دورهمی صنعتگران و معدن کاران آذربایجان غربی در روز صنعت و معدن که هر سال در راستای مطرح کردن دغدغه‌های آنها با حضور مقامات ارشد دولتی و استانی برگزار می‌شود، امسال نیز در محل اتاق بازرگانی و صنعت و معدن ارومیه برگزار شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ در این جلسه معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در سال جاری رشد پنج درصدی اقتصادی برای کشور پیش بینی شده است گفت: طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته در بخش صنعت و کشارزی رشد هشت درصدی را برآورد کرده‌ایم.

صالحی نیا با اشاره به شعار رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل گفت: در تمام برنامه ریزی‌های کلان به این مهم توجه ویژه شده و امیدواریم با در نظر گرفتن این شعار و اقدام به آن بتوانیم مسائل و مشکلات مهم در بخش صنعت را حل کنیم. با توجه به اینکه در چند ساله گذشته شرایطی مثل تحریم‌های بین‌المللی تاثیر منفی در چرخه اقتصادی کشور بر جای گذاشته است باید این تحریم ها به تدریج رفع شود.

بیش از هفت هزار و ۵٠٠ واحد صنعتی به چرخه تولید بازگردانده می‌شود/ ۵٠ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند

٩۵ درصد واحدهای تولیدی کشور را واحدهای کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند
معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: بیش از ٩۵ درصد واحدهای تولیدی کشور را واحدهای کوچک یا متوسط تشکیل می‌دهند. واحدهای کوچک و متوسط نقش بسزایی در افزایش رشد داشته و قوانینی برای این واحدها مثل محدودیت‌هایی در اعطای تسهیلات، تعیین تکلیف بدهی، استقرار فعالیت‌های مجدد و افزایش پیش بینی شده است.

صالحی نیا با اشاره به وضعیت اقتصادی بعد از  لغو تحریم‌ها واجرای برجام گفت: پس از اجرای برجام، شاهد رفع برخی از تحریم‌ها محرومیت‌ها برای کشورمان به ویژه در حوزه صنعت، معدن و تجارت بوده‌ایم. رفع تحریم‌ها و محرومیت‌ها به مرور اثرات خود را نشان می‌دهند که برنامه ریزی و مدیریت نیز تکمیل کننده این اثرات در راستای توسعه صنعتی کشور خواهد بود.

صالحی‌نیا با اشاره به شناسایی واحدهای کوچک و متوسط سطح کشور در سامانه اطلاعاتی گفت: در برنامه ریزی‌های صورت گرفته در وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش بینی کرده‌ایم که هفت هزار و ۵٠٠ تا ١٠ هزار واحد صنعتی را به چرخه تولید بازگردانیم.

بازگشت بیش از هفت هزار و ۵٠٠ واحد صنعتی به چرخه تولید

یک پنجم خانوارهای ایرانی بیکار هستند
در ادامه این جلسه رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با ابراز تاسف گفت: ۵٠ درصد فارغ التحصیلان کشوری بیکار هستند که ١١ درصد از این بیکاران را زنان تشکیل می‌دهند و بر اساس آمار و مستندات یک پنجم خانوارها ایرانی کاملا بیکارند. عبدالوهاب سهل‌آبادی با اشاره وضعیت نامناسب کشور در بخش اقصاد گفت: صنعت تنها مقصر اتفاقات گذشته نیست و نباید تمامی تاوان آن را بپردازد بنابراین تا زمانی که نپذیریم که صنعت خود مقصر نبوده نمی‌توان کاری را به پیش برد.

وی  اظهار کرد: قانون بهبود فضای کسب و کار قانون بسیار خوبی است که امیدواریم با اجرای دقیق این قانون به جایگاه مورد‌ نظر از نظر تولیدات برسیم، هر چند که مشکلات فراوان است.

بازگشت بیش از هفت هزار و ۵٠٠ واحد صنعتی به چرخه تولید

لازمه توسعه کشور خارج از رکود است
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: لازمه توسعه کشور و رفع مشکلات تصمیمات یکپارچه برای خروج از رکود و تورم موجود در جامعه است. سهل آبادی خاطر نشان کرد: اگر به بخش صنعت در جامعه توجه شود مشکلات اجتماعی و فرهنگی موجود در جامعه حل خواهد شد چرا که حل مشکلات در بخش صنعت حل مشکل اشتغال است، امیدوارم دولت‌مردان به حل مشکلات بخش صنعت، معدن و تجارت توجه کنند.

بازگشت بیش از هفت هزار و ۵٠٠ واحد صنعتی به چرخه تولید

آذربایجان غربی قطب تولید صنعت در کشور است
در ادامه این مراسم، جعفر صادق اسکندری، رییس صنعت و معدن آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی یکی از قطب‌های تولید صنعت در کشور است که خوشبختانه شاهد رشد و بهبود خوبی در این عرصه بودیم. وی با بیان اینکه ۷۹ درصد از مشکلات واحدهای تولیدی آذربایجان غربی مربوط به نقدینگی و نبود سرمایه در گردش است گفت: هفت هزار و ۵٠٠ واحد از واحدهای استانی مشکل دارند که با تکمیل واحدهای صنعتی و برنامه‌های استانی ٢٢٠ واحد صنعتی فعال‌سازی می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی ارومیه گفت: امیدواریم مسئولین استانی و کشوری فرامین رهبر معظم انقلاب و مصوبات دولت عاقل را به منظور رونق اقتصادی اجرایی سازند. حسن انتظار دو مشکل اصلی کشور را عدم شفاف سازی و عدم مدیریت عنوان کرد و گفت: عدم شفاف سازی و مشکلات مدیریتی ریشه مشکلات در حوزه اقتصاد کشور است و از دولت تدبیر و امید در راستای رفع مشکلات بخش اقتصادی انتظار می‌رود چاره اندیشی کند.

بازگشت بیش از هفت هزار و ۵٠٠ واحد صنعتی به چرخه تولید

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌ غربی افزود: تاکنون ١٣٠ جلسه رفع موانع تولید و ۴٣ جلسه تسهیل با بخش خصوصی و با حضور استاندار آذربایجان‌ غربی تشکیل شده است. محمدفاروق گرمیانی گفت: ٩۶١ واحد تولیدی استان برای اخذ تسهیلات بانکی شناسایی شده که ٢۷١ واحد آن توسط بانک‌ها در حال اجراست.

در پایان این مراسم از ٣٩ نفر منتخب بخش صنعتی و معدنی استان آذربایجان غربی با حضور معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت و سایر مسئولان استانی تجلیل شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.