وزير بهداشت با اشاره به تحريم‌هاى تحميلى غرب به كشور گفت: تصور مى كنم علت پيشرفت ايران و كوبا، همين تحريم‌ها است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید حسن قاضی زاده هاشمى وزير بهداشت و رييس كميسيون مشترك اقتصادي ايران و كوبا در ديدار با معاون رياست جمهورى كوبا كه امروز در دفتر وزارتى برگزار شد، گفت: در طول اين چهار دهه پس از پيروزى انقلاب، كشور ما با كوبا رابطه‌اى راهبردى داشته و همچنان اين رابطه بدون تغيير باقى مانده است، از طرفى به كمك كوبا، با آمريكاى لاتين پيوند عميق و اشتراكات اقتصادى و سياسى پيدا كرديم، ظرفيت هاى اقتصادى مشتركى بين دو كشور وجود دارد و اميدواريم روابط پس از ٥ سال وقفه مجدد ايجاد شود.

وي ادامه داد: همچنين در ابعاد مختلف سياسى، فرهنگى و بين المللى اشتراكات زيادى را با آمريكاى لاتين داريم كه بايد تقويت شود، در طول ٥ سال گذشته در حوزه صنعت و معدن، انرژي، امور بانكى و كشاورزى مى توانستيم در قالب كميسيون مشترك، در جهت ارتقا روابط ، تصميمات خوبى بگيريم كه متاسفانه تاكنون اين كميسيون تهديد محسوب مى‌شد.

هاشمى افزود: مطمئن هستم حضور معاون رياست جمهورى كوبا و حضور متقابل وزير امور خارجه ايران به بهانه بازديد از آمريكاى لاتين، به تشكيل كميته مشترك كمك مى كند.

وزير بهداشت با اشاره به پيشرفت‌هاى ايران در حوزه پرشكي، بيان كرد: اگرچه در حوزه پرشكى، كوبا يكى از نمونه هاى كم نظير بين المللى در دنياست اما ايران نيز در منطقه خود بى نظير است، چرا كه در توليد علم پزشكى براى چندين سال رتبه اول را دارد و 200 هزار دانشجو در ٦٠ دانشگاه علوم پزشكى تربيت مى شوند.

هاشمی بیان کرد: کشور ما 95 درصد داروی مورد نیاز خود را تولید می کند و در علومی همچن نانوتکنولوژی، بایوتکنولوژی و حوزه پیوند در خاور میانه بی‌نظیر است به همین دلیل علاقمندی مردم منطقه را در طول تاریخ به دنبال داشتیم اگر بتوانیم در جهت نوسازی صنایع دارویی و واکسن حرکتی جدی داشته باشیم بی تردید بازار 400 میلیونی پیش روی ماست. 

وی اظهار داشت: در طول سه سال گذشته صادرات دارویی به 2 برابر افزایش یافته و مطلع هستم که معاون ریاست جمهوری کوبا در صنایع مرتبط با واکسن و ایجاد مجموعه پاستور 2 نقش موثری داشتند البته این تلاش‌ها هنوز کامل نشده است. 

وی بیان کرد:‌ در کوبا 14 نوع واکسن تولید و در ایران 9 واکسن تولید می شود به نظر می رسد اگر در قالب کنسرسیم مشترک همه واکسن‌های مورد نیاز انسانی را در منطقه تولید کنیم بازار خوبی پیش روی دو کشور است. 

حضور معاون ریاست جمهوری کوبا میتواند مقدمه‌ای برای فعالیت کمیسیون اقتصادی دو کشور باشد و امیدوارم در قالب بحث‌های کارشناسی مشکلات کوچک و بزرگ برطرف شود. 

وزیر بهداشت عنوان کرد: متاسفانه آمریکا و غرب رفتار قابل اعتمادی ندارند. در راستای اتفاقات اخیر کشورهایی نیز که با آمریکا رابطه استراتژیک دارند در همین امر تاکید می کنند. خوشبختانه رهبر جمهوری اسلامی ایران سیاست‌های تغییر ناپذیر کشور را بدون هیچ تخطی نسبت به اهداف انقلاب گوشزد می کند. تلاش امپریالیسم خبری بخش دوم است که موجب می شود ملت‌ها تصور کنند روابط عادی شده در حالی که موانع زیاد است و تا زمانی که صداقت در کار نباشد به هیچ چیز نمیتوان اعتماد کرد. 

هاشمی افزود: در ایران اول به خدا توکل داریم. نزدیک  به سه دهه است که توسط آمریکا تحریم شدیم اما بخشی از پیشرفت‌های امروز را مدیون همین تحریم‌ها هستیم. بنده پیشرفت‌های کوبا را نیز ناشی از همین موهبت میدانم و در کل ایران و کوبا از نظر ظلم بین‌المللی همدردند.

هاشمی ضمن اشاره به صحبت‌هایی که با ریاست جمهوری کشور و وزیر امور خارجه داشته است ادامه داد: از طرف ایران همه نوع آمادگی برای ترمیم روابط وجود دارد. تصور می کنم دستاوردهای توافق هسته‌ای و رفع برخی موانع همه بهانه‌ها را برای عدم توسعه روابط از کشور گرفته است. از طرفی بخش بهداشت و درمان یکی از حوزه‌های موفق دولت کوبا است. مهم این است که کارشناسان باور کنند برای توسعه روابط اراده و تصمیم وجود دارد. 

وزير بهداشت بيان كرد: مردم از روابط تاريخى ايران و كوبا مطلع هستند. اين دو كشور در طول ٣٧ سال در شرايط سخت كنار يكديگر بوده و از دولت كوبا به ويژه فيدل كاسترو به خاطر حمايت هايش در طول جنگ تحميلى تشكر مى كنم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
گردشگری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
گردشگری
آخرین اخبار