تحلیلگر سیاسی اندیشکده "کیتهون" به بررسی تحولات اخیر منطقه غرب آسیا پرداخت.

"الکساندر آزادگان" استاد مدیریت استراتژیت جهانی و اقتصاد سیاسی بین‌المللی و تحلیلگر سیاسی اندیشکده "کاتهون" در گفت‌وگو با  خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره ارتباط اسرائیل و تروریست‌های تکفیری داعش می‌گوید: باید مواظب باشیم که ساده سازی نکنیم. به وجود آوردن داعش یک پروژه بود که اسرائیل بخشی از آن را برعهده گرفته است.داعش بعضا از سوی "ناتو" و به خصوص فرانسه و انگلیس از تروریست‌ها پشتیبانی می‌ شود و ترکیه نقش مخربی را در حمایت از افراط گرایان ایفا کرده است.



**داعش در حال شکست خوردن در "حلب" است

تحلیلگر سیاسی اندیشکده "کیتهون" با بیان اینکه داعش در حال شکست خوردن در "حلب" است و یکی از فرماندهان اطلاعاتی ارتش اسرائیل گفته بود که رژیم صهیونیستی داعش را به دولت بشاراسد ترجیح می‌دهد ، عنوان داشت: دلیلی که اسرائیل، داعش را ترجیح می‌دهد این است که آن ها از قدرت ایران می‌ترسند و اتحاد کشورهای محور مقاومت در مقابل وهابیون ایستادگی کرده است. وهابی‌ها همخوابه صهیونیست‌ها هستند و بودند و ما سند داریم که خاندان سعودی، صهیونیست تبار هستند.

تحلیلگر اندیشکده "کاتهون" یادآور شد: اگر ابر قدرت‌ها سوریه را ترک کنند به دلیل پیشرفتی که ایران و سوریه در این حوزه دارند؛ اسرائیل در معرض خطر جدی قرار می‌گیرد.صهیونیست‌ها از ابتدا تاکنون همه جنگ‌ها را خود انجام نمی‌دادند و از بقیه برای جنگیدن استفاده می‌کردند.

استاد مدیریت استراتژی جهانی و اقتصاد سیاسی بین‌المللی با بیان اینکه اقدام اسرائیل در پشتیبانی داعش یک سیاست و تاکتیک است، گفت: "ابوبکر بغدادی" یک اسرائیلی تبار  و مامور "موساد" است.
براساس این تئوری "الیوت سیمون" که صهیونیستی است، آمریکایی‌ها او را آزاد کردند تا به سرکردگی داعش برسد.

آزادگان افزود: در حال حاضر نبردهای گسترده‌ای در شهر "حلب" با حضور تروریست‌های داعش و النصره در جریان است و شیب این تحولات جای بحث جدی دارد.آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا با تغییر نام گروه تروریستی جبهه‌النصره، این گروه را معارض میانه‌رو  بخوانند که این واقعا مسخره است. تروریست های جبهه النصره همان وحشی‌های القاعده هستند و تنها کمی با داعش تفاوت دارند.


**ارتش آزاد حقوق بگیر برخی کشورهای منطقه است

تحلیلگر اندیشکده "کیتهون" با اشاره به اینکه "ارتش آزاد سوریه" با تغییر نام خود به دنبال خیانت به ارتش بوده و هست، گفت: ارتش آزاد حقوق بگیر برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی و قطر است.

آزادگان با بیان اینکه فدرالی شدن سوریه با "فدرالی شدن عراق" کلید خورد، ادامه داد: آمریکایی‌ها با ایجاد جنگ فرقه‌ای در عراق به دنبال تجزیه این کشور بودند که تلاش می کنند تا همین راهبرد را در سوریه پیدا کنند که تاکنون استراتژی آن ها با شکست مواجه شده است.

استاد مدیریت استراتژی جهانی و اقتصاد سیاسی بین‌المللی با اشاره به پیگیری سیاست غرب آسیا جدید در منطقه از 15 سال اخیر تاکنون اظهار داشت: "برنارد لوئیز" اولین سیاست‌ها را در این زمینه تدوین کرد؛ دسیسه 11 سپتامبر هم در همین راستا انجام شد.هدف آمریکا در به راه انداختن جنگ عراق، افغانستان و سوریه، پیاده‌سازی طرح غرب آسیا است. انگلیس هم حدود 100 سال پیش چنین راهبردی را دنبال می‌کرد.


**نقشه تجزیه سوریه تاکنون شکست خورده است

تحلیلگر اندیشکده "کیتهون" ادامه داد: نقشه تجزیه سوریه تاکنون شکست خورده است و مشارکت هوایی روسیه در شکست دادن داعش و النصره بسیار موثر بود. هدف آمریکایی ها به هم ریختن شرایط جغرافیایی همه کشورهای منطقه عراق، سوریه، پاکستان و مصر و گرجستان و ... است.

آزادگان درباره آینده روابط "تهران- آنکارا" و "تهران- ریاض" اظهار داشت: دعوت اردوغان به روسیه و دیدار با پوتین تحولات جدیدی را در منطقه رقم خواهد زد. البته روابط ایران و ترکیه به نحوی به دلیل حمایت ترکیه از برخی گروه های تروریستی دچار چالش هایی شده است.


وی تصریح کرد: با سفر چند ماه پیش نخست وزیر ترکیه به ایران، مقامات "آنکارا" به دنبال این بودند که سیگنال تغییر در سیاست‌های منطقه‌ای خود را به "تهران" ارسال کنند.

تحلیل‌گر سیاسی اندیشکده "کیتهون" با بیان اینکه کودتای نافرجام  ترکیه به کمک "سیا" انجام شده و مقامات "آنکارا" هم تا حدودی این موضوع را تأیید می‌کنند، یادآور شد: ایران در آن برهه،‌ حمایت خود را از دولت رسمی "آنکارا" اعلام کرد.


**تئوری های کودتای ترکیه

آزادگان اظهار داشت: چند تئوری درباره کودتای ترکیه وجود دارد که احتمال ساختگی بودن این کودتا، تلاش وهابیون برای ضربه زدن به اردوغان و دخالت سیا در این زمینه مطرح است که البته اینها صرفا تئوری های مطرح شده توسط کارشناسان این حوزه است.از یک سو می‌توانیم بگوییم که به زودی شاهد شکافی بین ترکیه و اسرائیل و ترکیه و عربستان خواهیم بود.

وی گفت: انفجار استانبول و کودتای ضد دولت "اردوغان" نشان داد که داعش و سیا در صورت عقب‌نشینی ترکیه از سیاست‌های قبلی‌اش می توانند این کشور را به هم بریزند.

تحلیلگر سیاسی اندیشکده "کیتهون" درباره رابطه "تهران- ریاض" گفت:حمایت سعودی‌ها از داعش ابلهانه است و در جریان این پشتیبانی از تروریست ها 300هزار سوری کشته شدند.همه می‌دانند که صهیونیست‌ها و سعودی‌ها هم‌خوابه هستند و سیاست‌های جمهوری اسلامی در منطقه کاملا درست بوده است.

آزادگان با بیان اینکه با وجود شاهزادگان تندرو عربستان سعودی بعید است که تغییراتی در سیاست‌های ریاض ایجاد شود، ادامه داد: کادر جدید شاهزادگان سعودی افراد بسیار تندرو و تهاجمی هستند و این موضوع در فاجعه منا کاملا مشخص شد.سعودی‌ها با رقم زدن فاجعه "منا" به دنبال ایجاد یک چالش جدی در رابطه با ایران و این موضوع یک دسیسه از پیش طراحی شده بود.

انتهای پیام/


 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار