به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان تمام کشور های جهان بر این باورند که لازمه رقابت های جهانی استفاده از تکنولوژی های نوین برای ارتقاء کیفیت و قدرت رقابت است که باید با توجه به ارزش های افزوده در صنایع مختلف صادراتی کالاهایی با قدرت رقابت بالا را انتخاب کرد. امروزه ارائه نکردن تمامی کالاهای صادراتی به بازار جهانی یکی از سیاست های کلان کشورها است.
با توجه به اینکه صنعت شیرینی و شکلات ایران دارای کیفیت و قدرت رقابت مناسب در سطح بین الملل است و بازار داخلی را نیز تامین می کند خبرهایی از فروش برندهای خاص با قیمت های نامتعارف و غیر مقول به گوش می رسد.
جمشید مغازه ای دبیر انجمن شیرینی و شکلات در گفتگو باخبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به رشد چشمگیر صنعت شیرینی وشکلات در ایران اظهار کرد : صنعت شیرینی و شکلات از نظر تولید ، صادرات و جنبه های مختلف دارای جایگاه خوب و جزء برندهای نخست در بازار جهانی است ؛ عوامل مختلفی به طور مستقیم وغیر مستقیم بر افت این صنعت نسبت به سال 93 دخالت دارد که باید به دنبال راهکارهای اساسی برای ارتقاء بیشتر این صنعت در بازار داخلی و جهانی باشیم .
وی با بیان اینکه ارزش افزوده صنعت شیرینی و شکلات و میزان اشتغال زایی آن نسبت به صنایع دیگر بیشتراست ادامه داد : تراز تجاری سالانه این صنعت ارزآوری بالایی داشته و از نظر جنبه های مختلف صاحب جایگاه مناسبی است .
مغازه ای در خصوص میزان تولید محصولات مختلف صنعت شیرینی و شکلات گفت : میزان تولید شیرینی و شکلات در سال 94 یک میلیون و چهار صد وهشتاد هزار تن است و بر اساس پیک کاری این صنعت ، آمار تولید سال 95 نیمه دوم سال اعلام می شود همچنین مصرف سرانه این بخش نیز حدود دو کیلو گرم در سال است ؛
وی با بیان اینکه میزان تولید شیرینی و شکلات نسبت به ظرفیت آن پایین است گفت : از میزان تولیدات این بخش ، دویست هزار تن صادرو مابقی آن همراه با مقدار جزیی واردات به میزان حدود یک میلیون و سیصد هزار تن در بازار داخلی عرضه شده است .
دبیرانجمن شیرینی و شکلات با اشاره به اینکه واردات شیرینی و شکلات از مبادی قانونی بسیاراندک است ،افزود : محصولات مختلفی در این صنعت به صورت قاچاق وارد کشورمی شود و به دلیل واردات از مبادی غیر قانونی و نبود نظارت کافی ثبت نشدن میزان آن آمار دقیقی وجود ندارد .
وی با ابرازمخالفت نسبت به فروش شکلات صد هزارتومانی با برندهای خاص در داخل کشور تصریح کرد : برندهای خاص خارجی از طریق مبادی غیرقانونی وارد کشور می شود ،ولی به دلیل نبود نظارت کافی در بیشتر فروشگاه های زنجیره ای برندهای مختلف با قیمت های گوناگون عرضه می شود .
صادرات شکلات و شیرینی به 66 کشور جهان
مغازه ای با اشاره به جایگاه صادرات صنعت شیرینی و شکلات و قدرت رقابت این صنعت با کشورهای دیگر در بازار جهانی افزود : صنایع غذایی ایران جایگاه بالایی در دنیا دارد و یک چهارم از دو میلیارد تن صادرات این بخش ، به صنعت شیرینی و شکلات اختصاص دارد . با توجه به فصل تولید و عرضه صنعت شیرینی و شکلات با شش شاخص کلی نظیر آدامس ، شکلات ، انواع بیسکویت به ویژه ویفر و کمترین مقدار صادرات این بخش مانند کیک و کلوچه به 66 کشور جهان از جمله کشورهای اروپایی ، منطقه ای ، حاشیه خلیج فارس ، آسیای جنوب شرقی و کشور های همجوار مانند عراق ، افغانستان ، با بیشترین آمار تقاضا صادر می شود وباتوجه به رقابت تنگاتنگ با کشورهای اروپایی ،عمده صادرات قابل توجه این بخش بیشتر به کشورهای اروپای شرقی اختصاص یافته است.
دبیرانجمن شیرینی و شکلات تاکید کرد : با وجود تولید زیر ظرفیت و کیفیت مناسب محصولات مختلف شیرینی و شکلات ، با عرضه برندهای خاص و کالاهای لوکس با قیمت های غیرمعقول در داخل کشور مواجه هستیم .
وی با اشاره به لزوم ارئه راهکارهای اساسی برای مقابله با این معضل در صنعت شیرینی و شکلات افزود : انجمن شیرینی وشکلات آمادگی خود را برای جلوگیری از واردات بی رویه کالاهای این صنعت و امحاء کالاهای قاچاق اعلام کرده و نهادهای دولتی باید با کنترل و نظارت بیشتر بر فروشگاه های زنجیره ای از عرضه برندهای لوکس و خاص با قیمت های نا متعارف و غیر معقول جلوگیری کند .
مغازه ای با اشاره به اینکه با کنترل بیشتر این صنف حداقل از صادرات پنجاه درصدی این کالا ها جلوگیری می شود، اظهارداشت : کنترل عرضه کالاهای لوکس و قاچاق با برندها وقیمت های خاص در خرده فروشی ها و دست فروشی ها مانند مترو و اتوبوس و اماکن مشابه دشوار ، ولی در فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای به مراتب آسان تر است .
دبیرانجمن شیرینی و شکلات در پایان گفت : آزاد شدن ورود موقت و دسترسی آسان به مواد اولیه مورد نیاز صنعت شیرینی و شکلات ، مانند شکر ، آرد ، روغن با کیفیت مناسب ، روند صادرات را تسریع ، موانع پیش رو را رفع و ارائه تسهیلات ویژه حمایتی و بانکی از مهم ترین راهکارها برای ارتقاء این صنعت است .
رضا انصاری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم شورای اسلامی در گفتگو باخبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به لزوم ارتقاء صنعت غذایی ایران با توجه به تقاضای بازار داخلی و خارجی اظهار کرد : قدرت رقابت کالا در بازار جهانی یکی از موارد مهم در بخش صنعت است ، کالاهای صنعتی در دنیای تجارت و صادرات می تواند از محصولات مشابه خود سبقت بگیرد و با تقاضای مصرف داخلی و خارجی مواجه شود.
وی ادامه داد : اکنون بسیاری از کشورهای صاحب نام مانند سوئیس بازار جهانی صنعت شکلات سازی را در اختیار گرفته ، که باید با مطالعه و الگو برداری از آنها و استفاده از تکنولوژی های نوین، این بازار را در اختیار خود بگیریم.
انصاری با بیان اینکه واردات صنایع غذایی درکشور براساس تقاضای مصرف کنندگان است، گفت : هر برندی در صنایع غذایی متقاضی خاص خود را دارد و برخی از مشتریان به دلیل توانایی ،قدرت خرید و داشتن ذائقه خاص از برندهای خاص شکلات با قیمتهای 20 تا صد هزار تومانی خریداری می کنند .
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به لزوم تعیین بسترهای رقابتی کالاهای وارداتی با محصولات داخلی افزود : شرایط اقتصادی حاکم در جامعه ، کاهش قدرت رقابت بخش خصوصی ، تورم و رکود اقتصادی و نبود نقدینگی لازم ، باعث ایجاد شرایطی برای جایگزینی کالاهای خارجی ، به جای نوع داخلی آن است.
وی تصریح کرد : تعیین تعرفه در برخی مواقع راهی برای حمایت از تولیدات داخلی است ولی در مواقعی که بحث تکنولوژی های نوین برای ارتقاء قدرت رقابت به میان می آید ، باید تولید کنندگان سرمایه گذاری های لازم را در این بخش انجام دهند.
انصاری با اشاره به این که بی توجهی به سلامت کالاها تنها مختص صادرات نیست افزود : در بسیاری از محصولات داخلی مانند اسنک های مختلف ، پفک ، چیپس یا خوراکی هایی که در آن از روغن پالم استفاده شده باید نظارت خاصی صورت بگیرد چراکه مصرف کنندگان به دنبال کالای با کیفیت و سالم هستند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به سیاست های کلان صادراتی در کشورهای مختلف گفت :ارائه تسهیلات ویژه ، بسترهای حمایت مالی ، تخفیف های مالیاتی و اختصاص یارانه از سیاست های دولت است.
انتهای پیام /