مصحف شريفي با دستخط منسوب به امام رضا عليه‌السلام در گنجينه قرآن و نفايس موزه آستان قدس رضوي، به نمايش درآمد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،مسئول گنجینه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی و مسئول موزه هدایای مقام معظم رهبری با بیان اینکه آثار ارزشمندي با موضوع امام رضا عليه‌السلام در گنجينه قرآن و نفايس موزه آستان قدس رضوي در معرض نمايش قرار گرفته است اظهار کرد : از نفيس‌ترين اشياي این موزه ، قرآن‌هايي نفيس با دستخط منسوب به ائمه اطهار عليهم‌السلام است که در اين ميان، مصحف شريفي به خط کوفي منسوب به دستخط مبارک حضرت رضا عليه‌السلام، و مرقعي با موضوع گنبد و بارگاه مبارک ايشان است ، که در ايام دهه کرامت مورد استقبال ويژه زایران و مجاوران حرم مطهر رضوی قرار گرفته است.

محمدرضا ساقي افزود: این قرآن در 27 ورق، به خط کوفي 16 سطري بر روی کاغذ پوستی آهاری در قطع بياضي کتابت گرديده و با جلد تيماج قهوه‌اي روشن عنابي ضربي و نوساز گردآوري شده است.

او در ادامه افزود : اين جزوه قرآني شريف، شامل سوره‌هاي نور، قصص، عنکبوت، روم، لقمان، سجده، احزاب، مؤمن، فصلت، جاثيه، احقاف، واقعه و حديد است.

مسئول موزه هدایای مقام معظم رهبری این سازمان، به يکي از شاهکارهاي هنري این گنجینه اشاره کرد و گفت: از جمله آثار نفیس تالار مرقعات این گنجینه، تابلوی گل و بوته همراه با نقش گنبد، گلدسته و ایوان طلای بارگاه منور حضرت رضا علیه‌السلام از منظر صحن انقلاب اسلامي است که در سال 1364 خورشيدي، به دست هنرمند مرحوم استاد «هاشم ظريف تبريزيان» خلق شده است.

ساقي خاطرنشان کرد: مجموعه‌اي از تابلوهاي نفيس هنري دوره‌هاي مختلف تاريخي مانند صفويه و قاجاريه شامل قطعات شکسته نستعليق، سياه مشق شکسته، تعليم مفردات و قطعه ثلث با مضمون شعر عربي، مرقع گل و مرغ و پروانه، تابلوهاي خط و تذهيب و نقاشي‌خط، در تالار مرقعات، جلدها و ابزار کتابت گنجينه قرآن و نفايس موزه آستان قدس رضوي در حال نمايش است.

وی ادامه داد: «همچنين، ابزارهاي گوناگون کتابت شامل قلمدان‌هاي مصور لاکي‌روغني، چوبي منبت و خاتم‌کاري‌شده، قلمدان‌هاي ابريشمي، قاشق تحرير، قط‌زن از عاج سفيد، قلم‌تراش زنجان، قيچي فولادي و جلدهاي لاکي‌روغني با نقش گل و بوته در اين تالار در معرض ديد علاقه‌مندان قرار گرفته است.

این مجموعه ارزشمند در طبقه اول ساختمان موزه قرآن و نفایس واقع در صحن کوثر حرم رضوی قرار دارد و عموم مردم می‌‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 12:30، پنج‌شنبه‌‌ها از ساعت 8 تا 11:30 و جمعه‌‌ها و ایام تعطیل از ساعت 8 تا 12 از آن بازدید کنند.

انتهای پیام// ه



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار