همایش فرصت ها و چالش ها به مناسبت گرامیداشت روز جهانی دریای خزر در مازندران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،  ازساری ،رئیس موسسه بین المللی دریای خزر نیز در این همایش گفت: دخالت انسان و یک گونه مهاجم شانه دار که اکنون بخشی از سطح این دریا را فراگرفته است و مانع از رسیدن نور و اکسیژن به عمق آن می شود از جمله عوامل زیست محیطی این دریا محسوب می شود.

دکتر عباس ملکی مسئله مهم تر را تراکم جمعیت در حاشیه دریای خزر دانست و گفت: وجود زیرساختهای خیلی وسیع صنعتی در سالهای اخیر وضع این دریا را نگران کننده تر کرده است .

وی با بیان اینکه در ایران بخشهای آلوده کننده کمتر از کشورهای اطراف دریای خزر است و می توان پساب ها را با فرهنگ سازی کنترل کرد افزود: کشورهای روسیه با صنایع هسته ایی و شیمیایی ، جمهوری آذربایجان با صنایع شیمیایی ، شهر باکو با هدایت سیستم فاضلاب ، قزاقستان با سولفورها و منابع گوگرد حاصل از اکتشاف نفت در این منطقه و بخشهایی از ترکمنستان که در کنار دریای خزر از اساسی ترین عوامل تخریب و آلودگی زیست محیطی این دریا محسوب می شوند.

دکتر شارع پور دبیر برگزاری این همایش هم جلب توجه افکار عمومی به مسائل و مشکلات دریای خزر ، چالشهایی که پیش روی این دریا دانست.
وی ارائه راهکارها برای جلب مشارکت مردمی برای بهبود آن را از اهداف برگزاری این همایش اعلام کرد.

همایش یک روزه فرصت ها و چالش ها دیروز درسالن اجتماعات بنیاد علمی حریری بابل برگزار شد .

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.