با گذشت 6 سال از سرنگونی دیکتاتوری حسنی مبارک، سرزمین اهرام ثلاثه همچنان عرصه ناآرامی‎های سیاسی - امنیتی است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، قریب به 6 سال از سرنگونی دیکتاتوری حسنی مبارک در مصر می‎گذرد. اما قاهره همچنان عرصه ناآرامی‎ها و فراز و نشیب‎های سیاسی - امنیتی است.

 نظر به اوضاع سیاسی نامطلوب ماههای اخیر بویژه پس از برکناری رییس‎جمهور مرسی در مصر، ناظران سیاسی بر این باورند؛ بحرانهای موجود حکایت از وقوع انقلابی دیگر در سرزمین اهرام ثلاثه دارد. حال پس از کودتای نظامی و روی کار آمدن دولت عبدالفتاح السیسی، نه تنها شرایط بهبود نیافته، بلکه فرضیه قیام مردمی علیه دولت نظامیان قوت بیشتری به خود گرفته است.

تحلیلگران، پتانسیل ظهور انقلاب جدید را در جامعه جوان مصر بسیار محتمل می‎دانند، چرا که غالب نابسامانیها از قبیل موج فزاینده بیکاریها، این گروه از جامعه را مورد هجمه بی‎سابقه‎ای قرار داده است.

شائبه ویرانی مصر به دستان السیسی

اهرام حاکمیت قاهره، محصور در هندسه فروپاشی

مجله اکونومیست چاپ انگلیس، در آخرین شماره خود گزارشی با عنوان "ویرانی مصر" منتشر کرد که نشان از وخامت اوضاع اقتصادی و سیاسی این کشور  دارد، در جایی که، جوانان مصری باید بین دو گزینۀ مهاجرت و یا افراطی‌گری، یکی را انتخاب کنند. 

 پس از انتشار گزارش اکونومیست، بسیاری از کارشناسان اقتصادی و سیاسی مصر به این گزارش واکنش نشان دادند و دولت قاهره نیز مجله مذکور را به دوری از واقع بینی متهم کرد. 

این مجله در گزارش خود به تشریح اوضاع اقتصادی و سیاسی مصر می‎پردازد، و برای مستند کردن گزارش خود به اطلاعات و واقعیت‎های غیرقابل انکار استناد می‎کند و تصویری بدبینانه از برهه کنونی و فضایی بدبینانه‎تر از آینده این کشور عربی در برابر خوانندگان ترسیم کرده است.

باید خاطر نشان کرد: اکونومیست در تحلیل خود آغاز انقلابی جوانانه و خشن‎تر را در مصر پیش‎بینی می‎کند، و می‎نویسد: جوانان مصر که میانگین بیکاری در میان آنها از مرز 40 درصد گذشته است، فقط باید یکی از 2 گزینه خوب و بد "مهاجرت" و "افراطی‎گری" را انتخاب کنند.

اهرام حاکمیت قاهره، محصور در هندسه فروپاشی

این مجله می‎نویسد: عبدالفتاح سیسی رئیس جمهوری مصر سرکوبگرتر از حسنی مبارک (دیکتاتور مخلوع) و بی‎کفایت‎تر از محمد مرسی (رئیس جمهور برکنار شده) است و نظام السیسی هم اکنون در حال جان دادن است و فقط با کمک‎های مالی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس زنده مانده است و نفس می‎کشد.

حکومت مصر فقط با مشکل مالی مواجه نیست بلکه با مشکلات دیگری همچون فساد مالی، کاغذبازی اداری، کاهش خدمات آموزشی و پرورشی ، کاهش سطح خدمات عمومی ، مدیریت نامناسب در همه زمینه ها ، ناکارآمدی نهادهای دولتی ، عدم رعایت قانون در استخدام افراد ، عدم اعطای مشوق‎ها به تولیدکنندگان و افزایش اختلاف طبقاتی نیز مواجه است .

اکونومیست تصریح کرد: تصمیم السیسی برای عدم مشارکت در رقابت انتخابات ریاست جمهوری سال 2018 شاید گامی درست باشد ولی مقامات مصری از این تصمیم وی ناراحت هستند؛ زیرا معتقدند که درخواست از السیسی برای عدم مشارکت در رقابت انتخاباتی، مداخله در امور مصر محسوب می شود.

ولی این مقامات باید نگاهی به وضعیت سیاسی نامناسب کشورشان بیندازند، وضعیتی که به حد فوق بحران رسیده است و عامل بروز چنین وضعیتی نزاع دولت و ملت و برآورده نشدن خواسته های مردمی است. تشکیل پارلمانی منتخب و سالم ، برخورداری مردم از حقوق و آزادی ها ، وجود دستگاه قضایی مستقل و برقراری عدالت اجتماعی" از مطالبات به حق مردم در انقلاب فوریه 2011 بود که تا به امروز به رویای دست نیافتنی شهروندان مبدل شده است..

اهرام حاکمیت قاهره، محصور در هندسه فروپاشی

فارغ از اینکه تحلیل هفته نامه انگلیسی تا چه میزان جامه عمل به خود بگیرد، مردم مصر نیازی به انتشار گزارشی در مجله اکونومیست برای آگاهی از اوضاع نامناسب کشورشان ندارند، زیرا هر روز با شاریط نامناسب روبرو هستند و از گرانی، کاهش خدمات و افزایش میانگین بیکاری رنج می برند، آنچه ملت مصر نیاز دارد، وجود نظام حاکم مدیر و مدبر برای بهبود اوضاع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و ایجاد همزیستی مسالمت آمیز بین پیروان ادیان و مذاهب مختلف است.

"کوروش فخر طاولی" کارشناس شمال آفریقا، در گفت‎وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون تحولات اخیر مصر و تحلیل اکونومیست از شرایط موجود در این کشور، گفت:

خبری که به نقل از اکونومیست در جهان بازتاب نسبتا زیادی داشته است، به این دلیل است که بعد رسانه‎ای این هفته‎نامه و نیز قدرت مطلوب تحلیل و پیش‎بینی آن در میان سایر جراید، چندان هم نمی‌تواند بی‌پایه و اساس باشد.

وی تصریح کرد: عبدالفتاح السیسی رئیس دولت کنونی مصر، در واقع وارث قیام مردم این کشور در اوایل سال 2011 و نیز انقلابهای مردمی در شمال آفریقا و بخشی از منطقه است. وی با تشکیل یک دولت غیر دموکراتیک پس از برکناری مرسی رییس جمهور منتخب، تا امروز بی کفایتی خود مبنی بر  پاسخگویی  نیازهای مردم مصر را نشان می‎دهد.

وی گفت: همچنان بخش قابل توجهی از جامعه مصر، متأثر از سرکوب‌های گسترده السیسی به ویژه اخوان‌المسلمین گروه حامی رئیس جمهور پیشین مصر بوده است. در پی برکناری مرسی از قدرت و نیز تشدید موج سرکوبها، قریب به 40 هزار نفر دستگیر و روانه زندان شدند. بنابراین با توجه به تحولات اخیر طبیعی است که؛ مشروعیت حکومت فعلی مصر تا اندازه زیادی از بین برود.

اهرام حاکمیت قاهره، محصور در هندسه فروپاشی

"فخر طاولی" پیرامون فقدان مشروعیت در نظام حاکمیتی قاهره می‎افزاید: بطور قطع، بخش اعظم شهروندان مصری نظر به فضای امنیتی و ارعاب موجود و نیز شرایط بد اقتصادی -سیاسی، از دولت السیسی پشتیبانی نخواهند کرد. با روی کارآمدن دولت نظامی السیسی اولین تلاش‌های وی بعد از ایجاد امنیت و ثبات با اهرم سرکوب ، حذف مخالفان، زندان و اسلحه، معطوف به بهبود شرایط اقتصادی مصر بود.

وی در ادامه اظهار داشت: پس از قیام مردم علیه دیکتاتوری حسنی مبارک در مصر، وضعیت اقتصادی - اجتماعی این کشور دچار بحران جدی شده است. از جمله اینکه در بخش توریست که یکی از پایه‌های اقتصادی قاهره بشمار می‎آید، آسیب جدی وارد آمده است و طی سالهای اخیر ما شاهد کاهش نرخ صنعت توریسم در سرزمین عجایب هستیم.

این کارشناس مسایل شمال آفریقا در رابطه با سایر زمینه‎های بحران موجود در مصر ابراز می‎دارد:

از طرف دیگر بحران‌های منطقه‌ای، ادامه درگیری‌ها در صحرای سینا با گروه‎های تروریستی ، سقوط هواپیمای مصر توسط داعش، حکومت این کشور رابه میزان قابل ملاحظه‎ای ناتوان کرده و تمام تمرکز دولت به حفظ امنیت به ویژه در مرزهای مشترک با لیبی مصروف می‌گردد. باید افزود به طور کلی محاسبات السیسی مانند حمایت‌های عجیب و غریب مالی از طرف عربستان سعودی تحقق نیافت. گرچه برای این منظور دولت مصر جزایری را هم به رژیم سعودی هبه کرد.

اهرام حاکمیت قاهره، محصور در هندسه فروپاشی

وی در پایان خاطرنشان کرد: مجموعه این تنش‌ها باعث شده است، حکومت نظامیان در مصر با چالش‎های جدی روبه‎ور شود. تا به امروز دولت مصر نتوانسته تغییری در زندگی و معیشت مردم خود به وجود آورد بلکه بیکاری، فقر، افراطی‎گری، افزایش گورستان نشینی، فاکتورهای لازم را برای یک انفجار و تحول نوین فراهم آورده است. از این جهت باید تحلیل هفته‌نامه اکونومیست را جدی تلقی نمود.

قاهره محصور در هندسه فروپاشی

تصویری که امروز فضای سیاسی کنونی مصر به ما نشان می‎دهد بدین‎گونه است که، مردم این کشور با مشکلاتی که به لحاظ اندازه و شکل دارای گوناگونی است دست به گریبان شده‎اند و تکثر در معضلات، سبب شده تا آینده روشنی از اوضاع سیاسی - اجتماعی مصر متصور نباشیم. شاید از مهمترین اظلاع گرفتاری و مشکلات مصریها، بی‎قانونی  و چند دستگی در این کشور باشد.

به نظر می‎رسد، تداوم دولت محمد مرسی می‎توانست در دراز مدت بر بهبود شرایط اقتصادی - سیاسی منجر شود. اگر چه وی بعنوان اولین رییس‎جمهور غیر نظامی  و منتخب مردم بر مسند قدرت نشست لیکن  متاسفانه اتکا و وابستگی این دولت‎مرد اخوانی بر سایر ارکان مملکت‎داری، مانع از تحقق این مهم شد.

اهرام حاکمیت قاهره، محصور در هندسه فروپاشی

بطور کلی چند پارچگی و اختلاف سلایق در رأس هرم قدرت - عدم قوام و کفایت کافی برای اداره حکومت - مداخله نیروهای فرا منطقه‎ای - شرایط بد موجود در منطقه و مهمتر از همه عجز مقامات مصری در مواجهه با رژیم اشغالگر قدس، این کشور را به پرتگاه فروپاشی نزدیکتر کرده است.

اهرام حاکمیت قاهره، محصور در هندسه فروپاشی

 باید افزود، با توجه به اختناق سیاسی موجود؛ بنظر می‎رسد دولت ژنرالها عمری بس  کوتاه داشته باشد. لذا تنها راه برون‎رفت سرزمین قبطیان از بحران، پایان دادن بر حکومت نظامیان و برگزاری انتخابات آن هم در یک فضای دموکراتیک و عاری از ارعاب ارزیابی می‎شود.

گزارش از محمدرضاشجاعیان


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار