آموزش 180 نفر از کارشناسان با موضوع تغذیه در بیماران دیابتی در سردشت.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، دیابت یکی از شایعترین بیماریهای غیر واگیردار بوده که از نظر هزینه های درمانی و میزان از کار افتادگی، یکی از مهمترین مسائل بهداشتی درمانی محسوب میشود. مبتلایان به دیابت بیش از دیگران در معرض خطر بروز عوارضی مانند اختلالات بینایی،حملات قلبی و عروقی، قطع پا و نارسایی کلیوی قرار دارند.

بمنظور افزایش سطح اگاهی کارکنان حوزه بهداشت، کارگاه تغذیه در بیماران دیابتی برای کلیه بهورزان، کاردانان و کارشناسان بهداشت خانواده، مبارزه با بیماریها و ماماهای شاغل در مراکز بهداشتی درمانی سطح شهرستان به تعداد 180 نفر در محل سالن اجتماعات شماره یک شهری روستایی برگزار شد.

در این کارگاه که به مدت سه روز به طول انجامید کارشناس مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت سردشت در مورد شیوع انواع دیابت در سطح جهان و کودکان و نیز هزینه های مستقیم ، غیر مستقیم و نامحسوس آن برای خانواده، جامعه و کشور، انواع دیابت، عوامل ایجاد آن و راههای پیشگیری و نیز کنترل ان مطالبی ارائه نمود .

علیزاده با اشاره به انواع دیابت افزود: در کل سه نوع دیابت داریم، دیابت نوع یک که 10 الی 5 درصد از کل افراد دیابتی را به خود اختصاص داده و بیشتر در کودکان دیده می شود در دیابت نوع دوم که 90الی 95 درصداز کل افراد دیابتی به این نوع دیابت مبتلا می باشند و در سنین 30 سال به بالا مشاهده میگردد و دیابت نوع سه و حاملگی که حدود 5/4 درصداز کل مادران باردار را شامل می شود.

کارشناس تغذیه مرکزبهداشت سردشت تغذیه مناسب، پیشگیری از اضافه وزن و چاقی بویژه چاقی شکمی، افزایش فعالیت فیزیکی را از راههای پیشگیری و کنترل دیابت برشمرد.

این درحالیست که با رعایت برنامه غذایی سالم و داشتن فعالیت فیزیکی منظم، کنترل دقیق قند خون با مصرف داروهای خوراکی و یا انسولین و کنترل فشار خون و چربی های خون می توان از بروز بسیاری از این عوارض جلوگیری کرد و بدین طریق بیماران دیابتی می توانند از یک زندگی سالم و طول عمر طبیعی بهرمند شوند.

انتهای پیام/س

برچسب ها: دیابت ، بیماری ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.