منتقدانِ کلینتون ادعا می‌کنند شهرام امیری به دلیل ایمیل‌های هک شده وزیر خارجه سابقه آمریکا و بی‌توجهی‌ وی‌ به حفظ اطلاعات محرمانه اعدام شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی‌ان‌ان، بازتاب اعدام «شهرام امیری» در ایران به کمپین نامزدهای انتخابات آمریکا رسیده است. افرادی مانند «دونالد ترامپ» از «هیلاری کلینتون» به دلیل ذکر نام شهرام امیری در ایمیل‌های سرور شخصی‌اش انتقاد می‌کنند. 

ترامپ روز دوشنبه در حساب توییتری خود کلینتون را با مرگ شهرام امیری مرتبط دانست. او در همین خصوص نوشت: بسیاری معتقدند شهرام امیری به دلیل ایمیل‌های هک شده کلینتون کشته شد.

ایمیل‌های کلینتون مرتبط با این موضوع که امیری بخشی از یک جریان جاسوسی بوده، سال گذشته و بر اساس قانون آزادی اطلاعات به دنبال رسوایی نامزد دموکرات در استفاده از سرور ایمیل شخصی برای ارسال و دریافت اطلاعات محرمانه، منتشر شد. 

اما کمپین کلینتون به انتقاد ترامپ به شدت پاسخ داد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: نامزد حزب جمهوری‌خواه با استفاده از لفاظی قصد دارد به هیلاری کلینتون حمله و اتهامات بی‌اساسی را راجع به او مطرح کند. زیرا جمهوری‌خواهان برای مردم آمریکا برنامه‌ای ندارند.

وزارت خارجه آمریکا هرگونه ارتباط میان ایمیل‌های وزیر خارجه سابق این کشور و اعدام شهرام امیری را رد کرده است. «الیزابت ترودو،» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با اشاره به یک کنفرانس خبری که کلینتون در آن درباره شهرام امیری صحبت کرده بود گفت این موضوع در سال 2010 مطرح شد.

او افزود: این مسئله از پیش نیز مطرح بود و پس از انتشار ایمیل‌ها علنی نشد. هیچ یک از ایمیل‌هایی که در آن‌ها نام امیری ذکر شده بود در زمان انتشار طبقه‌بندی شده نبود. تمایل نداریم درباره دلایلی که منجر به اعدام امیری شد اظهارنظر کنیم. 

به نوشته سی‌ا‌ن‌ان، زمانی که امیری 6 سال پیش به ایران بازگشت، از او استقبال شد. او در آن زمان ادعا کرد هنگامی که در سفر حج به سر می‌برد بوسیله جاسوس‌های آمریکایی ربوده شد. 
او در ادامه مدعی شد پیشنهادی میلیون دلاری را در ازای جاسوسی برای آمریکا رده کرده است. 

در حالی که او پیش از بازگشت به ایران در ویدئویی ادعا کرده بود دزدیده‌شده است. در ویدئوی دیگری گفته بود به میل خودش در آمریکا به سرمی‌برد. روز یک‌شنبه وزارت دادگستری ایران از اعدام امیری به دلیل افشای اطلاعات سری مربوط به انرژی هسته‌ای این کشور خبر داد. 

بنابر اعلام مقامات آمریکایی، امیری به میل خود اطلاعات را افشا کرد؛ اما پس از مدتی خواستار بازگشت به کشورش شد. مسئله اعدام شهرام امیری و ذکر نام او در ایمیل‌های شخصی کلینتون موج جدیدی از انتقادها را متوجه نامزد نهایی حزب دموکرات آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی این کشور کرده است. منتقدان کلینتون او را به بی‌توجهی به اطلاعات حساس متهم می‌کنند. 

«تام کاتن،» سناتور جمهوری‌خواه ایالت آرکانزاس آمریکا، نیز روز یک‌شنبه در مصاحبه با یک برنامه تلویزیونی از کلینتون انتقاد کرد. او گفت: ایمیل‌های سرور شخصی کلینتون نشان داد مشاوران ارشد او درباره این فرد صحبت کرده بودند. این مسئله حاکی از بی‌توجهی غیرقابل باور او به چنین اطلاعات طبقه‌بندی شده و حساسی است. تصور می‌کنم او توانایی حفظ امنیت این کشور را ندارد.


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۱ ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
هر کسی که به خواهت به کشورش خیانت کند سزاش مرگ هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
کجایی که ببینی شهرام_خودتو کشورتو فروختی اخرش که چی؟حالا اونا هم فروختنت_حالا برم با دلارات کیییف دنیارم ببر
آخرین اخبار