تصاویر/ المپیک در گذر زمان

با شروع المپیک ۲۰۱۶ ریو مهلت خوبی دست داده است تا خاطرات مهم المپیک های گذشته را مرور کنیم.

گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان - با شروع المپیک ۲۰۱۶ ریو مهلت خوبی دست داده است تا خاطرات مهم المپیک های گذشته را مرور کنیم.

آتن ۱۸۹۶: اولین مسابقات مدرن بین المللی المپیک

اعضای تیم ورزشی دانشگاه پرینستون قبل از شروع مسابقات برای عکاس ژست گرفته اند. المپیک باستانی در آتن متولد شد پس طبیعی بود که زادگاه تولد دوباره و مدرنش نیز در آتن باشد. البته بعد از این سال ۱۰۸ سال طول کشید تا این رویداد دوباره در آتن اتفاق بیفتد، یعنی سال ۲۰۰۴ میلادی

تصاویر/ المپیک در گذر زمان



برلین ۱۹۳۶: جس اوونز در مقابل هیتلر

جس اوونز هنوز هم یکی از مشهورترین ها در دو و میدانی است. او در طی مسابقات دو ومیدانی المپیک برلین در یال ۱۹۳۶ که به دست رهبر آن زمان آلمان یعنی هیتلر افتتاح شده بود چهار مدال طلای دو و میدانی را از آن خود کرد تا نشان دهد که برتری نژادی/آریایی هیتلر افسانه ای بیش نیست. اونز همچنین در آن مسابقات رکورد پرش طول را با پریدن ۸.۱۷ متر جابجا کرد تا ۲۵ سال بعد این رکورد دست خودش باشد.

تصاویر/ المپیک در گذر زمان



رم ۱۹۶۰: اولین مسابقات بین المللی پاراالمپیک

در این عکس تیم ایتالیا در دهکده ی المپیک قبل از شروع مسابقات عکس انداخته اند. در نهمین سال مسابقات بین المللی Stoke Mandeville اسم این مسابقات به مسابقات پاراالمپیک تغییر کرد. این مسابقات آن زمان فقط مخصوص ورزشکارانی بود که ستون فقراتشان صدمه دیده بود. در آن دوره هر کدام از آیتم های ورزشی بیش تر از دو الی سه نفر شرکت کننده نداشتند پس همه می توانستند با مدال به خانه هایشان باز گردند.

تصاویر/ المپیک در گذر زمان



رم ۱۹۶۰: کاسیوس کلی مدال طلا می برد

کاسیوس کلی ۱۸ ساله در نیمه نهایی با تونی مادیگان مبارزه کرد و او را شکست داد. او به خاطر ترس از پرواز تقریبا نزدیک بود که فینال المپیک رم را از دست بدهد ولی بالاخره او به آنجا رفت و Ziggy را شکست داد و مدال طلا را برد. این شروع اسطوره ای بود که بعد ها نامش شد محمد علی کلی.

تصاویر/ المپیک در گذر زمان



مکزیکو سیتی ۱۹۶۸: خیزش سیاه پوستان

تامی اسمیت در وسط وجان کارولز با پدیدار شدن پرچم کشورشان آمریکا دست هایشان را به سمت بالا می برند. آنها به ترتیب برای مسابقات دوی  ۲۰۰ متر مدال های طلا و برنز را گرفته اند. اسمیت و کارولز که هر دو رنگین پوست هستند این موفقیت را در اوج نژاد پرستی بر ضد سیاهان در آمریکا کسب کردند و این حرکت دستشان سمبلی شد برای مبارزان راه تساوی سیاهان با سفید پوستان در آمریکا.

تصاویر/ المپیک در گذر زمان



مونیخ ۱۹۷۲: مارک اسپیتز هفت مدال طلا برد

این عکس دقیقا زمانی گرفته شده است که به افتخار برد هفتمین مدالش هم تیمی هایش او را بر دوش خود حمل می کردند. این شناگر کارکشته با برد هفت مدال طلا رکورد تازه ای را در صاحب شدن مدال طلا در یک دوره زد، رکوردی که در تالار افتخارات او باقی ماند تا ۳۶ سال بعد شناگر دیگری از خود آمریکا رکورد او را جابجا کند.

تصاویر/ المپیک در گذر زمان



مسکو ۱۹۸۰: آمریکا المپیک را بایکوت می کند

جیمی کارتر در حال تشکر از رییس کمیته ی وقت المپیک، رابرت جی.کین، به خاطر حمایتش از بایکوت کردن المپیک مسکو. آن زمان که آمریکا و شوروی در جنگ سرد به سر می بردند دولت آمریکا این تصمیم را گرفت و باعث ایجاد بحث شدید در میان دولت و ورزشکارانی شد که مدت ها برای رسیدن به المپیک تلاش کرده بودند ولی حالا از رسیدن به آن محروم شده بودند.

