ونگارد نیوز خبر داد:

گرسنگی یک سلاح جنگی در سوریه، یمن و نیجریه

پایگاه اینترنتی ونگارد نیوز در مطلبی به بررسی بحران گرسنگی و کشاورزی در کشورهای جنگ‌زده پرداخت.

ونگاردنیوز: گرسنگی یک سلاح جنگی در سوریه، یمن و نیجریهبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی ونگارد نیوز در مطلبی نوشت: در حالیکه زمستان امسال سیلوهای غلات در کشورهای غربی سرریز می‌شوند، ده‌ها میلیون نفر در معرض گرسنگی قرار دارند. رویه‌ای که امروز از آن به‌عنوان یک سلاح جنگی یاد می‌شود.

بنابر گزارش‌های اخیر فائو و برنامه جهانی غذا، بیش از 50 میلیون نفر در 17 کشور جنگ‌زده جهان با بحران شدید غذایی مواجه هستند و در این میان کشورهای یمن و سوریه در رأس فهرست کشورهای جنگ‌زده‌ای که با بحران غذا مواجه هستند، قرار دارند. در یمن، 14 میلیون نفر –بیش از نیمی از جمعیت این کشور-- در اضطرار غذایی به سر می‌برند.

در همین حال، 8.7 میلیون نفر از مردم سوریه –37 درصد جمعیت-- نیاز فوری به مواد غذایی دارند. این شرایط در بخش‌هایی از شمال شرقی نیجریه با روی کار آمدن گروه تکفیری بوکوحرام تشدید شده است. بر اساس گزارش پزشکان بدون مرز نیم میلیون نفر در این منطقه با فاجعه‌ای انسانی مواجه هستند.

برداشت گندم در سوریه به نصف کاهش یافت

بسیاری از تولیدکنندگان گندم در جهان با بهره‌گیری از فناوری نوین زراعی و پایین آوردن قیمت‌ها در بازار جهانی گندم از صادرات این محصول به کشورهای وابسته به واردات مانند مصر سود می‌برند. ولی واردات مواد غذایی و غلات به کشورهایی که درگیر جنگ هستند از لحاظ لجستیکی دشوار و خارج از دسترس است. از سوی دیگر، حفظ محصولات کشاورزی محلی و مزارع کوچک در دوران جنگ کاری دشوار است.

دومینیک بورگئون –رئیس بخش فوریت‌های فائو— می گوید: کشاورزی نقش مهمی در مقاومت مردم در مواجهه با جنگ بازی می‌کند. آوارگی مردم سوریه در سال گذشته موجب کمک به برداشت محصول در برخی مناطق و نابودی محصولات در مناطق دیگری شده است. 

بنابر تخمین فائو در سال جاری میلادی 1.9 میلیون تن گندم از مزارع سوریه برداشت شده است که کمتر از نیمی از 4 میلیون تن گندم تولیدشده پیش از وقوع جنگ در این کشور است.

کشاورزی بیشتر=مهاجرت کمتر

امنیت غذایی تأثیر زیادی در ثبات جمعیت دارد. رئیس بخش فوریت‌های فائو بر این باور است که اختصاص بودجه به بخش کشاورزی کشورهای جنگ‌زده نه‌تنها به ارتقای کشاورزی آن‌ها کمک می‌کند بلکه با ایجاد امنیت غذایی از روند مهاجرت جلوگیری می‌کند.

این مقام فائو معتقد است تهیه بذر برای کشاورزان در کشورهای جنگ‌زده مشکل است. بنابراین با صادرات بذر به کشورهای جنگ‌زده می‌توان از بحران کشاورزی، کمبود غذا و اپیدمی گرسنگی جلوگیری کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار