مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي از ثبت ملي آئین های عاشورایی این استان خبرداد.

آئین های عاشورایی خراسان رضوي ثبت ملی می شودبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حسين زارع صفت افزود: ثبت ملي اين آئين ها و مراسم معنوي ريشه در پيشينه مذهبي اين سرزمين دارد.

وی اظهار داشت: خوشبختانه بنا به پیشنهاد اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی و تصویب کمیته ثبت میراث ناملموس (معنوی) کشور، مراسم و آئین های عاشورایی استان در این فهرست به ثبت رسیده است.

زارع صفت گفت: گستره خراسان با توجه به ماهیت مذهبی و دینی آن به ویژه وجود مضجع متبرک حضرت رضا (ع) که سالیانه پذیرای میلیونها زائر داخلی و خارجی است، یکی از کانونهای برگزاری مراسم و آئین های عاشورایی در کشور است که با وجود 27 شهرستان در این استان، تعدد و گوناگونی این مراسم را ایجاب می کند.

وی تصریح کرد: آنچه برای ثبت یک مراسم مذهبی و آئین عاشورایی در فهرست میراث ناملموس (معنوی) کشور مورد نیاز است، گذشت حداقل سه نسل از آن و اجرای مراسم مذکور در حال حاضر می باشد که با تلاش کارشناسان معاونت میراث فرهنگی سه اثر معنوی در این قالب شناسایی و مستندسازی شد و پس از طرح در کمیته ثبت میراث ناملموس با نظر جمعی داوران کمیته، به ثبت رسید.

این مقام مسئول افزود: از جمله این میراث ناملموس ثبت شده، مراسم چادرپوشان حسینیه قنادها سبزوار بوده است که به لحاظ تاریخی اولین مراسم چادرپوشان یا خیمه پوش در عصر قاجار و در تکیه دولت کاخ گلستان تهران وجود داشته و در حال حاضر نیز در حسینیه فهادان یزد انجام می شود.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي ادامه داد: بنابراین چادرپوشان حسینیه قنادها تنها مکانی در استان است که مراسم مذکور در آن اجرا می شود، چادر مذهبی این حسینیه نیز به لحاظ عنصر میراثی از اهمیت زیادی برخوردار بوده و قابل ثبت در فهرست میراث منقول است.

زارع صفت گفت: یکی دیگر از این آئین های عاشورایی؛ مراسم حسن و حسین بیدخت گناباد است که با شیوه ای منحصر به فرد در اجرای دایره وار، چاووشی خوانی میان دار و حرکات پا و دست عزاداران همراه است و با وجود اسناد و مدارک ارائه شده در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

وی در ادامه افزود: همچنین مرثیه خوانی عاشورایی مند در شهرستان گناباد نیز به دلیل وجود ترکیبی موزون و هماهنگ در اجرای این مرثیه که از ترجیع بند محتشم کاشانی، دیوان عبدالجواد جودی خراسانی و از خزائن الشعار اقتباس گردیده به لحاظ ریشه دار بودن و اصالت و هویت مذهبی در این فهرست قرار گرفت.

وي در پایان اظهار داشت: بخشی از عرصه میراث ناملموس به مثابه گنجینه ای از آداب و رسوم اجتماعی و آئین هاست که موضوعاتی از مجموع آنها در گروه مذهبی قرار می گیرد و هدف از ثبت آنها افزون بر صیانت از این میراث انتقال این ارزشها بدون ایجاد بدعت، به نسل های آینده است.

از مجموع 76 میراث ناملموس ثبت شده استان خراسان رضوی 17 موضوع در شمار مراسم و آئین های عاشورایی شناخته شده است.

انتهای پیام//

ضیغمی

کلمات کلیدی:

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.