نوسازی و احیای نخیلات آبادان لازم است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛مدیر اداره جهاد کشاورزی آبادان گفت: باید دست واسطه‌ها و دلالان سودجو و فرصت‌طلب از بازار فروش محصولات نخلداران آبادانی کوتاه شود.

ناجی شهیب‌زاده با اشاره به برگزاری جلسه امکان‌سنجی ورود محصول خرما به بازار بورس در هفته گذشته، افزود: ورود خرما به بازار بورس راهکاری برای حل مشکل فروش این محصول است که اگر به خوبی تعریف و اجرا شود می‌تواند به عنوان شیوه‌ای عمده و اساسی برای فروش تولیدات خرما واقع شود.

وی با اشاره به هزینه تولید بالای خرما در شهرستان آبادان نسبت به سایر شهرستان‌ها، گفت: باتوجه به سنتی‌بودن شیوه‌های کشت نخیلات و همچنین شرایطی که به علت وقوع جنگ تحمیلی در کیفیت آب و خاک نخیلات آبادان ایجاد شده و همچنین کاهش عملکرد کیفی و کمی نخیلات، به تبع باعث پایین بودن درآمد نخلداران آبادانی در مقایسه با نخلداران سایر نقاط شده است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی آبادان افزود: وقوع جنگ تحمیلی آثار و تبعات منفی بسیاری بر کیفیت خاک و نخیلات این شهرستان داشت، به همین علت تولید سالیانه خرما در آبادان متناسب با شرایط اقلیمی و به ویژه درجه کمی و کیفی آب بین 50 تا 90 هزار تن متغیر است.

شهیب‌زاده گفت: در سنوات قبل از وقوع جنگ تحمیلی خرمای تولیدی در شهرستان آبادان درجه ‌یک بود اما اکنون نمی‌توان به جرات گفت که تمام تولیدات خرمای آبادان درجه ‌یک است.

وی با انتقاد از وجود دلالان سودجو و فرصت‌طلب در بازار فروش محصول خرمای آبادان، افزود: این دلالان با آگاهی از مشکلات مالی و درآمد کم نخلداران، اقدام به پیش‌خرید محصولات کشاروزان با قیمتی کم می‌کنند که به مثابه اجحافی بسیار بزرگ در حق نخلداران است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی آبادان با تاکید بر اعمال شیوه‌هایی موثر بر اقتصاد نخلدار در بازار فروش خرمای آبادان، گفت: حدود 13 هزار هکتار نخیلات در آبادان وجود دارد که بیش از 12 هزار هکتار آن دارای سیستم‌های سنتی کشت هستند و تنها 500 تا 600 هکتار با اعمال شیوه‌های نوین کشت نخیلات در این شهرستان وجود دارد.

شهیب‌زاده افزود: 70 درصد از تولیدات خرمای آبادان قلم استعمران، 15 درصد قلم بریهی و مابقی را سایر اقلام تشکیل می‌دهد و تلاش داریم تا اقلامی تجاری، دارای توجیه اقتصادی و با ارزش افزوده بیشتر را جزو اولویت‌های خود قرار دهیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.