بافت تاریخی روستای چلی سفلی در فهرست آثار ملی کشور ثبت می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: بافت تاریخی روستای چلی سفلی در فهرست آثار ملی کشور ثبت می شود.

محمدمهدی برهانی افزود: روستای تاریخی چلی سفلی از توابع شهرستان علی آباد کتول است که دارای بافت تاریخی ارزشمند می باشد و خانه های تاریخی با مصالح کاهگل و چوب، حمام تاریخی روستا، دبستان، تزئینات به کاررفته در بناها، درب ها و پنجره های چوبی، سقف های شیبدار با پوشش سفال و حلب از جمله قابلیت های شاخص و باارزش بافت تاریخی این روستا  می باشد.

وی ادامه داد:  به دلیل ارزش تاریخی فرهنگی این روستا و معرفی به گردشگران برای احیا و ثبت آن ، تهیه پرونده بافت تاریخی روستای چلی سفلی به منظور ثبت در فهرست آثار ملی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان گلستان و دانشجویان معماری پیام نور این استان آغاز شد.

برهانی اضافه کرد: نقشه برداری، شناسایی محدوده و بررسی اولیه بافت، مستند نگاری بافت تاریخی روستا، ترسیم نقشه های معماری بناهای واجد ارزش، نقشه های معابر روستا و شیب آن، گردآوری مطالب در حوزه های معماری، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی در حال انجام می باشد.

روستای پایین چلی در منطقه ییلاقی دهنه محمد آباد از توابع شهرستان علی آباد واقع گردیده است و سالانه پذیرای شمار زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است.



انتهای پیام/م
برچسب ها: گلستان ، گرگان ، روستا ، چلی ، ثبت ، ملی ، میراث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۳ ۰۸ مهر ۱۳۹۶
باسلام برای ما افتخاریست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۲۴ مهر ۱۳۹۵
با سلام بنده اهل همین روستا هستم و دوستان را به این روستای زیبا دعوت می کنم ودر خدمت همه شما هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۹ ۱۰ شهريور ۱۳۹۵
با سلام بنده خودم از ساکنان روستا چلی سفلی هستم و افتخار به این روستا زیبا می کنم و دعوت می کنم که به این روستای زیبا بیایید
آخرین اخبار