اجباری نبودن اجرای هدایت تحصیلی ،کمبود نداشتن معلم در پایه دهم،تحقق عدالت آموزشی درقالب مدارس آموزش از راه دور و تلاش برای تثبیت زبان فارسی در علم از مهم ترین رویدادهای هفته گذشته در آموزش و پرورش به شمار می روند.

به گزارش خبرنگار   حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ،اجباری نبودن اجرای هدایت تحصیلی ،کمبود نداشتن معلم در پایه دهم،تحقق عدالت آموزشی درقالب مدارس آموزش از راه دور و تلاش برای تثبیت زبان فارسی درعلم،فعالیت ارزیابان تخصصی مدارس غیردولتی از مهر ماه ،تجلی فرهنگ معلمی در دوره‌های مهارت‌آموزی دانشگاه فرهنگیان جز مهم ترین رویدادهای آموزش و پرورش در هفته ی گذشته است.
 
اجرای هدایت تحصیلی بدون اجبار دستگاه های نظارتی است
 
حمیدرضاکفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزير و رئيس ستاد هدايت تحصيلی وزارت آموزش و پرورش گفت: هيچ گونه فشاری از سوی دستگاه های نظارتی مبنی بر لغو اجبار در هدايت تحصيلی به اين وزارتخانه وارد نشده است .
 
وی اظهار كرد: هدايت تحصيلی دانش آموزان پايه نهم بر اساس دستور العمل های اجرايي اين وزارتخانه صورت گرفته و ثبت نام دانش آموزان باقی مانده بر اساس نمونه برگ هدايت تحصيلی تا پايان مرداد ادامه دارد و چنانچه اوليا دانش آموزان با مشكلاتی مواجه شوند برای حل آن می توانند به ستادهای تحصيلی مناطق محل سكونت مراجعه كنند.
 
مراکز آموزش از راه دور تحقق عدالت آموزشی در آموزش و پرورش
 
علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش مدارس آموزش از راه دور را تجلى عدالت آموزشی در نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت : گستردگی و پراکندگی جمعیت در کشور موجب شده تا برخی از جوانان و نوجوانان و برخی میانسال به دلایلی از حضور در کلاس‌های رسمی محروم باشند.
 
فانی ادامه داد: عدالت آموزشی ایجاب می کند زمینه‌های تحصیل برای چنین افرادی فراهم شود که در این راستا مدارس آموزش از راه دور تحقق این هدف است.
 
وی با بیان اینکه آموزش از راه دور حلقه‌ای از توسعه مشارکت‌ها است که مؤسسان‌ این مراکز می‌توانند در ارتقای کیفیت آن مؤثر باشند، افزود: برگزاری جشنواره‌هایی نظیر جشنواره قلم فرصتی مناسب برای شناسایی استعداد‌ها و تشویق افراد به تحصیل در مراکز آموزش از راه دور است.
 
فعالیت ارزیابان تخصصی مدارس غیردولتی از مهر ماه
 
مرضیه گرد رییس سازمان مدارس غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: اولین دوره آموزش‌های تخصصی ویژه ارزیابان در حال اتمام است و افراد پس از طی کردن این دوره به عنوان ناظر و ارزیاب به مدارس ورود پیدا کرده و از مهرماه کار خود را آغاز می کنند.
 
رییس سازمان مدارس غیر دولتی در خصوص محورهای نظارت ارزیابان یادآور شد: این گروه‌ها در حوزه فرآیندهای آموزشی پرورشی و تربیت بدنی وارد شده و نوع عملکرد مدارس را می‌سنجند.
 
تجلی فرهنگ معلمی در دوره‌های مهارت‌آموزی دانشگاه فرهنگیان
 
علیرضا صادق‌زاده معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان گفت: برای دانشجو معلمانی که از طریق ماده 28 آموزش و پرورش در این دانشگاه تحصیل می‌کنند  با توجه به تأمین نیازهای آموزش و پرورش در تمامی ابعاد آموزشی و پرورشی دوره‌های فرهنگی برگزار می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه با اجرای این طرح نقش معلم به مثابه مربی تحقق می‌یابد، اظهار کرد: در دو مرحله حضوری و غیرحضوری این دوره برای مشمولان در نظر گرفته شده و با برگزاری بازدیدها، هم‌اندیشی‌ها و کارگاه‌های آموزشی؛ معلمان با مسائل پیش روی دانش‌آموزانشان در آینده آشنا می‌شوند.
 
تلاش برای تثبیت زبان فارسی در علم
 
محمود امانی تهرانی مدیر کل دفتر تألیف کتب درسی در خصوص تغییر برخی واژگان لاتین کتاب‌های درسی و استفاده از معادل فارسی آن گفت: این کار در سازمان پژوهش پیش از این هم انجام شده بود و شاهد این تغییرات در کتاب علوم پایه هفتم بوده‌ایم. 
 
وی با اشاره به اینکه در تغییر واژگان لاتین کتاب‌های درسی از متخصصان فرهنگستان زبان و ادب فارسی به کار گرفته شده، گفت: در سه حوزه محتوا، زبان‌شناسی و استفاده از زبان و ادب فارسی بررسی‌های کارشناسی انجام شده است. 
 
امانی  با اعلام اینکه واژگان به کار گرفته شده در کتاب‌های درسی دوره آزمایشی 5 ساله را گذرانده‌اند، گفت: برای تسهیل در فرایند آموزش در مقابل هر کلمه معادل‌‌سازی شده و واژه لاتین آن نوشته شده تا معلمان در تدریس با مشکل مواجه نشوند. 
 
کمبود معلم در پایه دهم نداریم
 
علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درخصوص وضعیت تأمین نیروی انسانی در پایه دهم برای سال تحصیلی آینده گفت: با توجه به اینکه پایه دهم برای اولین بار برگزار می‌شود لذا تمهیدات لازم در جهت هر چه بهتر انجام شدن این دوره اندیشیده شده است. 
وی اظهار کرد: با توجه به مشخص شدن تعداد دانش‌آموزان و شاخه های تحصیلی، ساماندهی معلمان نیز همانند سال‌های قبل انجام شده و هیچ گونه کمبود نیروی انسانی در پایه دهم نداریم. 
 
نتایج اعتراضات 15 مرداد اعلام می‌شود
 
مسعود شکوهی دبیر کمیته هدایت تحصیلی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: برای دانش‌آموزانی که نسبت به هدایت تحصیلی اعتراض داشتند طی 5 روز آینده یعنی 15 مرداد ماه وضعیت نهایی مشخص می‌‌شود و پرونده هدایت تحصیلی مربوط به قبولی‌های خرداد ماه بسته می‌شود.
وی ادامه داد:  برای دانش‌آموزانی که در آزمون شهریور ماه شرکت می‌کنند وضعیت هدایت تحصیلی تا 15 شهریور مشخص می‌شود.
 
اعلام شرایط تغییر رشته دانش آموزان متوسطه
 
احمد عابدینی معاون شورای عالی آموزش و پرورشاز تغییراتی در آیین نامه آموزشی دوره متوسطه خبر داد و گفت: پیش از این آیین نامه آموزشی مورد بررسی قرار گرفته  بود اما به دلیل اختلافاتی که با حوزه های اجرایی در دو بند آن وجود داشت  ،این آیین نامه مورد بررسی قرار گرفته  و از جمله این مسائل بحث تغییر رشته و تاثیر ضرایب نمرات مستمر بر نمرات امتحان نهایی بود. 
 
عابدینی اظهار کرد: در بحث تغییر رشته دانش آموز همانند فرآیند هدایت تحصیلی و ضوابط مربوط به آن ،درخواست ها مورد بررسی قرار گرفته و پس از اولویت‌هایی که برای دانش آموز تعیین می‌شود امکان تغییر رشته وجود دارد. 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.