به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، شهردار ارومیه اظهار داشت : چنانچه در بلندمدت اهداف و دستاوردهای جشنواره انگور ارومیه را بررسی کنیم، قطعاً خواهیم دید که در راستای تولید بومی، جذب سرمایه گذاری، افزایش صادرات و همچنین افزایش درآمد افرادی است که چرخ زندگی شان از راه باغداری انگور می چرخد.
وی افزود: این جشنواره پاسخی به مطالبات و خواسته های مردم فرهنگ دوست ارومیه در راستای حفظ آدب و سنن قدیمی و محلی و بهترین فرصت برای آشنایی نسل جوان با خود واقعی شان است و ما سعی داریم که با به تصویر کشیدن نحوه و شرایط زندگی پیشینیان این دیار در قالب نمایشگاهی برای همیشه آن را ثبت کنیم.
شهردار ارومیه گفت: معرفی هنرمندان و اهالی فرهنگ و ادب، معرفی محصولات فرهنگی و بازاریابی برای آنها از این طریق، معرفی و ثبت البسه محلی شهرمان، معرفی مشاهیر ارومیه به نسل جوان، شناساندن تاریخ ارومیه، معرفی توانمندی های ارومیه در زمینه های مختلف فرهنگی، هنری و تولیدات صنایع دستی و صنایع غذایی را می توان از علل برگزاری جشنواره انگور ارومیه دانست.
وی ادامه داد: معرفی ارومیه به عنوان یکی از قطبهای تولید انگور کشور و شناساندن آن در سطح منطقه ای، کشوری و حتی بین المللی از دیگر اهداف جشنواره انگور ارومیه است که به نوعی تلاش در جهت تقویت توان کشاورزی منطقه با بازاریابی است.
حضرت پور با بیان اینکه معرفی توانمندی های کشاورزی ارومیه در راستای تولید انگور باعث جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی نیز خواهد شد، تصریح کرد: جذب سرمایه گذار برای ایجاد صنایع تبدیلی و همچنین بسته بندی شاید مهمترین هدف اقتصادی جشنواره انگور ارومیه باشد، به نحوی که سال گذشته شاهد حضور افرادی از روسیه و عراق در جشنواره بودیم که امسال سعی داریم که بازار هدف محصولات انگور ارومیه را مشخص و برنامه ریزی کنیم.
وی همچنین اشاره ای نیز به اقتصادمقاومتی داشت و تأکید کرد: یکی از مهمترین ارکان اقتصاد مقاومتی ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی و ایجاد پایگاهی برای صادرات محصولات تولیدی کشاورزان و روستاییان به سایر استانها و حتی کشورهاست، از این رو گرچه هزینه های اولیه برگزاری این جشنواره را متقبل می شویم اما نباید دیدی محدود و کوتاه مدت داشته باشیم.
حضرت پور افزود: از این رو اگر در بلندمدت اهداف و دستاوردهای جشنواره انگور ارومیه را بررسی کنیم، قطعاً خواهیم دید که در راستای تولید بومی، جذب سرمایه گذاری، افزایش صادرات و همچنین افزایش درآمد افرادی است که چرخ زندگی شان از راه باغداری انگور می چرخد.
وی همچنین به مسئله گردشگری نیز اشاره ای داشت و تأکید کرد: جذب گردشگران داخلی در طی برگزاری این جشنواره در دوره های قبلی هرساله با افزایش قابل ملاحظه ای روبرو بوده و امیدواریم و اطمینان داریم این جشنواره فرصتی برای معرفی ارومیه به عنوان شهری فرهنگ دوست و گردشگرپذیر شود و در مراحل بعدتر فرصت جذب گردشگران خارجی نیز فراهم شود.
حضرت پور اظهار کرد: سال گذشته شاهد آن بودیم که انبوه مسافران از استانهای همجوار برای بازدید از جشنواره انگور ارومیه راهی این شهر شدند که جای بسی خوشحالی دارد.
شهردار ارومیه تصریح کرد: در سالهای گذشته شاهد آن بودیم که باغات انگور در اثر عدم نظارت مسئولان وقت و همچنین کم بازده بودن محصول انگور در هنگام فروش و نبود صنایع تبدیلی تخریب و جای خود را به باغات الوان و همچنین سیب دادند که با مصرف بی رویه آب باعث کاش سطح آب های زیرزمینی شده و خشک شدن دریاچه ارومیه را تشدید کردند.
وی عنوان کرد: از این رو با توجه به اینکه محصول اصلی باغات ارومیه در طی سده های گذشته انگور بوده باید با معرفی آن به عنوان محصولی بومی و در راستای حفظ طبیعت آذربایجان، گامی عملی نیز در راستای حفظ دریاچه ارومیه برداریم چون طبق اعلام کارشناسان باغاتی همانند سیب چندین برابر انگور مصرف آب دارند.
وی ادامه داد: قطعاً هر برنامه ای که اجرا می شود بدون ایراد و عیب نیست و خودمان و مجموعه برگزارکنندگان جشنواره انگور را نیز به طور کامل بی نقص نمی بینیم و در این راه منتظر راهنمایی ها و کمک های منتقدان احتمالی جشنواره در جهت بهتر برگزار شدن جشنواره هستیم.
شهردار ارومیه یادآور شد: انتقاد سازنده را با جان و دل می پذیریم اما باید منصف و همه چیز را تک بعدی ندید بلکه تمامی ابعاد برگزاری جشنواره را دید و به جمع بندی رسید و متعاقب آن متناسب با کلیت طرح و جشنواره انتقاد کرد، و همچنین بازخورد فرهنگی برگزاری این جشنواره را در بین نسل جوان به طور ویژه مدنظر قرار داد.
انتهای پیام/س