به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،رضا امینی در نشست خبری با اهالی رسانه ضمن گرامیداشت دهه
کرامت در خصوص آخرین وضعیت قطار شهری اصفهان گفت: خرداد ماه سال 96 انتهای
زمانبندی خط یک است که حتی در صورت عدم تکمیل تمامی ایستگاهها راه اندازی
میشود و از بهارستان تا ترمینال صفه به طول 20/5 کیلومتر را به هم متصل
میکند.
وي در ادامه اشاره اي نيز به ناوگان اتوبوسراني كرد و گفت: هزینه متوسط برای یک سفر شهری 1200 تومان است که از این عدد یک سوم سهم دولت، یک سوم شهرداری و یک سوم را مردم باید بپردازند؛ این در حالی است که دولت 6 سال است سهم خودش را پرداخت نمیکند و بین 10 تا 15 درصد شهروندان با عدم پرداخت بلیت، این درصد را نیز به دوش شهرداری میگذارند.
از طرفی تا قبل از سال 89 یک اتوبوس 100 میلیون قیمت داشت که 82/5 میلیون را دولت و مابقی را شهرداری پرداخت میکرد اما امروزه برای خرید یک دستگاه اتوبوس بین 400 تا 450 میلیون هزینه میشود به علاوه آن که 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده هم باید بپردازیم؛ در مجموع چیزی نزدیک به نیم میلیارد برای هر اتوبوس شهری که حدود 25 برابر هزینه 6 سال قبل است.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان عمر ناوگان اتوبوسرانی در اصفهان را 9 سال اعلام کرد و گفت: اتوبوسهایی داریم که 17 سال از عمرشان میگذرد، در حالی که یک اتوبوس باید پس از 10 سال کنار برود که در غیر این صورت مشکلات زیست محیطی را افزایش میدهد؛ ادامه این روند با طولانی شدن سن ناوگان، موضوعی مهم و نگران کننده است.
انتهای پیام/م