تصاویر/ المپیک در گذر زمان



سئول ۱۹۸۸: شیرجه مرگی که نکشت ولی مدال آورد

گرگ لوگانیس از تیم شیرجه زنی آمریکا آماده ی شیرجه ای می شود که نتیجه اش برخورد سرش با تخته ی دایو است. سالها قبل گرگ شاهد مرگ شیرجه زن روس بود که دقیقا به سان خود گرگ بعداز شیرجه سرش به تخته دایو می خورد و می میرد، البته که تخته دایو در آن موقع بتنی بوده است گرگ از این ضربه جان سالم به در می برد و مدال طلا را نیز از آن خود می کند!

تصاویر/ المپیک در گذر زمان



بارسلونا ۱۹۹۲: تیم رویایی

در سال ۱۹۸۹ فدراسیون جهلانی بسکتبال قوانین بسکتبال را تغییر داد و به طبع آن بسکتبالیست های حرفه ای توانستند در مسابقات جهانی با یکدیگر به رقابت بپردازند. به همین سبب در المپیک بارسلونا اولین مسابقات شکل گرفت و تیم آمریکا با رویایی ترین تیم تاریخ به این مسابقات آمد. مایکل جوردن، اسکاتی پیپن، جان استاکتن، کارل مالن، مجیک جانسون، لری برد و بسیاری دیگر از اسطوره های بسکتبال آمریکا. فکر می کنم نیازی به اشاره نباشد که مدال طلا را چه کشوری به خانه برد.

تصاویر/ المپیک در گذر زمان



آتلانتا ۱۹۹۶: محمد علی کلی مشعل را روشن کرد

محمد علی کلی که حالا اسطوره ی بوکس جهان محسوب می شود آخرین کسی است که آتش مشعل المپیک آتلانتا را حمل می کند تا خودش آن را روشن کند. او که حالا ۳۶ سال از اولین مدال طلایش می گذرد به طور واضح از بیماری پارکینسون رنج می برد ولی این باعث نشده که به ابهت او خدشه ای وارد شود. علی لحظه ی با روشن کردن مشعل المپیک در آن وضعیت یکی از احساسات برانگیز ترین لحظات تاریخ المپیک را رقم زد.

تصاویر/ المپیک در گذر زمان



آتلانتا ۱۹۹۶: بمب گذاری پارک المپیک

پارک سده ی المپیک جایی بود که اریک رابرت رودالف با بمب گذاری باعث مرگ ۱ نفر و زخم شدن ۱۱۱ نفر دیگر شد، همانطور که در این عکس مشخص است مردم سه روز بعد به پاسداشت یاد آسیب دیدگان در این پارک تجمع کردند.

تصاویر/ المپیک در گذر زمان



آتن ۲۰۰۴: پیروزی تیم فوتبال بانوان آمریکا

تیم فوتبال بانوان آمریکا در حالی برنده ی مدال طلای المپیک شد که ابی وامباچ در وقت اضافه توانست گل پیروزی بخش را به تیم بانوان برزیل بزند. مدال طلای فوتبال بانوان از آن موقع تا کنون از دستان این تیم خارج نشده است.

تصاویر/ المپیک در گذر زمان



پکن ۲۰۰۸: مایکل فلپس ۸ مدال طلا می برد

در سال ۲۰۰۸ مایکل فلپس شناخته شده ترین ورزشکار المپیک بود چون توانست رکورد مارک اسپیتز را با بردن یک مدال بیشتر جابجا کند. حتی در حال حاضر هم او پر مدال ترین ورزشکار تاریخ المپیک با مجموع ۲۲ مدال طلا در ۳ دوره مسابقات المپیک است.

تصاویر/ المپیک در گذر زمان



پکن ۲۰۰۸: حسین بولت سریع ترین انسان

در این المپیک مردم جهان با حسین بولت اشنا شدند، کسی که با جابجایی رکورد های دوی صد متر و دوی ۲۰۰ متر به عنوان سریع ترین انسان جهان شناخته شد. حسین بولت همچنین پر درآمد ترین ورزشکار دو و میدانی است با درآمد ۳۲.۵ میلیون دلار سال ۲۰۱۶.

تصاویر/ المپیک در گذر زمان

منبع: ساعت 24

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.