نخستين عمل پيوند مغز استخوان به روش آلوژن بر روی يک بيمار مبتلا به سرطان خون در بيمارستان شفا اهواز با موفقيت انجام شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور اهواز گفت: انجام عمل پيوند مغز استخوان يکي از روش‌هاي نوين در درمان بيماران سرطاني  است که مي‌تواند اميد تازه‌اي در درمان بيماران مبتلا به سرطان خون و برخي ديگر سرطانها ايجاد کند.

احمد احمدزاده ديلمي افزود: سال‌هاي زيادي است که پيوند مغز استخوان در تهران انجام مي‌شود ، ولي به علت تعداد زياد بيماران مراجعه کننده از نقاط مختلف کشور و همچنين بعد مسافت، بسياري از بيماران توانايي مالي سفر و اقامت در تهران را نداشته و يا در طي انجام پروسه آزمايشات قبل از پيوند که حدودا ۴ تا ۵ ماه طول مي‌کشيد بيماري آنها عود مي‌کرد و فوت مي‌ کردند.

وي ادامه داد: با مساعدت رياست دانشگاه و پيگيري‌هاي معاون درمان و مسئولان بيمارستان شفا، امکان انجام عمل پيوند مغز استخوان در بيمارستان شفا اهواز فراهم شد تا راه براي انجام کارهاي جديدتر و کمک به بيماران سرطاني خوزستان و استان‌هاي همجوار ايجاد شود.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور اهواز تصريح کرد:هزينه انجام عمل مغز استخوان در اهواز نصف هزينه عمل در تهران است و همچنين بيماران مخاطرات سفر و دغدغه فراهم‌آوري هزينه سفر و اقامت در تهران را نخواهند داشت.

پيوند مغزاستخوان يکي از روشهاي پيوند آلوژن (ازفرد دهنده) و روش اتولوگ (از خود فرد بيمار) انجام مي شود. اين عمل جراحي منتخب در درمان برخي از ناهنجارهاي خوني مادرزادي مانند تالاسمي ، بيماريهاي بدخيم مانند سرطان غدد لنفاوي و ميلوم مولتيپل ، انواع سرطان خون و به ندرت درموارد نقص سيستم ايمني و سرطانهاي استخوان و سينه مي باشد.

بر اساس اين گزارش اولين بيماري که در استان خوزستان تحت عمل پيوند مغز استخوان قرار گرفت، مردي ۵۶ ساله و دومين بيمار نيز مردي ۵۱ ساله است که پس از انجام آزمايش‌ها و بررسي‌هاي کامل پزشکي توسط تيم پيوند بيمارستان شفا به سرپرستي دکتر احمد احمدزاده ديلمي، فوق تخصص خون و سرطان بالغين مورد عمل پيوند مغز استخوان قرار گرفتند. اين بيماران به مدت سه هفته بعد از انجام عمل تحت مراقبت‌هاي ويژه قرار داشتند و با حال عمومي خوب از بيمارستان مرخص شدند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار