برنامه‌های جهاددانشگاهی در راستای تامین نیازهای ملی است

رییس جهاددانشگاهی به ارائه آخرین اقدامات، برنامه‌ها و دستاوردها در حوزه پژوهش و فناوری، آموزش، فرهنگی و تجاری‌سازی فناوری‌ها پرداخت.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید حمیدرضا طیبی در نشست خبری که به مناسبت سی‌وششمین سالروز تاسیس جهاددانشگاهی برگزار شد، به بیان گزارشی از دستاوردها و عملکرد این نهاد از ابتدای تاسیس خود پرداخت و اظهار کرد: در گزارش مدیریتی جهاد دانشگاهی سه برنامه در دستور کار قرار گرفت که اولین برنامه تهیه برنامه پنجم توسعه است و براساس آن همه واحدها بر مبنای تامین نیازهای ملی و یا مزیت‌های بومی استان‌ها در هر چهار حوزه فعالیت‌های جهاد دانشگاهی و همچنین در حوزه معاونت پشتیبانی فعالیت‌های شاخصی را انجام می‌دهند.

وی در ادامه تصریح کرد: عرضه محوری بودن این برنامه به این معناست که جهاد دانشگاهی نیازها را شناسایی و برای تامین آنها برنامه‌ریزی کند و در روش تامین منابع مالی این برنامه‌ها نیز عقد قراردادهای کارفرمایی، استفاده از منابع معاونت علمی، ایجاد حساب مشترک در حوزه معاونت پژوهشی، استفاده از منابع وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ منابع استانی و در نهایت استفاده از منابع بودجه‌ای جهاد دانشگاهی به اجرایی شدن برنامه اول کمک می کند.

تشکیل پنج مجتمع و ایجاد پنج برند ملی بر مبنای فناوری‌هایی تولید شده جهاددانشگاهی
طیبی، تدوین سند نقش جهاد در اجرای نقشه جامع علمی کشور را برنامه دوم مدیریتی این نهاد عنوان کرد و گفت: هدف از تدوین سند واگذاری ماموریت‌های مشخص به جهاد دانشگاهی در راستای تحقق اهداف نقشه جامع علمی است. به عبارت دیگر ما در این سند به دنبال ماموریت‌های تقاضامحور از طریق دولت و نظام هستیم که این سند شامل هفت ماموریت است و برای اجرای هر ماموریت باید دو سازمان مستقل تشکیل شود تا اجرای این ماموریت‌ها با موفقیت پیش برود و البته برای اجرایی شدن هفت ماموریت باید نقشه‌ای که تهیه شده را به تدریج به شورای راهبردی نقشه جامع علمی ارائه کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی، تشکیل پنج مجتمع و ایجاد پنج برند ملی بر مبنای فناوری‌هایی که تاکنون در جهاد دانشگاهی به صورت موفق تولید و تجاری شده‌اند و فناوری‌هایی که در راستای همین فعالیت‌ها قابلیت تولید دارند، اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در همین راستا فناوری‌هایی تولید شده که در فضاهای محدود بخشی از نیازهای کشور را تامین می‌کند و این فناوری‌ها می‌توانند حتی به تدریج به بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی نیز صادر شوند.

وی یادآور شد: "الکترونیک، الکترونیک قدرت، الکترونیک مکانیک و فناوری‌های اطلاعات"، "شیمی، پتروشیمی، اگروشیمی"، "داروهای نوترکیب، گیاهی و شیمیایی"، "آب‌شیرین‌کن‌ها، تجهیزات مدرن آبیاری و کشاورزی با تمرکز بر کشت بافت" از جمله این فناوری‌های ذکر شده محسوب می‌شود.

طیبی خاطرنشان کرد: در زمینه فناوری‌های فوق در حال مذاکره با سازمان گسترش برای تشکیل اولین مجتمع در زمینه الکترونیک قدرت، الکترونیک و الکترومکانیک براساس تامین نیازهای پروژه‌های مترو کشور و چند صنعت دیگر هستیم که اگر ذی‌نفعان واردات اجازه بدهند می‌توانیم در این زمینه موفقیت‌های بزرگی به دست بیاوریم و تنها نگرانی ما در این زمینه واردات بی‌رویه این فناوری‌ها به کشور است.

تدوین1695 مقاله توسط معاونت پژوهشی در سال 95
رئیس جهاد دانشگاهی گزارش عملکردی از معاونت پژوهشی این نهاد ارائه داد و گفت: یکی از مشکلات حوزه پژوهش و فناوری فاصله طولانی بین بیان توانمندی تا عقد قراردادها است که متاسفانه اجرای این قراردادها به دلیل اینکه این فاصله طولانی است به تعویق می‌افتد و پرداخت‌های مناسب در طول اجرای پروژه صورت نمی‌گیرد و در نهایت ورود نتایج پروژه به صنعت و جامعه از دیگر مشکلات حوزه پژوهش و فناوری محسوب می‌شود.

طیبی در ادامه گزارشی آماری از دستاوردها و اقدامات انجام شده در معاونت پژوهشی و فناوری جهاد دانشگاهی گفت: در حوزه نیروی انسانی و کارمندان معاونت پژوهشی نیروی انسانی شاغل نسبت به سال 93، حدود 3.4 درصد افزایش پیدا کرده، به طوری که در معاونت پژوهشی، 1504 نفر فعالیت می‌کنند که 597 نفر آنها عضو هیات علمی، 907 نفر به صورت کارشناس پژوهش با مدارک Ph.d و کارشناسی ارشد، همچنین 606 نفر نیز به صورت کارشناس فعالیت می‌کنند و در واقع در زمینه اعضای هیات علمی، پژوهشی 6.4 درصد افزایش رشد داشته‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه طرح‌های پژوهشی جهاد دانشگاهی به دو صورت داخلی و کارفرمایی انجام می‌شود، افزود: طرح‌های داخلی طرح‌هایی هستند که معاونت پژوهشی بودجه‌های آن را تامین می‌کند یا اینکه از محل درآمدهای خود واحدها، پژوهشکده و پژوهشگاه‌ها تامین می‌شود به طوری که در سال 94 حدود 1567 طرح در حوزه پژوهش در دست اجرا بود که 905 طرح آن به صورت کارفرمایی و مابقی به صورت داخلی اجرایی می‌شود و البته 60 درصد منابع مالی این طرح‌ها برعهده کارفرما و حدود 20 درصد مصوب معاونت پژوهشی و 20 درصد نیز از طریق منابع واحدها تامین می‌شوند.

رئیس جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه منابع مالی قراردادهای این نهاد در سال 94 نسبت به 93 حدود 9.4 درصد افزایش یافته، اظهار کرد: در واقع منابع مالی ما از 70 میلیارد تومان به 135 میلیارد تومان افزایش یافته و اگرچه این میزان متناسب با تلاش‌های جهاد دانشگاهی نبوده اما در نوع خود قابل قبول است.

طیبی درخصوص تعداد مقالات و کتب علمی تألیف شده در جهاد دانشگاهی نیز گفت: وجود 1695 مقاله پژوهشی توسط معاونت پژوهشی این نهاد در سال 95 نوشته شده که این مقالات و نشریات علمی داخل، خارج از کشور انتشار یافته و در واقع از کل مقالات تهیه‌ شده 305 عنوان مقاله در نشریات داخلی، 379 مقاله در مجلات خارجی به چاپ رسیده است.

به گفته وی، یک هزار و 11 عنوان مقاله علمی در جهاددانشگاهی به چاپ رسیده که 614 عنوان مقاله در مجامع بین‌المللی و 397 مقاله نیز در مجامع علمی داخلی ارائه شده که این آمار در سال 1394 نسبت به سال 1393، 8.2 درصد افزایش یافته است. همچنین تعداد مقالات چاپ شده توسط جهاد دانشگاهی در ISI حدود 299 مقاله است که این آمار در مقایسه با سال 93، حدود 9.5 درصد افزایش یافته است.

رئیس جهاد دانشگاهی درخصوص تعداد کتاب‌های پژوهشی چاپ شده نیز گفت: حدود 47 عنوان کتاب در سال 94 چاپ شد که این آمار در مقایسه با سال 93، 9 درصد افزایش یافته که 89.4 درصد این کتاب‌ها تالیفی و مابقی به صورت ترجمه بوده است.

طیبی به عناوین برخی از طرح‌ها و فناوری‌های شاخص رونمایی شده طی یک سال گذشته در معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: تولید داروی لیورسیل برای کاهش قند خون و دیابت، ساخت متدهای حفاری سه دندانه‌ای، تولید داروی ضد سکته قلبی توسط پژوهشگاه رویان، تولید آزمایشگاهی آنتی بادی دوگانه به منظور از بین بردن سلول‌های سرطانی، بازوی بارگیری نفت، طراحی و ساخت فرستند FM-20 کیلووات، سیستم خنک‌کنندگی پیشرفته، مایع‌ خنک‌کننده و ساخت دستگاه لوله مغزی سیار از جمله این دستاوردها بود.

تولید کیت تشخیص شروع شیمی درمانی
رئیس جهاد دانشگاهی درخصوص طرح‌های جدید در دست انجام این نهاد نیز گفت: در حوزه پزشکی نیز ما در پژوهشکده گیاهان دارویی دو دارو در دست اجرا داریم که اولی (داروی ملی تروپیک) برای درمان آلزایمر طراحی شده که این دارو به صورت کپسول تولید می شود که پس از آزمایش بالینی این طرح، مجوز تولید آن در وزارت بهداشت دریافت شده  و طی یک ماه آینده وارد بازار می‌شود.

وی همچنین از تولید داروی دیگر برای درمان بیماری‌های گوارشی خبر داد و افزود: این دارو کاملا گیاهی است که اصل ماده آن از سیاه‌دانه و عسل تهیه شده و برای بیماری‌های گوارشی با منشأ ناشناخته بسیار مفید است که اکنون آزمایش بالینی این دارو به اتمام رسیده و تا پایان شهریورماه به صورت صنعتی تولید خواهد شد.

طیبی از تولید کیت تشخیص شروع شیمی درمانی در پژوهشکده سرطان خبر داد و گفت: این کیت یک تکنولوژی که در دنیا تولید شده گرانقیمت است که براساس این کیت آزمایش‌های تست 21 ژنی قادر است خطر عود بیماری در مبتلایان به سرطان سینه را اندازه‌گیری نموده و براساس آن امکان انتخاب شیمی‌درمانی یا هورمون‌درمانی را برای بیماران فراهم نماید در حال حاضر مرحله آزمایشگاهی این کیت تمام  و وارد مرحله اعتبارسنجی شده که بعد از اتمام این مرحله به تولید می‌رسد.

رئیس جهاد دانشگاهی از تولید آزمایشگاهی آنتی بادی دوگانه به منظور از بین بردن سلول‌های سرطانی از دیگر طرح‌های جدید در دست انجام این نهاد نام برد و گفت: این طرح برای از بین بردن سلول‌های توموری و تحریک سیستم ایمنی بر علیه تومورهای سرطانی کاربرد دارد که مرحله آزمایشگاهی و مطالعات حیوانی این طرح تمام شده و آماده ورود به مرحله کارآیی و تولید بالینی است.

وی تصریح کرد: طرح «VFD» توسط جهاد دانشگاهی واحد علم و صنعت برای کاربرد سیستم کنترل دور موتورهای ولتاژ متوسط با ولتاژ یک کیلووات و قدرت 1.5 مگاوات طرح «واژه‌بان (همتاجو)» پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات با همکاری معاونت علم و فناوری و همچنین طرح «استخراج فلزات با ارزش نیکل و کبالت و مولیبدن و آلومینیوم از کاتالیست مستعمل» جهاد دانشگاهی واحد تربیت مدرس و در نهایت طرح «تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی (PGD) بیماری سیستیک فیبروزیس» پژوهشگاه ابن سینا از جمله طرح‌های جدید در دست اجرای معاونت پژوهشی و فناوری جهاد دانشگاهی است.

