احسان عمیدیان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مستند «چنشت» مهرماه می‌آید/ «چنشت»؛ روستای رنگ‌ها

روستای «چنشت» در جنوب خراسان است و محیطی گرم و صمیمی برای حضور گردشگران دارد.

مستند «چنشت» مهرماه می‌آید/ «چنشت»؛ روستای رنگ‌هااحسان عمیدیان مستندساز در خصوص «روستای چنشت» به خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: روستای «چنشت» در جنوب خراسان است و محیطی گرم و صمیمی برای حضور گردشگران دارد. این روستا همچون کوچه‌ای بن بست است که وقتی وارد آن می‌شوی، باید از همان راه هم خارج شوی؛ چون راه دیگری ندارد و همین موضوع این روستا را به روستایی دنج تبدیل کرده است. تنها تفاوتی که این محیط با دیگر مکان‌ها دارد، تعصب بیش از حد ساکنان آن روستاست. به خاطر حضور مغولان در آن روستا و غارتگری‌هایی که توسط آن‌ها شده ، مردم آنجا قدری محتاط‌تر با تازه‌واردان و گردشگران رفتار می‌کنند. این روستا به خاطر یک دست بودن پوشش مردمانش و همچنین رنگارنگ بودن آن لباس‌ها به «روستای رنگ‌ها» معروف است.

وی در ادامه در خصوص ساخت این مستند بیان کرد: من بارها به این روستا رفته بودم. به خاطر محیط قدیمی، پوشش و آداب و رسوم خاص آنجا، دوست داشتم به نوعی زیبایی‌های بکر این محیط را به تصویر بکشم. با تمام محدودیت‌ها و تعصباتی که مردمان آن روستا داشتند، با گروه کوچکی به آنجا رفتیم و توانستیم با مردم آن روستا خو بگیریم. 

وی در مورد تصویربرداری این مستند گفت: خانم‌های این روستا تا دوربین فیلمبرداری را می‌دیدند، به سرعت به داخل خانه‌ها می‌رفتند و از فضای کاری ما فاصله می‌گرفتند. با تلاش و همکاری دوستان آن‌ها را راضی می‌کردیم تا جلوی تصویر بیایند.

عمیدیان در ادامه در مورد لباس و آداب و رسوم آن‌ها اظهار داشت: لباس‌های بی نظیر و زیبای اهالی این روستا، چشمان ما را به خود خیره می‌کرد. زیورآلاتی که به این لباس‌ها دوخته شده بود، به قدری زیبا بود که قابل وصف نیست. بخصوص در عروسی‌های آن‌ها، مردان و زنان لباس‌های سنتی و زیبایی را بر تن می‌کردند.

وی افزود: ما در ساخت این مستند سعی کردیم، سنت های قدیمی را به تصویر بکشیم و آن‌ها را برای آیندگانمان ثبت کنیم. حتی در صندوقچه قدیمی آن‌ها به لباس‌هایی دست یافتیم که مربوط به سالیان گذشته بود اما متاسفانه امروزه قدری سنت‌ها در این روستا هم تغییر کرده و آدم‌های آن روستا به سمت موسیقی‌های امروزی آمدند. در عروسی های خود به جای موسیقی های سنتی از موسیقی های امروزی استفاده می کنند که این موضوع قدری ناراحت کننده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر این مستند در مرحله تدوین است و مهر ماه از شبکه مستند روی آنتن خواهد رفت. ما برای موسیقی متن این کار هم از موسیقی سنتی روستای «چنشت» استفاده کردیم.



انتهای پیام/





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار