رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حصارکشی‌ ‌در نظام پزشکی مانع پیشرفت می‌شود.

سهیم بودن گروه پزشکی در حل مشکل هدایت تحصیلیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مخبر دزفولی‌ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست معاونان‌ آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کشور که امروز در کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، گفت: در نقشه جامعه علمی یکی از بخش‌های مشخص آمایش‌ سرزمینی در زمینه علمی است، به این معنا که باید تکلیف ما در بخش‌های جغرافیایی مختلف مشخص باشد. مدیر وزارت بهداشت به عنوان پیشگام در این طرح، الگوی ارگان‌های دیگر قرار گرفت که در حوزه مأموریت‌گرایی، سطح‌بندی، تعداد دانشجو، اعضای هیئت علمی و مزیت‌های استانی گام‌های مهمی برداشته شده است.

وی ادامه داد: نگرانی ما در اجرای این طرح کمرنگ شدن سهم آموزش و پژوهش در وزارت بهداشت بود و تصور می‌کردیم مشغله فراوان این وزارت‌خانه در خدمت‌رسانی، موجب غفلت در آموزش شود غفلتی‌ که ممکن بود به آموزش پزشکی لطمه وارد کند اما وزارت بهداشت مرتبط با نقشه جامع علمی و سیاست‌های کلان کشوری عمل کرد البته باید صرف نظر از مسئولیت‌های وزارت‌خانه‌ای، نسبت به موضوع آموزش و ارتقای آن نیز توجه شود.

مخبر دزفولی‌ با بیان اینکه آیا رویکرد آموزشی در عرصه پزشکی و سلامت جوابگو است یا خیر افزود: این سوالی است که در حوزه وزارت بهداشت مطرح می‌شود در گزارش‌ها هنوز پاسخی برای این سؤال یافت نشده اما می‌توان برای به‌کارگیری روش‌های دیگر نیز فکری کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: درست است وزارت بهداشت طرح تحول نظام سلامت را هدفمند اجرا می‌کند اما آموزش‌ها فقط در چارچوب کشوری صورت می‌گیرد باید قابلیت‌های حوزه پزشکی را در سطح بین‌المللی تأمین داد. اکنون کمتر از یک درصد دانشجویان، خارجی هستند آیا شما به عنوان متولیان دانشگاهی باور می‌کنید که کشوری در سطح پایین‌تر، چند ده هزار دانشجوی پزشکی خارجی تربیت کند و ارزآوری‌ داشته باشد؟

وی ادامه داد: پزشکی ما با این قدر و منزلت و این ظرفیت آموزشی قابلیت بین‌المللی ندارد که این موضوع نقطه ضعف ما است به بیانی دیگر درست آموزش می‌دهیم اما جاذبه نداریم البته موانعی هم بر سر راه این قابلیت وجود دارد اما می‌توان برای موانع نیز راه‌حلی پیدا کرد.

مخبر دزفولی‌ بیان کرد: نگاه ما به حوزه پزشکی، داخلی است در نتیجه گرفتار محدودیت امکاناتی می‌شویم اگر راه‌حلی پیدا نکنیم عقب مانده و خود را وارد مسیری جبری کرده‌ایم.

وی با اشاره به جلسه هفته گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در این جلسه موضوع هدایت تحصیلی دانش‌آموزان مطرح شد که ریاست جمهوری با هجمه‌ ورود دانش آموزان به رشته تجربی مخالف بود این موضوع به طراحی نیاز دارد و نباید مانع دانش‌آموزان مستعد برای ورود به این رشته شد البته برخی نوجوانان تصور می‌کنند تأمین آینده سعادت‌بخش به کمک تحصیل در رشته پزشکی میسر می‌شود البته این اشکال را پزشکان باید رفع کنند و نوجوانان را از اشتباه خارج کنند.

مخبر دزفولی‌ ادامه داد: بحث پرداختی‌های اخیر نیز به تقاضای بیش از حد دانش‌آموزان دامن زده است آن‌ها باید بدانند بسیاری از پزشکان فارغ‌التحصیل ما نیز درآمدی معمولی دارند از طرفی به علت اهمیت و حساسیت جایگاه پزشکی، اندیشیدن تدابیری از سوی معاون آموزشی وزارت بهداشت نیاز است چرا که سرمایه‌گذاری‌های عظیمی روی دانشجویان این حوزه صورت می‌گیرد.

وی دیگر مشکلات این حوزه در کشور را حصار‌کشی میان رشته‌های پزشکی و سایر رشته‌ها دانست و گفت: امروزه تمامی رشته‌ها به هم مرتبطند‌ و نباید فضا به گونه‌ای باشد که دانشجویان پزشکی نسبت به سایر رشته‌ها در یک دانشگاه‌ احساس قربت کنند البته اکنون این احساس وجود دارد.

وی اظهار داشت: در یک دانشگاه واحد باید تبادل علمی بین اساتید و دانشجویان آن دانشگاه به راحتی صورت گیرد چرا که دانشکده‌های علوم پزشکی از لحاظ مأموریت و شرح وظایف از دیگر دانشگاه‌ها جدا است و نباید تعریف پروژه مشترک و علمی جدا باشد.

وی یادآور شد: در آموزش پزشکی حل نشدن موضوع حصار‌کشی مانع پیشرفت در حوزه پژوهش و تحقیق می‌شود البته از میان برداشتن این حصار مانع دفاع ما از جایگاه قانونی وزارت بهداشت نمی‌شود زیرا تدبیر شکل‌گیری این وزارت‌خانه برای کشور برکت به همراه داشته است.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.