طیبی به خلاصه‌ای از دستاوردهای شاخص معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی طی یک سال اخیر اشاره کرد و گفت: در حوزه فعالیت‌ها افتخارات و دستاوردهای سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌های کشور توانستیم مرکز رشد فناوری‌ها و هنر قرآنی و مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم را تاسیس و عنوان سازمان برتر قرآنی کشور در نوآوری و ایده‌پردازی را در نخستین برنامه ملی پایش دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی کسب کنیم.

افتتاح باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست
وی درخصوص فعالیت‌ها و دستاوردهای سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی نیز اظهار کرد: برگزاری پنجمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی در سه سطح استانی، منطقه‌ای و ملی، برگزاری سومین دوره گردهمایی گروه‌های دانشجویی «حامی محیط‌زیست» در استان لرستان، برگزاری هفتمین دوره طرح هماهنگ دیدار با فرزانگان و افتتاح باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست از جمله این دستاوردها است.

اجرای بیش از 353 طرح نظرسنجی توسط ایسپا
طیبی در حوزه فعالیت‌ها و دستاوردهای مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران نیز گفت: اجرای بیش از 353 طرح نظرسنجی در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، طرح نظرسنجی سنجش سواد سلامت ایرانیان، طرح نظرسنجی بررسی ارزش‌ها و نگرش‌های ایران، طرح نظرسنجی بررسی میزان تمایل به فرزندآوری و بررسی میدانی انتخابات‌های مهم کشور از جمله هفت موج نظرسنجی انتخاب‌های مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری از دستاوردهای این مرکز محسوب می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی درخصوص دستاوردهای این نهاد در زمینه انتشارات نیز گفت: وضعیت انتشارات در این نهاد نسبت به سال 94 رشد قابل قبولی داشته که انتشار بالغ بر 488 عنوان کتاب، برگزاری بیست‌ودومین جشنواره کتاب سال دانشجویی و برگزاری پانزدهمین دوره جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی از جمله این فعالیت‌ها محسوب می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: برگزاری یازدهمین دوره طرح ملی ایران مرز پرگهر، یازدهمین دوره همایش ملی علمی- فرهنگی خلیج فارس و برگزاری 10 نشست و همایش علمی تخصصی در زمینه گردشگری از فعالیت‌های مرکز گردشگری علمی و فرهنگی دانشجویان ایران جهاد دانشگاهی به شمار می‌رود.

رشد 15 درصدی در حوزه آموزش‌های کوتاه‌مدت تخصصی
رئیس جهاد دانشگاهی همچنین خلاصه‌ای از عملکرد معاونت آموزشی این نهاد ارائه داد و گفت: در حوزه آموزش‌های کوتاه‌مدت تخصصی تعداد فراگیران در سال 94 نسبت به سال 93، 15 درصد رشد داشته، به طوری که 568 هزار و 300 نفر در این آموزش‌ها شرکت کردند که 60 درصد از  فراگیران در دوره‌های آزاد (عموم مردم) شرکت کرده اند و 40 درصد از فراگیران مربوط به دوره‌های قراردادی با دستگاه‌های اجرایی و کارمندان دولت بوده اند.

وی در ادامه تصریح کرد: انعقاد قرارداد و تفاهمنامه با دستگاه‌های اجرایی (27 قرارداد که 9 قرارداد در سال 94 با دستگاه‌های اجرایی منعقد شد)، چاپ 33 کتاب در زمینه‌های مختلف دینی، زبان‌های خارجی، روان‌شناسی، علوم انسانی و غیره، بومی‌سازی زبان انگلیسی، برگزاری همایش‌های تخصصی با موضوع آموزش و توسعه آن در علوم مختلف و طراحی و تدوین مدل نهایی رتبه‌بندی مراکز آموزشی و اجرای آن، تصویب گروه‌های تخصصی آموزشی نظیر فناوری اطلاعات، نفت و گاز و پتروشیمی و گسترش دوره‌های آموزش عالی آزاد از جمله برنامه‌ها و اقدامات مهم انجام شده در معاونت آموزشی محسوب می‌شود.

 طیبی درخصوص بومی‌سازی زبان انگلیسی نیز گفت: در دیدار اعضای شورای انقلاب فرهنگی با مقام معظم رهبری، ایشان در مورد لزوم بومی‌سازی آموزش زبان انگلیسی و خطری که می‌توانست بر آموزش کتب فعلی ما داشته باشد، تاکید داشتند و در این زمینه هشدارهای جدی را دادند که ما تلاش کردیم اولین محتوای آموزش زبان انگلیسی را که شامل هشت کتاب در هشت بخش با توجه به مباحث اخلاقی، فرهنگی، دینی و اجتماعی کشور است تولید و تدوین کنیم و اکنون یک جلد آن منتشر شده و در حال تدوین جلد دوم این کتاب هستیم.

در کشور نیازمند تشکیل دو حزب قوی هستیم
رئیس جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه در حوزه‌های آموزشی و فرهنگی مشکلات جدی در این نهاد وجود ندارد، تاکید کرد: اگر هم در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی مشکلی باشد این خلأها از مشکلات اقتصادی و سیاسی در کشور ریشه می‌گیرد و در واقع اگر مسائل اقتصادی کشور رفع شود ما در انجام فعالیت‌های آموزش و فرهنگی چالش جدی نخواهیم داشت.

وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه در حوزه پژوهش چالش‌های جدی وجود دارد که در کشور ما هنوز اولویت‌های توسعه را مشخص نکردیم و باید مشخص شود در زمینه پژوهش و صنعت پیشروان اقتصادی چه کسانی هستند و اگر توسعه فیزیکی آن را نیز مشخص کردیم، برنامه استراتژی توسعه فناوری نیز به دنبال آن باید انجام بگیرد که به طور کلی فناوری‌های تولید تجهیزات در این پیشران باید به دست تولیدکنندگان داخل بیفتد.

طیبی تاکید کرد: متاسفانه اتفاقی که امروزه در صنعت می‌افتد این است که بسیاری از افراد سراغ ایجاد خطوط شبه‌تولید در کشور هستند یعنی قطعات را از خارج وارد می‌کنند و با عنوان تولید داخل در کشور خط شبه‌تولید راه می‌اندازند که لازم است واردات بی‌رویه که فشار زیادی بر تولید داخل اعمال می‌کند را حذف کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی به راهکارهای رفع مشکلات در حوزه پژوهش و سایر امور اشاره کرد و گفت: ما در کشور نیازمند تشکیل دو حزب قوی هستیم و برای توسعه جامعه نیاز به برنامه جامع و درازمدت داریم و اگر در کشور دو حزب سیاسی قوی (اصولگرا و اصلاح‌طلب) وجود داشته باشد بسیاری از مشکلات حل می شود چرا که مردم براساس عملکرد و برنامه‌های این احزاب تصمیم‌گیری می‌کند و وقتی که حزب قوی داشته باشیم آینده خوبی نیز برای کشور پیش‌بینی می‌کنیم و به وفاق سیاسی در کشور نیز دست خواهیم یافت.

وی در پایان به ارتباط با دنیا در چارچوب آرمان‌های انقلابی از دیگر راهکارهای رفع مشکلات در کشور اشاره کرد و گفت: نکته دیگر که باید مورد توجه قرار بگیرد تعیین تکلیف ما با دنیا است و در واقع ما به سبب ماهیت انقلاب خود نمی‌توانیم ارتباط نظام را در عرصه‌های بین‌المللی کاهش یا حذف کنیم اما می‌توانیم با اتخاذ راهکارهای مناسب در چارچوب اصول انقلابی با کشورهای دنیا ارتباط متقابل برقرار کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار