پایگاه تحلیلی بیدنس در گزارشی نوشت اجلاس ماه آتی اوپک سرنوشت بازارهای نفتی را مشخص خواهد کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛ پایگاه اینترنتی سایت "بیدنس ای تی سی" در گزارشی به قلم "محمدعلی خاور" نوشت: سازمان کشورهای صادرکننده نفت –اوپک- سابقه بسیار ضعیفی در همکاری برای رفع چالش‌های مشترک دارد. به نظر می‌رسد هرکدام از 14 عضو اوپک سیاست‌های منفعت‌طلبانه خود را در مقایسه با منفعت جمع، ارجح می‌دانند.

در گذشته عربستان به عنوان تنظیم‌کننده قوانین نفتی در بازار شناخته می‌شد و در به ثبات رساندن بهای نفت دخالت داشت. عربستان در گذشته کاهش تولیدات نفتی را نیز تجربه کرد؛ اما در نهایت دیگر اعضا از این کشور تبعیت نکردند. این بار شرایط فرق می‌کند و اوپک نیازمند اتحاد بیشتری است.

پس از آنکه تولیدات نفت شیل آمریکا افزایش بی‌سابقه‌ای یافت،عربستان تصمیم گرفت تولیدات خود را کاهش ندهد. افزایش تولیدات نفتی عربستان با سیاست دیگر اعضای اوپک هماهنگی نداشت و تقریبا 2 سال از زمانیکه اوپک تصمیم به کاهش تولیدات گرفت؛ اما عربستان آن را افزایش داد، می‌گذرد. با توجه به امضای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران، این کشور فرصت یافت بار دیگر به بازارهای جهانی نفت بازگردد و نگرانی جدیدی برای عربستان در مورد از دست دادن سهم خود در بازار بوجود آورد.

این تصمیم عربستان در شرایط کنونی منطقی به نظر می‌رسد زیرا کشور پادشاهی سعودی از طرفی قصد ندارد جایگاه اول خود را در تولیدات نفت جهان از دست بدهد و از طرف دیگر تلاش می‌کند مانع از رونق گرفتن نفت شیل آمریکا در بازار شود.

کاهش بهای جهانی نفت برای کشورهای صادرکننده مشکلاتی را نیز به همراه داشته است بطوریکه عربستان در سال 2015 حجم کسری بودجه خود را 98 میلیارد دلار اعلام کرد. دیگر کشورهای عضو اوپک نیز با مشکلات اقتصادی مشابهی روبرو شدند. با این حال، بهای جهانی نفت در ماه‌های نخست سال جاری میلادی اندکی بهبود یافت و به 50 دلار در هر بشکه رسید. کارشناسان اقتصادی معتقدند طلای سیاه نیاز به افزایش قیمت بیشتری است تا برای کشورهای تولیدکننده اطمینان خاطر به همراه آورد.

آتش‌سوزی در جنگل‌های "آلبرتا"ی کانادا و در نتیجه آن حذف روزانه 1.5 میلیون بشکه نفت از سطح بازارهای جهانی، در کنار تخریب برخی از تجهیزات زیرساختی تولیدات نفت در نیجریه به دست شورشیان مسلح شرایط کمبود عرضه را در بازار بوجود آورده بود. در این دوره زمانی، نفت افزایش بهای خوبی را تجربه کرد. اما کالا کانادا و نیجریه مشکلات را پشت سر گذاشته‌اند و تولیدات نفتی را به سطح پیشین بازگردانده‌اند. در این شرایط دیگر افزایش بهای چشمگیری در بازار طلای سیاه مشاهده نشده است.

آژانس بین‌المللی انرژی نسبت به افزایش بهای نفت در ماه‌های آینده ابراز خوش‌بینی و اعلام کرد تا ماه سپتامبر میزان تقاضا از حجم عرضه نفت سبقت می‌گیرد و احتمالا درخواست روزانه نفت یک میلیون بشکه بیشتر از عرضه آن خواهد بود.

بیدنس در پایان نوشت: بازیگران اصلی در عرصه تولیدات نفتی امیدوارند در بستر مناسبی که بوجود آمده، بر سر اعمال سیاست‌های جدید نفتی به توافق نظر دست یابند تا به بهای طلای سیاه ثبات بخشند؛ اما باز هم منافع شخصی موفقیت این طرح را در معرض تهدید قرار می‌دهد.

عربستان در اجلاس دوحه که ابتدای سال جاری میلادی برگزار شد اعلام آمادگی کرد در صورتیکه دیگر اعضا این کشور را همراهی کنند، تولیدات نفتی خود را کاهش دهد. اما باز هم اعضا به نتیجه‌ای واحد نرسیدند. ایران نیز که به تازگی از تحریم‌های اقتصادی رهایی یافته بود، کاهش تولیدات نفتی را نپذیرفت.

بلومبرگ اعلام کرد ایران قصد دارد تا 2 سال آینده قراردادهای نفتی به ارزش 25 میلیارد دلار امضا کند تا تولیدات خود را در این بخش گسترش دهد. بدون شک این کشور پس از تحمل سال‌ها تحریم با کاهش تولیدات نفتی موافقت نخواهد کرد و اجلاس بعدی اوپک نیز احتمالا با شکست مواجه خواهد شد.

شانس کمی وجود دارد تا اعضای اوپک بتوانند در اجلاس بعدی به اتفاق نظر دست یابند. با بی‌نتیجه ماندن اجلاس ماه آتی اوپک و افزایش دکل‌های نفتی امریکا، ممکن است پیش‌بینی‌ها درمورد بهبود بهای نفت با تغییراتی روبرو شود و بار دیگر شاهد افت جهانی بهای طلای سیاه باشیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار