اگرچه کاهش و ساماندهی تعطیلات کشور موجب افزایش بهره‌وری ساعت کار به عنوان دو اصل مهم برای بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی ضروری است اما تغییر تعطیلات آخر هفته به دلیل تقدس روز جمعه امکان‌پذیر نیست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ، نمایندگان مردم در خانه‌ملت اگرچه تاکید دارند که تغییر تعطیلات آخر هفته در افزایش تعاملات تجاری موثر است اما بر این باورند که امکان اجرای این تغییر به دلیل تقدس روز جمعه برای ایرانیان وجود ندارد. به اعتقاد نمایندگان جمعه روز ملی و مقدسی برای ایرانیان است بنابراین نمی‌تواند به روز کاری تبدیل شود اما ضعف فرهنگ کار در کشور ایجاب می‌کند تا طرح ساماندهی در دستور کار مجلس و دولت قرار گیرد.

پیشنهاد تغییر تعطیلات آخر هفته مدتی است که در دولت برای افزایش تعاملات تجاری ایران با دنیا مطرح شده است، پیش از این نیز در مجلس نهم شورای اسلامی طرح ساماندهی تعطیلات کشور مطرح شد اما به سرانجام نرسید.در ادامه نظر سه تن از نمایندگان در مورد این طرح بیان شده است.

مجمع تشخیص برای ساماندهی تعطیلات سیاستگذاری کند

حمیدرضا فولادگر با اشاره به ضرورت ساماندهی تعطیلات در کشور گفت: در مجلس هفتم و نهم نمایندگان طرح هایی را در زمینه ساماندهی تعطیلات ارائه کردند اما متاسفانه این طرح ها به دلایل مختلف به نتیجه نرسید چراکه هیچ فصل مشترکی میان نظرات افراد در ساماندهی تعطیلات کشور وجود نداشت.

نماینده مردم اصفهان درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نهاد یا سازمان خاصی بالاتر از دولت و مجلس باید سیاستگذاری درزمینه کاهش تعطیلات را صورت دهد، افزود: برای نمونه درحال حاضر مجمع تشخیص مصحلت نظام به عنوان بازوی مشورتی رهبر معظم انقلاب در ابلاغ سیاست ها برخی اقدامات را انجام می‌دهد بنابراین درخصوص ساماندهی تعطیلات هم ورود این نهاد ضروری است.

وی با اشاره به اینکه سه دسته تعطیلات مذهبی، ملی و سنتی در جامعه وجود دارد، تصریح کرد: هرکدام از این تعطیلات درجامعه دارای حامیان و مدافعان بسیاری است که با حذف آن مخالفت می‌کنند بنابراین با توجه به اینکه بافت جمهوری اسلامی ایران مذهبی است کاهش تعطیلات دراین حوزه سبب مخالفت های بسیاری از افراد می شود؛ از سوی دیگر برای کاهش تعطیلات سنتی و انقلابی نیز موانعی در جامعه وجود دارد.

فولادگر با بیان اینکه تا زمانی که سیاستگذاری درستی در این زمینه صورت نگیرد تعطیلات در کشور ساماندهی نخواهد شد، تاکید کرد: برای نمونه در زمان بررسی لایحه احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور نمایندگان به منظور ساماندهی تعطیلات پیشنهادی را در مجلس مطرح کردند که 8 ربیع الاول یعنی روز شهادت امام حسن عسگری (ع) و آغاز ولایت امام زمان (عج) به عنوان تعطیلات رسمی محسوب شود که به تصویب رسید اما این لایحه با مخالفت شورای نگهبان روبه‌رو شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه درمجلس نهم تعطیلات عید فطر به دو روز افزایش پیدا کرد، ابراز کرد: البته بارها مطرح شده که برای برخی مناسبت ها می توان مراسم خاصی را برگزار کرد اما تعطیل کردن آن روز خاص نیاز نیست و می توان برای نمونه در 25 شوال همزمان با شهادت امام صادق (ع) تنها به برگزاری مراسم سوگواری اکتفا کرد.

وی با انتقاد از اینکه گاهی ممکن است به دلیل تعطیلات پی درپی کشور یک هفته تعطیل شود، تصریح کرد: این موضوع سبب افزایش مسافرت ها و ترافیک در جاده‌ها می شود که باید برای جلوگیری از این موضوع سیاستگذاری خاصی انجام شود، افزون بر این، هماهنگ نبودن تعطیلات ایران با سایر کشورهای دنیا نیز امکان همکاری و تعاملات بین المللی را کاهش داده و محدود کرده است؛ بنابراین برای پیگیری طرح ساماندهی تعطیلات دراین دوره از مجلس، باید سیاستگذاری انجام شود.

نماینده مردم اصفهان درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیاستگذاری ها باید درمجمع تشخیص مصلحت نظام انجام شود، تصریح کرد: تا زمانی که این سیاستگذاری ها صورت نگیرد نمی توان ساماندهی تعطیلات را عملیاتی کرد.

مجلس آماده پیگیری طرح ساماندهی تعطیلات کشور

ابوالفضل ابوترابی با بیان اینکه تعطیلات در کشور ما دو نوع است به گونه‌ای که نیمی از مردم ایران از بیشترین تعطیلات دنیا برخوردارند و نیمی دیگر در سطح کمترین‌ها قرار دارند گفت: معلمان، کارکنان وزارتخانه‌های تهران و کارکنان سازمان‌های آب، برق و گاز در شهرستان‌ها پنج شنبه ها تعطیل‌ هستند بنابراین از بیشترین تعطیلات دنیا برخوردار‌اند اما کارکنان سایر ادارت در شهرستان‌ها از کمترین تعطیلات برخوردارند که همین موضوع ضرورت ساماندهی تعطیلات را تقویت می کند.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی، توزیع روزهای تعطیل در کشور را نامتوازن دانست وتصریح کرد: در ایام عید نوروز نزدیک به یک ماه کشور تعطیل است، روزهای تعطیل دیگر نیز به همین صورت است بنابراین ایجاد توازن در تعطیلات ضروری است.

وی با تاکید بر ضرورت جایگزینی تعطیلی روز شنبه به جای پنج‌شنبه، افزود: در ایران باید مانند بسیاری از کشورهای دنیا روزهای شنبه تعطیل باشد زیرا این امر بر تقویت مراودات تجارت جهانی تاثیر مثبت دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعطیلات فعلی یکی از موانع بزرگ کسب و کار در کشور است، ساماندهی تعطیلات را ضروری خواند و ابراز کرد: به دنبال کم کردن روزهای تعطیل در کشور نیستیم بلکه هدف ساماندهی تعطیلات است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: طرح ساماندهی تعطیلات در مجلس نهم ارائه شد اما به دلیل مخالفت‌هایی مسکوت ماند، از این رو اگر دولت در این زمینه اقدامی صورت ندهد دوباره آن را مطرح خواهیم کرد.

پنجشنبه‌ها روز کاری اعلام شود

همچنین حسینعلی حاجی‌دلیگانی در خصوص ضرورت ساماندهی تعطیلات در کشور گفت: ضعف فرهنگ کار در کشور ایجاب می‌کند تا کاهش تعطیلات و افزایش بهره‌وری ساعت کار به عنوان دو اصل مهم برای بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور در دستور کار دولت و مجلس قرار گیرد.

نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بهره‌وری در کشور بسیار پایین است، تصریح کرد: بیشترین بیکاری در دستگاه‌های اجرایی وجود دارد، در برخی نهادها کارمندان تنها نیم ساعت کار مفید انجام می‌دهند، بنابراین برای کاهش بار مالی دستگاه‌های دولتی و افزایش بهره‌وری باید تدبیری اندیشیده شود.

وی افزود: دستگاه‌های ستادی در پایتخت مملو از کارکنانی است که هیچ بهره‌وری ندارند، واقعیت آن است که در حالی که کشور با بن‌بست مالی روبه‌رو شده باید در سیستم‌های اداری بازنگری شود.

حاجی دلیگانی با انتقاد از هزینه‌کرد 211 هزار میلیارد تومان از اعتبارات عمومی کشور برای پرداخت حقوق کارمندان، گفت: اگر جمعیت کشور را 75 میلیون نفر بدانیم، با این وضعیت گویا 70 میلیون نفر با پرداخت مالیات، تأمین کننده مخارج زندگی برای 5 میلیون نفر هستند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: طرح ساماندهی تعطیلات نیز برای افزایش بهره‌وری و اصلاح وضع موجود باید دوباره در دستور کار مجلس قرار بگیرد؛ چراکه تعطیلات در نواقص پیش آمده نیز تاثیر مثبت دارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در ادامه با پیشنهاد تعطیلی روزهای شنبه به جای پنج‌شنبه مطرح شده از سوی کمیته فرهنگی اتاق بازرگانی ایران، گفت: با توجه به وضعیت کشور و برای افزایش بهره‌وری نه تنها روزهای شنبه نباید تعطیل شود بلکه تعطیلی روزهای پنج‌شنبه نیز باید منتفی شود و تنها روزهای جمعه تعطیل باشد.

گزارش از زهره یعقوبی



انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار