یک نشریه انگلیسی در گزارشی نوشت احتمالا رئیس جمهور کنونی مصر در انتخابات ریاست جمهوری بعدی شرکت نکند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان روزنامه انگلیسی اکونومیست در مطلبی احتمال داد عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر، برای انتخابات بعدی ریاست جمهوری با توجه به فشارهای اقتصادی شرکت نکند.

در سرمقاله این روزنامه با عنوان «ویرانی مصر..سرکوب و بی کفایتی عبدالفتاح السیسی به انتفاضه آینده دامن می‌زند» آمده است: رژیم مصر ورشکسته است و به پول‌های کشورهای حوزه خلیج (فارس) و تا حدی کمتر کمک‌های نظامی آمریکا متکی است.

اکونومیست در ادامه به وامی که مصر به دنبال اخذ آن از صندوق بین‌المللی به ارزش 12 میلیارد دلار برای رهایی از مشکلات مالی مصر، اشاره کرده است.

این روزنامه می‌نویسد: مشکلات اقتصادی مصر ناشی از عواملی خارج از توان دولت مصر مانند کاهش قیمت نفت و تاثیر آن بر اقتصادی‌های کشورهای عربی و نیز جنگ‌ها و تروریسم که گردشگران را از خاورمیانه فراری داده است و نیز مشکلات مربوط به گذشته است.

در ادامه این گزارش آمده است: به نظر می‌رسد حتی حامیان عبدالفتاح سیسی نیز دیگر صبرشان به پایان رسیده است. مشاوران اماراتی به کشورشان بازگشته‌اند و از بورکراسی عقب مانده سرخورده شده‌اند. این در حالی است مسئولان مصر بر این باورند که مصر نیازی به توصیه‌های کشورهای زورگوی خلیج (فارس) ندارد.

اکونومیست در ادامه می‌نویسد: سیسی بر این باور است که با توجه به اهمیت استراتژیک مصر، دنیا گزینه‌های زیادی ندارد، اما غرب باید مجموعه‌ای از اهرم‌های فشار به کار گیرد. باید سلاحی که توان پرداخت پول آن را ندارد به مصر داده نشود؛ خواه جنگنده اف 16 باشد یا ناوهواپیما بر از نوع میسترال.

بورکراسی مصر با هر تغییرات ریشه ای مخالف است، اما گرایش به سوی اصلاحات به بازگشت اعتماد به اقتصاد مصر کمک می‌کند. با توجه به مشکلات جمعیت شناختی، اقتصادی، اجتماعی و اقتصادی در داخل مصر، سیسی نمی‌تواند شرایط را برای ثبات دائمی فراهم کند. نظام سیاسی در مصر به سیاست درهای باز نیاز دارد. نقطه خوبی که مصر می‌تواند آغازگر آن باشد این است که سیسی اعلام کند در انتخابات سال 2018 مشارکت نمی کند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار