همایش جهادگران دانشگاهی آذربایجان غربی در مجتمع علمی تحقیقاتی جهاد دانشگاهی استان برگزار شد.

به گزارش   خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، در این مراسم ولی عاقلی رییس جهاد دانشگاهی استان اظهار داشت : جهاد دانشگاهی با تلفیق تعهد وتخصص مجموعه ای ارزشمند در کشوربوده و با کارهای بزرگ نقش پررنگی در تامین نیازهای علمی و فرهنگی کشور ایفا کرده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد بودجه جهاد دانشگاهی از طریق فعالیت های آموزشی وپژوهشی توسط این نهاد تامین می شود بیان کرد:این امر نمونه ومصداق بارزی از اقتصاد مقاومتی است که باید با شتاب روزافزون توسعه این نهاد، برای سایر مراکز علمی و دانشگاهی الگو قرار بگیریم.

رئیس جهاد دانشگاهی استان ادامه داد:جهاد دانشگاهی با موفقیت هایی که در عرصه های مختلف علمی، پژوهش، فرهنگی وآموزش کسب کرده است به الگوی مناسبی برای دستگاهها ونهادهای علمی و آموزشی تبدیل شده است، که این امر رسالت ووظیفه جهادگران دانشگاهی را چندین برابر سخت تر می نماید, تبدیل ایده به محصول لازمه توسعه پایدار است جهاد دانشگاهی با شناسایی ایده های بکر وعلمی و تبدیل به محصول گامهای ارزشمندی در این راستا برداشته است.

عاقلی همچنین با اشاره به نقش اقتصاد دانش بنیان در شتاب رشد اقتصادی کشور اظهار کرد:کشور ما از لحاظ تولید کمی علم در وضعیت مناسبی قرار دارد اما در بحث کیفی سازی و تجاری سازی باید اقدامات اساسی در این حوزه اتخاذ شود تا موانع تجاری سازی تولیدات علمی رفع شود ,پژوهشگران گروه شیمی تجزیه در استان تا کنون بیش از 42 طرح پژوهشی به کارفرمایی دستگاههای اجرایی استان به اتمام رسانده و بیش از 57 مقاله ISI در مجلات معتبر در این زمینه به چاپ رسانده است.

وی ادامه داد: این گروه با بهره گیری از انواع مختلف دستگاههای آزمایشگاهی تخصصی در زمینه شیمی تجزیه و کروماتوگرافی از جمله دستگاه HPLC مجهز به پمپ گراديان چهار حلالي، دتکتورهاي آرایه دیودی، فلورسانس، کروماتوگراف گازي مجهز به دتکتور يونيزاسيون شعله اي و تسخير الکتروني، کروماتوگراف گازي مجهز به دتکتور طیف سنج جرمي، جذب اتمی، اسپکتروفوتومتر دو شعاعي ماوراء بنفش و مرئي و سایر دستگاهها توانسته است بخش عمده ای از نیازهای پژوهشی و آموزشی دستگاهها ومراکز علمی را مرتفع نماید.

رئیس جهاد دانشگاهی استان همچنین گفت: برای استفاده بهینه از ظرفیتهای موجود در کشور و استان در زمینه‌ بیوتکنولوژی، گروه پژوهشی بهبود و تولید متابولیتهای ثانویه گیاهی در جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان غربی تشکیل شده است ,این گروه با برخورداری از 4 آزمایشگاه تخصصی میکروبیولوژی،کشت بافت، آنالیز آب، خاک و گیاه ، گلخانه و باغ آزمایش های متنوع در زمینه زیست فناوری را بعمل می آورد.

عاقلی اظهار کرد: یکی از شاخص ترین آموزشهای ارائه شده در سال 94 که در سال 95 نیز ادامه دارد برگزاری دوره های تربیت کمک پرستار برای تزریق به بدنه شبکه بهداشت و درمان کشور است که با توجه به اختصاص سهمیه ده هزار نفری به این نهاد در سراسر کشور جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی توانست با ثبت نام 1600 نفر در دوره کمک پرستاری جایگاه بسیار مناسبی را بین تمام واحد های مجری برگزاری دوره های کمک پرستاری به خود اختصاص دهد .

وی با اشاره به اینکه دیگر فعالیت های شاخص آموزشی جهاد دانشگاهی ورود به مباحث آموزشی احیای دریاچه ارومیه و کمک رسانی به دولتمردان در راستای احیای دریاچه ارومیه است گفت: شاید از لحاظ تشکیلاتی مسئولیتی در این زمینه متوجه جهاد دانشگاهی نبود اما این نهاد با درک مسئله، لزوم کمک به دولت در راستای برنامه های احیای دریاچه ارومیه را در دستور کار قرار داده و برنامه های متنوع آموزشی و پژوهشی را در این زمینه در دستور کار قرار داده است .

برگزاری سلسله نشست های تخصصی برای شکل گیری اتاق فکر احیای دریاچه ارومیه، برگزاری دوره های آموزشی برای اقشار مختلف مردم در جهت مدیریت مصرف منابع آبی، تشکیل و ساماندهی سازمانهای توسعه محلی زنان روستایی ، برگزاری همایش ها و جلسات آگاهی بخش از جمله این برنامه هاست که طی سال گذشته به اجرا درآمده و طی سال جاری نیز ادامه دارد .

عاقلی اظهار کرد:مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا) یکی از مراکز زیرمجموعه این نهاد بوده وتا کنون 215 طرح نظرسنجی و علمی پژوهشی در سطح استانودانشگاهها اجرا کرده و اجرای 2 دوره طرح سنجش میزان رضایتمندی ارباب رجوع از نظام اداری استان، طرح پژوهشی ، طرح پژوهشی بررسی راهکارهای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در استان آذربایجان غربی، از جمله طرح های صورت گرفته در این مرکز می باشند.

در ادامه رامین ملکی، معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی نیز با اشاره به دستاوردهای علمی و پژوهشی این نهاد اظهار کرد:تعداد 212 طرح پژوهشی مطالعاتی در قالب گروههای پژوهشی از جمله گروه پژوهشی شیمی تجزیه، گروه پژوهشی متابولیست های ثانویه گیاهان دارویی و گروه پژوهشی مدیریت کسب و کار در استان طراحی واجرایی شده است.

وی با اشاره به اینکه 42 طرح پژوهشی از سوی گروه پژوهشی شیمی تجزیه در این معاونت اجرا شده است اظهار کرد:از این تعداد 11 طرح از سوی دفتر مرکزی، 19 طرح بصورت کارفرمایی و 12 طرح بصورت خویش فرمایی اجرایی شده است,126 مقاله جهاد گران این حوزه در مقالات بین المللی ISI و نشریات داخلی و همایش های داخلی نمایه و ارائه شده است که این نشان از توانمندی علمی و پژوهشی پژوهشگران حوزه پژوهش دارد.

همچنین معاون فرهنگی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی در این همایش گفت: برکات پژوهشی فرهنگی و آموزشی این نهاد در حوزه‌هایی که ماموریت سپاری به این نهاد شده حلاوت آن بالعینه و بسیار کیفی برای مردم و علی الخصوص دانشگاهیان و دانشجویان محسوس شده است.

امین رستم زاده افزود: مسیر پیشرفت امروز کشورها با اتکاء به نیروی انسانی و علی الخصوص مدیران و برنامه ریزان آن جامعه که همگی علمی و دانشگاهی است و حوزه معاونت فرهنگی واحد طرح های شاخص خود را بر اساس هفت شهر شایستگی در راستای بستر سازی و تربیت نسل دانشجو با چنین رویکردی در دانشگاههای استان اساس گذاری کرده است..

رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی آذربایجان غربی گفت: این نهاد انقلابی در زمینه‌های فرهنگی دانشگاهها وارد حوزه‌هایی که سایر نهادها و تشکل ها و معاونت های دانشجویی انجام می‌دهند نشده و خلاقانه به حوزه‌های تخصصی ورود می‌کند که برای پیشرفت جامعه ثمرات اثر بخشی کاربردی وملموس داشته و دانشجو برای ساختن و تعالی کشور در آینده از این تجربه بعنوان بستری کیفی برای پختگی خود نهایت بهره را می برد.

وی بیان داشت :‌ تمام فعالیت‌های این نهاد پیوست فرهنگی دارد از برنامه‌های پژوهشی آموزشی کارآفرینی گرفته تا خود برنامه‌های فرهنگی و شخصیت اقدامات و برنامه‌های این نهاد هویتمند و غنی از محتوای علمی به شکلی کاربردی در راستای رشد و بالندگی است

معاون جهاددانشگاهی آذربایجان غربی با تشریح تعداد برنامه‌های فرهنگی این نهاد گفت: نزدیک به 50 رویداد شاخص فرهنگی در طی سال گذشته در سطح دانشگاههای استان برگزار شده که برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی این نهاد مرجع فرهنگی و مرکزی الگو محور برای سایر نهادهای فرهنگی استان می‌باشد..

دیلمقانی، معاون مرکز رشد واحدهای فن آوری کشاروزی واحد نیز در این مراسم گفت: ارائه مشاوره های فنی و تخصصی در زمینه های کشت گیاهان دارویی بومی و محلی، کشتکار محصولات کشاورزی با رویکرد کشت های گلخانه ای و باغی با فناوری های نوین و برگزاری دوره های کسب کار، کارآفرینی، خوشه های کسب کار، محیط زیست و دوره های آموزشی و ترویجی در زمینه گلخانه، تولید نهال، گیاهان دارویی و دوره های آموزشی احیاء دریاچه ارومیه از جمله برنامه های اجرا شده این مرکز در سال گذشته می باشد.

وی با اشاره به برنامه های پیش رو در این مرکز اظهار کرد: افزایش جذب شرکت های دانش بنیان و حمایت از شرکتهای مزبور جهت تبدیل ایده نو به فناوری و به دنبال آن تجاری سازی فناوری ایجاد شده با اشتغالزایی بالای دانش آموختگان و کسب مجوز برای راه اندازی پارک فناوری تخصصی کشاورزی در جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان غربی جهت گسترش فناوری های نوین در کشاورزی استان از جمله برنامه های مرکز رشد واحد های فن آوری کشاورزی در استان می باشد.

در پایان مراسم از جهادگران برتر دانشگاهی در سال 94 تجلیل بعمل آمد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.