استفاده از الگوهای تربيتی صحيح از سوی والدين مي تواند در رشد شخصيت کودک تاثير بسزايی داشته باشد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ تحت هيچ شرايطی از تنبه بدنی استفاده نکنيد . کودکان ازشش سالگی به بعد می توانند به صورت کامل و واضح ، مفهوم مالکيت و نادرست بودن رفتار« برداشتن وسايل ديگران » را درک کنند. در اين زمان است که والدين بايد محدويت ها و تنبيه هايی را براي اين عمل در نظر بگيرند .
يکی از راه های مناسب برای آموزش رعايت حق مالکيت ديگران ، رعايت اين حقوق از سوی والدين است. پدران و مادران بايد مراقب رفتار خود باشند مثلا بدون اجازه به وسايل ساير اعضای خانواده دست نزنيد و حتی برای استفاده از وسايل کودک نيز از او اجازه بگيرند .
به عنوان مثال:وقتي از مهماني با همسرم به خانه برگشتيم لباس هاي پسر چهار ساله ام عرشيا را در آوردم. در جيب شلوارش اسباب بازي پسر دايي اش را پيدا کردم . من و پدرش به هم نگاه کرديم و از او پرسيديم که چرا بدون اجازه پسر دايي اش اسباب بازي او را به خانه آورده است؟ خنديد و با لحن لوسي گفت:« خوب از اسباب بازيش خيلي خوشم مياد! دلم مي خواست مال من باشه، واسه اين برداشتمش .» اين اولين باري بود که فرزندم اين کار را انجام داده بود. اما بارها اين اتفاق افتاده که در مهماني ها بدون اجازه به وسايل خانه ميزبان و به خصوص اسباب بازي هاي کودک ميزبان دست زده است. من از تکرار اين رفتار ها در آينده خيلي نگران هستم. از شما مي خواهم مرا راهنمايي کنيد که چطور با او رفتار کنم.
بچه ها تقريبا از چهار سالگي با مفهوم مالکيت آشنا مي شوند. حتما ديده ايد که کودکان خردسال تمايلي به دادن اسباب بازي خود به کودکان ديگر ندارد. در چهارتا پنج سالگي ، خود را محور جهان مي پندارند و حتي تصور مي کنند که والدين بيشتر متلعق به آنها هستند تا خواهران و برادرشان .در اين سنين بچه ها با مفاهيمي مانند خوب و بد ، جريمه و پاداش و راست و دروغ آشنا مي شوند .
کودکان کم سن و سال که هنوز به مدرسه نمي روند اغلب بدون آن که ارزش مادي اشيا را درک کنند، دست به اين کار مي زنند، آنها حتي گاه از اين که برداشتن چيزي بدون اجازه از صاحب آن اشتباه است مطلع نيستند. سه تا شش سالگي کودک ، مرحله شخصيت طلبي ناميده مي شود. اين مرحله نيز به سه زير مرحله تقسيم مي شود:
1-تضاد و وقفه : در سه  سالگي ، به تدريج فعاليت هايي که مبتني بر نفي و امتناع است در او مشاهده مي شود. براي مثال لجبازي که يک حالت تضادورزي مي باشد در چهار سالگي به وجود مي آيد که انگيزه کودک به دست آوردن استقلال عمل مي باشد.
2- سن لطف : در اين مرحله کودک سعي دارد ديگران را مجذوب خود سازد و ارزش خود را از چشم ديگري ببيند.
3-سن تقليد الگو : تقليد الگو نقش اساسي در درک جهاني بيروني دارد و کودک به تدريج ياد مي گيرد که براي شکل گيري هر چه بيشتر شخصيت هاي خود از الگوهاي ديگر تقليد کند. براي مثال کودک نقش پدر را در بازي هاي خود تقليد مي کند.


انتهای پیام/پ
برچسب ها: کرمانشاه ، کودک ، مفهوم ، مالکیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.