سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: برخی تندروی‌ها باعث شد تا ما با دوستان اصلاح طلب لیست ائتلاف تشکیل دهیم.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بهروز نعمتی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در نشست خبری که عصر امروز برگزار شد در مورد اختلاف نظر برخی نمایندگان درباره اخذ قرارداد پیرامون ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای با روسیه اظهار داشت: ما در کمیسیون جلسه خوبی را با رئیس سازمان انرژی اتمی داشتیم و در مورد این مسئله با ایشان بحث کردیم و نتیجه این شد که قرار نیست در توسعه صنعت هسته‌ای ایران فقط یک کشور حضور داشته باشد، با توجه به اتفاقاتی که در حال وقوع است و مذاکراتی که میان ایران و برخی کشورها مانند چین یا فرانسه صورت گرفته است احتمال اینکه با آنها برای توسعه و ساخت نیروگاه‌های اتمی قرارداد ببندیم وجود دارد.

سخنگوی مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: هنوز قراردادی منعقد نشده و در کمیسیون این موضوع مطرح است که از تمامی کشورهای مذاکره کننده در زمینه انرژی اتمی استفاده شود و در مورد بحث تضمین اجرای پروژه‌ها نیز باید بگویم که قراردادهای بین‌المللی در یک چارچوب خاص بسته می‌شود و ما با توجه به تجربیات گذشته خود در این زمینه وارد شویم و قراردادها را امضا کنیم. البته در مجلس نیز به منظور بررسی قراردادهای بین‌المللی کمیسیونی تشکیل شده است.


وی در مورد واکنش مجلس دهم به برخی توهین‌ها نسبت به دولت فعلی خاطر نشان کرد: ریاست محترم مجلس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پی این موضوع تذکرات لازم را داده‌اند و بنده از دوستان در قوه قضاییه خواهش می‌کنم که به این موضوع رسیدگی کنند. درست است که حکومت کشور ما یک حکومت بر مبنای مردم سالاری است و این حکومت نقد را می‌پذیرد اما هرگز نباید به شخص یا کسانی توهین کرد و بنده تا آنجایی که اطلاع دارم دستگاه حقوقی ریاست جمهوری در حال پیگیری موضوع است.

نعمتی در ادامه درباره اینکه چگونه می‌شود شخصی مانند بهروز نعمتی با توجه به اینکه اصولگرا است در انتخابات در لیست ائتلاف حضور پیدا می‌کند و اینکه اگر لیست امید نبود شخص بهروز نعمتی رأی نمی آورد عنوان داشت: ما در کشور حزب نداریم و اگر احزابی وجود دارند به صورت مقطعی و در زمان‌های خاص تحرکاتی را در کشور انجام می‌دهند. ما نسبت به تندروی‌های برخی دوستان گلایه‌ داشته و به همین دلیل در لیست ائتلاف حضور پیدا کردیم. در انتخابات مجلس، اگر ائتلاف بیش از یک لیست ارائه می‌کرد تندروها می‌توانستند به پیروزی برسند.

سخنگوی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در برخی موارد مانند لغو تحریم‌ها طرف مقابل بدعهدی کرد اما برجام بسته‌ای از اقدامات است که به برخی از آنها عمل شد. مانند این مسئله که ما بعد از برجام توانستیم فروش نفت خود را افزایش دهیم و یا اینکه طی 6 سال مذاکره تمامی قطعنامه‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران لغو شد. البته بخش‌هایی از آن عملی نشده است که مسئول پیگیری و اجرایی شدن آن وزارت امورخارجه و دوستان در هیئت مذاکره کننده هستند.

وی در مورد اینکه شخص بهروز نعمتی آیا در مورد رفع حصر و ممنوع‌التصویری برخی مقامات سابق کشور اقدامی انجام می‌دهد بیان داشت: موضوع حصر نه ربطی به نمایندگان مجلس دارد و نه ما می‌توانیم بر آن وارد شویم. این تصمیم شورای عالی امنیت ملی بوده و همانگونه که سخنگوی قوه قضاییه گفتند فقط این شورا می‌تواند درباره این مسئله تصمیم‌گیری نماید.

نعمتی در مورد اینکه برخی شنیده‌ها حکایت از همکاری عربستان و روسیه برای ساخت نیروگاه اتمی دارد و آیا این مسئله بر روابط تهران، مسکو تأثیر خواهد گذاشت اظهار داشت: کشورهای مقتدر همیشه منافع خودشان را می‌بینند و هیچ گاه نمی شود به خاطر این مسئله که ما بر سر یک موضوع با کشور دیگری هم‌پیمان هستیم آن کشور همیشه هم‌پیمان ما بماند. این مسئله ممکن است حتی در رویکردهای سیاسی نیز تأثیر داشته باشد و باعث افزایش سطح تعاملات دو کشور شده و یا باعث تنش میان دو کشور شود.

سخنگوی مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی سخنانش درباره این مسئله که آیا کشور توانایی بازگشت به زمان قبل از توافق هسته‌ای را دارد خاطر نشان کرد: ما پس از بدعهدی‌های طرف مقابل بلافاصله با صالحی و معاونین سازمان انرژی اتمی جلسه گذاشتیم و ساعت‌ها با آنها بحث کردیم و در آن جلسات به این نتیجه رسیدیم که اگر به هر دلیلی توافق هسته‌ای شکست بخورد جمهوری اسلامی ایران توانایی بازگشت به زمان قبل از توافق را دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار