«رویاهای دم صبح» می‌تواند از شانس‌های سینمای ایران برای دریافت جایزه اسكار باشد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان روزنامه اعتماد در شماره امروز(دوشنبه 25 مرداد) نوشت: مهرداد اسکویی با فیلم «رویاهای دم صبح» توانست جایزه ویژه هیات داوران جشنواره داکوفست و پانزدهمین جایزه جهانی این فیلم را در سینمای مستند به دست آورد.

این كارگردان پس از كسب جایزه بهترین كارگردانی برای «رویاهای دم صبح» در كشور كوزوو، از شانس حضور فیلم‌های حاضر در بخش‌های مختلف این جشنواره در اسكار ٨٩ صحبت كرد. «رویاهای دم صبح» نیز از این قاعده مستثنی نیست و در صورت حمایت سازمان سینمایی همراه با یك فیلم سینمایی داستانی، می‌تواند در این رقابت بزرگ، از شانس‌های سینمای ایران برای دریافت جایزه اسكار باشد.

پانزدهمین جشنواره داكوفست كوزوو بخش‌های مختلفی چون مسابقه بین‌الملل فیلم‌های بلند و مسابقه بین‌الملل فیلم‌های كوتاه، مسابقه حقوق بشر، مسابقه محیط‌زیست، مسابقه فیلم‌های كوزوو و منطقه بالكان و نگاهی به بهترین فیلم‌های جهان داشت. رقابت اما در بخش مستندهایی با موضوع حقوق بشر، بیشتر بود. در این بخش ٩ فیلم از كشورهای مختلف حضور داشتند كه می‌توان به «آن‌ها كه پریدند» محصول دانمارك، فیلم «كی كی» محصول امریكا و سوئد، «هولیگان اسپرو» محصول امریكا و چین، «عراق سال صفر» محصول فرانسه و عراق، فیلم «یك تراژدی از چاد» محصول چاد و فرانسه، فیلم «راسیست نباش!» محصول امریكا، «در كنار معتقدان» محصول امریكا و پاكستان به همراه دو فیلم «رویاهای دم صبح» و «سونیتا» ساخته رخساره قائم مقامی از ایران اشاره كرد.

جایزه بخش رقابت بین‌الملل مستند بلند این جشنواره به «اولگ و هنرهای نادرش» ساخته «آندرس دوك» رسید و هیات داوران از فیلم مستند «درباره فوتبال» ساخته «سرجیو اوكسمن» به صورت ویژه تقدیر كردند.

به گفته اسكویی تاكنون نقدهای مثبتی توسط منتقدان ایرانی، اروپایی و امریكایی بر «رویاهای دم صبح» نوشته شده و همین مساله می‌تواند شانس دریافت جایزه را برای این فیلم در جشنواره‌های مهم دنیا بیشتر كند. «رویاهای دم صبح» یكی از مهم‌ترین مستندهای ٢٠١٦ جهان معرفی شده و جشنواره اخیر یعنی داكوفست، زنان سازمان ملل از آن حمایت كردند. همچنین برنامه‌ای با عنوان «مرد برای زن» به این فیلم پرداخت و نشست ویژه‌ای برای آن در نظر گرفتند.

فرصت این فیلم با داشتن پخش‌كننده ایرانی و امریكایی برای حضور در اسكار ٨٩ یك ماه است و به نظر می‌رسد اسكویی برای شركت در این رقابت از الان عزم خود را جزم كرده است.

«خوشبختی من این است كه «رویاهای دم صبح» در ایران توانست نظر مسوولان سینمایی كشور را جلب كند و همزمان مورد توجه منتقدان سینمایی قرار گرفت. آقایان حجت‌الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی و محمد حیدری، دبیر جشنواره فیلم فجر در نمایش رسمی فیلم در مركز همایش‌های برج میلاد حضور داشتند و هر دو فیلم را تحسین كردند. همچنین استقبال اهالی رسانه در این جشنواره نشان داد ما توانستیم فیلمی بسازیم كه حرف خودش را خوب بزند و تاثیرگذار باشد.» اینها حرف‌های اسكویی است. او چندی پیش از اكران گسترده فیلم در ایران منصرف شد چرا كه نمی‌خواست چهره نوجوانان دختر حاضر در فیلم دیده شود. اگرچه برخی از علاقه‌مندان سینمای مستند، برای نمایش فیلم، او را تحت فشار قرار دادند: «برخی از دوستداران سینمای مستند كه چیزهایی درباره این فیلم شنیده‌اند، پیشنهاد دادند چند نمایش تك‌سانس برای فیلم در نظر بگیریم و من همچنان دنبال راه‌حلی برای نمایش فیلم به‌صورت محدود هستم. » اسكویی با «رویاهای دم صبح» تاكنون در ٢٠ جشنواره معتبر جهانی حضور پیدا كرده و در ادامه شانس حضور در ٣٠ جشنواره دیگر را نیز دارد.

از مهم‌ترین جوایزی كه این فیلم به دست آورده می‌توان به جایزه عفو بین‌الملل جشنواره برلین، جایزه ویژه جشنواره كرونوگراف برای شناساندن حقوق زنان، جایزه بزرگ هیات داوران جشنواره فول فریم امریكا و همچنین سیمرغ بلورین بهترین كارگردانی مستند جشنواره سی و چهارم فجر اشاره كرد.

با همه این موفقیت‌ها كارنامه افتخارات مهرداد اسكویی، مستندساز و عكاس ایرانی به اندازه‌ای پر بار است كه این جوایز چندان به چشم نیاید. او با بیش از ٤٠٠ حضور ملی و بین‌المللی به خاطر آثار مستند خود ٩٠ جایزه معتبر بین‌المللی و داخلی به دست آورده است. این مستندساز سرانجام جایزه بهترین مستندساز سال را در فوریه ٢٠١٦ و در جشنواره تروویژن امریكا از آن خود كرد. اسكویی علاوه بر مستندسازی عكاسی را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌كند و چند سالی است مشغول پروژه عكاسی از مفاخر فرهنگی و هنری است و به دلیل فعالیت در این حوزه، گنجینه عظیمی از عكس‌های چهره‌های شاخص آن را در اختیار دارد. او همچنین ابتدای ورود خود به عرصه هنر در زادگاهش بندرانزلی بازیگری در حوزه تئاتر را نیز تجربه كرده است.

«رویاهای دم‌صبح» تازه‌ترین اثر اسكویی و كامل‌كننده دو فیلم قبلی این فیلمساز با نام‌های «روزهای بدون تقویم» و «آخرین روزهای زمستان» است. او در هر سه اثر به بزهكاری نوجوانان می‌پردازد. اسكویی برای ساخت این سه فیلم دوربین خود را به كانون اصلاح و تربیت برده و چند ماهی با بچه‌های زیر ١٨ سال زندگی كرده است. او برای دریافت مجوز ساخت «رویاهای دم صبح» هفت سال منتظر ماند و در نهایت به عنوان نخستین مستندساز به كانون اصلاح و تربیت دختران راه پیدا كرد. موضوع مطرح شده در این مستند بیشتر متوجه پدر و مادرهاست و آموزش‌وپرورش می‌تواند از نمایش فیلم برای اولیا و مربیان حمایت كند.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.