دبیر کل حزب اراده ملت ایران گفت: جنبش مشروطه یک جنبش ناتمام است و خواسته های آن باید همچنان ادامه پیدا کند.

حکیمی‌پور: جنبش مشروطه همچنان ادامه دارد/ زیباکلام: هرچه داریم از مشروطه استبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، به مناسبت سالروز نهضت مشروطه، نشستی تحت عنوان "جنبش مشروطه، شکست یا انحراف" عصر امروز 13مرداد با حضور صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و احمد حکیمی پور دبیر کل حزب اراده ملت ایران در دفتر مرکزی این حزب برگزار شد.
 
حکیمی پور در ابتدای این نشست گفت: مردم ایران و افرادی که در پی سعادتمندی جامعه بوده‌اند، 4 هدف عدالت، قانون، آزادی و امنیت را در مقاطع زمانی مختلف، سرلوحه کار خود قرار داده‌اند.  
 
وی تاکید کرد: این 4 هدف همچنان سر جایش قرار دارد فقط تفاوت در این است که در هر دوره، اولویت تفاوت پیدا کرده است.  
 
حکیمی پور با بیان اینکه ما همچنان در خانه اول قرار داریم اظهار داشت: نه اینکه دستاوردی نداشته ایم اما تراز آنچه مردم ایران هزینه داده اند و به دست آورده اند، منفی است.
 
وی تصریح کرد: جنبش مشروطه یک جنبش ناتمام است و خواسته های آن باید همچنان ادامه پیدا کند.  
 
صادق زیباکلام در ادامه این نشست با بیان اینکه من معتقدم مشروطه نه شکست خورده و نه به انحراف کشیده شده است گفت: ما هر چه داریم از مشروطه است. اگر پوسته نظام جمهوری اسلامی را خراش بدهیم، چیزی جز مشروطه نداریم.

وی در ادامه با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی روی ستون هایی استوار شده است گفت: یکی از این ستون ها، اصل تفکیک قواست که آن را از مشروطه گرفته ایم. اینکه باید هر 4سال دور هم جمع شویم و فردی را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کنیم را هم از مشروطه اخذ کرده ایم.

زیباکلام با بیان اینکه "قوای مملکت ناشی از ملت است"، روح و جان مشروطه است عنوان کرد: این شعار، کنارگذاشتن 1400 سال فلسفه سیاسی حاکم بر ایران بود. ملت ایران اصلا عددی نبود که بخواهد قدرتی داشته باشد.

وی در همین باره افزود: در چند هزار سال تاریخ ایران، چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام، چند مرتبه پیش آمد که پادشاهی بیاید و بگوید: من به موجب اینکه مردم مرا نمی‌خواهند، نمی توانم حکومت کنم؟" اینکه مردم حکومتی را می خواهند یا نمی خواهند، از مشروطه است.

زیباکلام در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه مشروطه از این جهت که نتوانست قدرت حکومت را کنترل کند، شکست خورد گفت: نه رضاشاه و نه محمدرضا شاه کاری نداشتند که قانون اساسی چه می گوید. شاه هر چه به نظرش مولوکانه می رسید، فرمان می داد.

وی ادامه داد: من نمی توانم دست آوردهای بلند سیاسی ایران را نبینم و بگویم که مشروطه شکست خورده یا به انحراف کشیده شده است.

زیباکلام اضافه کرد: نگاهی که ایرانیان چند هزار سال به مشروعیت حکومت داشتند که آن را از آسمان ها می دانستند، با حکومت مشروطه تغییر پیدا کرد. مشروعیت حکومت در مشروطه از صندوق های شکسته وزارت کشور گرفته می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار