تیم ملی شنا جانبازان و معلولین ایران با تنها نماینده خود در مسابقات ریو از مدعیان کسب مدال است.

//ویژه پارالمپیک ریو//ویژه دارایی//دومین تجربه ایزدیار در پارالمپیک ریوبه گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛رشته شنا در سال 1960 میلادی فعالیت خود را تحت پوشش IPC آغاز كرد. این رشته در سال 1359 در ایران آغاز به فعالیت کرد و نخستین دوره مسابقات قهرمانی كشور آن در همین سال برگزار شد. اولین اعزام برون مرزی رشته شنا در سال 1372 با اعزام به مسابقات بین‌المللی مجروحان جنگی انگلستان صورت پذیرفت.

شنا از رشته‌های پر مدال بازی‌های پارالمپیك به حساب می‌آید و گروه‌های دارای معلولیت‌های حسی- حركتی می‌توانند در آن شركت نمایند. اولین حضور ورزشكاران ایرانی در بازیهای پارالمپیك 2012 لندن اتفاق افتاد.

شاهین ایزدیار تنها نماینده تیم ملی شنا جانبازان و معلولین در پارالمپیک ریو است که دومین تجربه خود را در این رقابت ها رقم می زند.

وی متولد 22 شهریور ماه سال 1372 در شهر کرج است که از ناحیه مچ دست راست دچار معلولیت مادر زادی است.شاهین ایزدیار از نه سالگی وارد رشته شنا شد و از سال 86 با ورزش جانبازان و معلولین آشنا و از سال 87 وارد تیم ملی شنا شد.
وی تاکنون در 9 دوره از رقابت های جهانی و آسیایی حضور داشته که موفق به کسب مدال های خوش رنگی برای ایران شده است.

افتخارات

یک مدال طلا و دو مدال نقره در مسابقات جوانان آسیا ژاپن سال 2009

دو مدال نقره و یک مدال برنز در مسابقات جوانان جهان چک سال 2010

چهار مدال طلا و سه نقره مسابقات کاپ آزاد اسلواکی سال 2010

دو مدال طلا،یک مدال نقره و سه مدال برنز در رقابت های پارآسیایی گوانجو سال 2010

پنج مدال نقره و یک مدال برنز در مسابقات جهانی امارات سال 2011

مدال برنز مسابقات جهانی آلمان سال 2010

کسب جایگاه هشتم و صعود به مرحله فینال پارالمپیک لندن سال 2010

پنج مدال نقره و یک مدال برنز مسابقات پارآسیایی اینچئون سال 2014

دو مدال نقره و دو مدال برنز و کسب سهمیه پارالمپیک ریو در مسابقات جهانی لهستان 2015

شاهین ایزدیار تنها شناگر ایران در بازیهای پارالمپیک ریو است. وی که در بازیهای پارالمپیک لندن نیز حضور داشت، از شرکت در بازیهای پاراآسیایی کره جنوبی و در ماده ۱۰۰ متر قورباغه حد نصاب لازم برای کسب سهمیه پارالمپیک پانزدهم را به دست آورد.

البته علاوه بر ایزدیار و در بازیهای پاراآسیایی، علیرضا جلیلی هم در ماده ۲۰۰ متر کرال پشت به حد نصاب لازم برای کسب سهمیه پارالمپیک ریو دست یافت اما در نهایت با توجه به اختصاص تنها یک سهمیه شنا به ایران از سوی کمیته بین المللی پارالمپیک و لحاظ شدن رکوردهای ثبت شده از ایزدیار در مسابقات بین المللی لهستان، وی برای اعزام به ریو انتخاب شد.

بر این اساس شاهین ایزدیار به عنوان تنها ایرانی حاضر در مسابقات شنای بازیهای پارالمپیک ریو با دیگر شرکت کنندگان، رقابت خواهد کرد. بر اساس ثبت نامی که برای ایزدیار برای حضور وی در مسابقات شنای بازیهای پارالمپیک انجام شده است، این شناگر در دو ماده ۱۰۰ متر قورباغه و ۵۰ متر کرال پشت این دوره بازیها شنا می کند.

این در حالی است که در پارالمپیک لندن، شاهین ایزدیار در چهار ماده ۱۰۰ متر قورباغه، ۱۰۰ متر کرال سینه، ۵۰ متر کرال سینه و ۱۰۰ متر پروانه شرکت کرد و برای نخستین بار در تاریخ شنای کشور چه در بخش المپیک و چه پارالمپیک، در ماده ۱۰۰ متر قورباغه به فینال راه یافت و در نهایت هشتم شد.

به هر حال باید دید شناگر جوان کاروان پارالمپیکی ایران می تواند نخستین مدال پارالمپیک را برای ایران رقم بزند یا نه؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار