رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری با اشاره به ثبت 2500 شرکت دانش‌بنیان در سطح کشور گفت: این صندوق از طر‌ح‌های پژوهشی استان‌های محروم حمایت می‌کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ بهزاد سلطانی در جمع رؤسای دانشگاه‌ها، مدیران بخش‌های خصوصی و مؤسسات دانش‌بنیان استان کهگیلویه و بویراحمد به ارائه گزارشی از روند تشکیل صندوق نوآوری پرداخت و اظهار کرد: این صندوق در سال 1389 ذیل حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری تصریح کرد: مبلغ 3 هزار میلیارد تومان به عنوان سرمایه اولیه و مبلغ نیم درصد به عنوان بودجه عمومی دولت برای این صندوق در نظر گرفته شده که تاکنون یک میلیارد و 400 میلیون تومان از سرمایه اولیه تخصیص داده شده اما از نیم درصد بودجه عمومی دولت مبلغی اختصاص داده نشده است.

وی در پاسخ به درخواست رئیس دانشگاه یاسوج مبنی بر ایجاد زیرساخت‌های بخش پژوهشی در استان گفت: این صندوق برای ایجاد زیرساخت‌ها تشکیل نشده است، به گونه‌ای که در آیین‌نامه و اساسنامه جهت‌گیری‌های این صندوق مشخص شده است، لذا به هیچ شرکت دولتی نمی‌توانیم حتی یک ریال هم کمک کنیم.

سلطانی با اشاره به حمایت صندوق از طر‌ح‌های پژوهشی گفت: این صندوق تنها می‌تواند از طریق وام با سود 11 درصد از شرکت‌های ثبت شده در اداره ثبت، شرکت‌های خصوصی و تعاونی و شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کند.

وی در ادامه اظهارات خود با اشاره به اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی مدت 6 ماه است از وزارت علوم جدا و مجوز آن به ما داده شده است، گفت: در 12 سال گذشته، 18 مجوز صندوق پژوهش نوآوری صادر شده بود اما در مدت 6 ماه اخیر، 7 مجوز شرکت پژوهشی صادر شده و تا پایان سال مجوزهای بیشتری نیز صادر می‌شود.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری به شرکت‌های دانش‌بنیان ثبت شده در کل کشور اشاره کرد و افزود: دو هزار و 500 شرکت دانش‌بنیان در کشور به ثبت رسیده و 6 هزار شرکت دیگر در نوبت ثبت هستند.

وی اضافه کرد: از دو هزار و 500 شرکت دانش‌بنیان ثبت شده، یک هزار و 800 شرکت طرح‌های خود را به ما ارائه کردند که یک هزار و 200 طرح در صندوق مصوب شده و 600 طرح دیگر به دلیل اقتصادی و دانش‌بنیان نبودن مصوب نشدند.

سلطانی به اعتبار هزینه شده برای طرح‌های مصوب شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: رقم طرح‌های دانش‌بنیان 731 میلیارد تومان برای حدود دو هزار و 500 شرکت دانش‌بنیان هزینه شده است.

وی با اشاره به مصوب شدن یک هزار و 400 میلیارد تومان اعتبار از سه هزار میلیارد اعتبارات صندوق نوآوری گفت: تاکنون یک هزار و 66 میلیارد از یک هزار و 400 میلیارد مصوب شده است.

وی در ادامه با تصویب طرح‌های مصوب از استان‌های محروم تأکید کرد و یادآور شد: طرحی که از استان‌های محروم و نیمه محروم برای صندوق ارائه می‌شود با طرح سایر استان یکسان نیست و متفاوت است برای مثال میان طرحی که از استان کهگیلویه و بویراحمد به این صندوق ارسال می‌شود با طرحی که از استان برخوردار اصفهان ارسال شده تفاوت وجود دارد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی نهاد ریاست جمهوری با اشاره به وضعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: تاکنون 3 شرکت دانش‌بنیان در استان کهگیلویه و بویراحمد به ثبت رسیده که یک دهم شرکت دانش‌بنیان ثبت شده در کشور بوده و با توجه به جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد این تعداد شرکت کم است.

وی با تأکید مجدد بر حمایت از طرح‌های ارسالی به صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری گفت: طرح‌های استان کهگیلویه و بویراحمد 5 درصد از مبلغ 731 میلیارد تومان را شامل می‌شود که کهگیلویه و بویراحمد جزء استان‌های کمتر فعال شرکت‌های دانش‌بنیان است.

انتهای پیام /ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.