گاهی وقتها در گوشه ای از شهر هر چند پر رفت آمد با مناظری برخورد می کنید که در خور آن منطقه و حتی انسانیت نیست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، شاید در کوچه و محله های قدیمی شهر خود قدم زده باشید جایی که گذر زمان خودش را به رخ شما می کشد .

بازار و بناهای زیبای ساخت بشر که نشان از علم ودرایت و فرهنگ مردمان گذشته دارد .

مردمانی که در خانه هایی زیبا متناسب با سبک زندگی ایرانی و حتی اسلامی زندگی می کردند و آرامشی بسیار در این چنین خانه هایی به دور از هر تجملی داشتند.

گرچه نمی توان آن را با زندگی امروز مقایسه کرد اما از گذشته چیزهایی باقی مانده که در زندگی ما هنوز جای دارد شاید این بناها و خانه های قدیمی یکی از آنها باشد که در بافت قدیم هر شهری هنوز خود را به رخ می کشد .

البته نباید این نکته را فراموش کرد که بافت قدیم هر شهری می تواند باعث رونق گردشگری و توریسم باشد و صد البته باعث آزار ، ضرر و زیان ؛ اما چگونه؟

نمونه بارزی از این مسئله در بافت قدیم شهر کرمان وجود دارد که با توجه به وسعت منطقه و وجود بناهای تاریخی متعدد وپراکندگی آنها چهره ای به هم ریخته وحتی خطرناکی به خود گرفته وقتی هر گردشگری با آن برخورد می کند احساس ناخوشایندی نسبت به آن پیدا می کند احساسی ناشی از بی توجهی و شاید سهل انگاری

ویرانه ای در دل شهر

خانمی که برای دیدن همین بافت قدیم از تهران به کرمان آمده می گوید عاشق بازار و بازارچه ها با انبوهی از اجناس سنتی از جمله پته و مس است اما برای رسیدن به این مکان ها ازمیان انبوهی از ویرانه ها که بنای تاریخی هم نیستند گذر کرده است و این چهره دیدگاه او را از کرمان تحت تاثیر قرار داده است.

شاید این گردشگر چند روزی را مهمان این شهر باشد و این ویرانه ها را فراموش کند اما مردم این شهر و این منطقه نه!!!

مردمی که هر روز صبح وقتی که منزل خود را برای آغاز کار ترک می کنند ، با مناظری رو به رو هستند که زشت و صد البته خطر آفرین است.

ویرانه ای در دل شهر

خانمی خانه دار می گوید: پارسال بچه های کوچک در حال بازی فوتبال در کوچه بودند که صدایی وحشتناک والدین را به کوچه کشاند باورش برای مادرها سخت بود دیواری از همین خانه های قدیمی و خشت و گلی بی هیچ مقدمه ای فرو ریخته بود و خوشبختانه در آن لحظه بچه ای در کنار دیوار نبوده است وگرنه فاجعه رخ میداد.

وی ابراز نگرانی کرد :که بازی بچه ها در کوچه همچنان ادامه دارد و صد البته این خانه ی نیمه مخروبه به همراه چندین خانه ی مخروبه دیگر جان نه تنها کودکان و عابران بلکه حتی ساکنان آن را تهدید می کند.

ویرانه ای در دل شهر

گرچه گفته می شود رکود بازار مسکن و کم شدن نرخ سود بانکی برروی نرخ اجاره ها تاثیر داشته اما در این منطقه با توجه به وجود خانه های قدیمی و بدون امکانات نباید توقع داشت که اجاره بالا باشد و البته نباید این نکته را نادیده گرفت که به علت بزرگ بودن این خانه های قدیمی مکان های خوبی برای مهاجران افغان هستند که تعداد آنها زیاد است و گاهی چند خانوار در یک خانه زندگی می کنند !

البته هم وطنان ایرانی هم در این خانه ها زندگی می کنند که یا توان ساخت و نوسازی آنها را ندارند و نمی تواند قسط های وام را پرداخت کنند و یا اینکه مستاجر اند و چاره ای ندارند.

گرچه اجاره این خانه ها که برخی امکانات اولیه زندگی مانند حمام را ندارند بازهم بالا است.

برخی از این خانه ها نیز رها شده اند و پاتوقی شده اند برای معتادان ،معتادانی که به راحتی از دیوارهای نیمه مخروبه بالا می روند و بچه ها نیز شاهد این وقایع هستند .


ویرانه ای در دل شهر


خانمی که در مجاورت یک بنای مخروبه ساکن است می گوید : وقتی می خواهم از کنار این دیوار رد بشم واقعا می ترسم، می ترسم با این شکاف هایی که دارد فرو بریزد و به منزل من و حتی خودم هم آسیب برساند.

و بانوی دیگری که متوجه ی موضوع گفتگوی ما شد می افزاید : ما در وسط شهر قرار داریم اما امکانات شهری به ما ارائه نمی شود زباله های ما به دلیل تنگ بودن کوچه از جلوی درب منازل جمع آوری نمی شوند و این باعث ایجاد آلودگی است خودرو های خدمات رسان مانند اورژانس به سختی وارد کوچه می شود و رانندگان آژانس برای آمدن در کوچه های تنگ و باریک هزینه ی بیشتری از ما می گیرند.

و دیگری می گوید: آبگرفتگی معابر جای خود در هر بارندگی قسمتی از دیوارهای خشت و گلی فرو می ریزد و گل و لای است که با خود به منازل می بریم.

این همه گفتیم از مردمی که در این منطقه زندگی می کنند اما بد نیست بدانید امسال رییس جمهور در سفری که به استان کرمان داشت از این منطقه هم بازدید کرده است.

دکتر روحانی در این بازدید از نزدیک در جریان وضعیت پروژه های عمران شهری و بهسازی و نوسازی بافت قدیمی کرمان قرار گرفت.

استاندار کرمان نیز در این بازدید گزارشی از وضعیت عمران شهری کرمان و برنامه ها و اقدامات انجام شده در این زمینه ارائه کرد.

اما در این بازدید کوچه های مخروبه نیز به رییس جمهور نشان داده شده یا فقط فعالیت های عمرانی خوب را دیده اند؟

گرچه استاندار زحمتکش کرمان بر زیباسازی بافت قدیم تاکید دارد اما نباید این نکته را از یاد برد که بافت قدیم تنها بازار و بناهای شاخص تاریخی نیست بلکه بیشتر شامل خانه هایی می شود که مخروبه هستند و ممکن است با یک زلزله با مرکزیت شهر کرمان فاجعه ای مانند بم به وجود بیاید.


ویرانه ای در دل شهر


استاندار کرمان چندی پیش در گفتگویی گفت : برنامه داریم تا کل بافت قدیم را بازسازی کنیم به نحوی که برای ورود گردشگران مهیا شود، منطقه گردشگری کرمان نیز بازسازی و تکمیل خواهد شد.

رزم حسینی در ادامه بیان کرد: در رابطه با احیاء بافت قدیم شهر کرمان باید مالکان برای تعیین تکلیف اقدام کنند، این کار بسیار حائز اهمیت است، در صورت ایجاد مرکز صنایع دستی و موارد دیگر، در مرکز توریستی شهر اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

اما 1500 هکتار بافت فرسوده در کرمان وجود داردکه 500 هکتار آن بافت تاریخی است وبازسازی آن کمی با توجه به سخت گیری های میراث و وجود مالکانی که خبری از آنها نیست ،سخت است.


ویرانه ای در دل شهر


در بیشتر مناطق بافت قدیمی و تاریخی کرمان ارتفاع بناها بر اساس نظر میراث فرهنگی نباید بیشتر از 7 و نیم متر باشد و این باعث شده کسی رغبت ساخت وساز در این منطقه را نداشته باشد.

با این اوصاف خانه هایی برجای مانده که نه قابلیت مرمت را دارند ؛ نه چهره مناسبی و حتی مالکان دلسوزی ندارند که به فکر جان مردم باشند.

و اگر برخی پیگیر تخریب آنها باشند ماهها و سالها باید بدوند !


ویرانه ای در دل شهر


خانمی جوان می گوید: بخاطر وجود خانه های مخروبه در نزدیک خانه خود چندین بار با سامانه 137 شهرداری تماس گرفته اما هیچ اقدامی صورت نگرفته است و هم اکنون ماه ها از این قضیه می گذرد حتی به واحد شکایات شهرداری مراجعه کرده و این نکته را گوش زد کرده که ممکن است این بناهای مخروبه فاجعه ایجاد کنند اما شهرداری این کوتاهی رابه گردن دادگستری انداخته زیرا مجوز تخریب را به کندی و سختی صادر می کنند.

گرچه بناهای تاریخی بخشی از هویت ما هستند اما این نکته را نباید از یاد برد که زمان در حال گذر است و باد و باران این بناها را هر روز فرسوده تر می کند و باید علاوه بر نگرانی برای میراث کهن نگران انسان های زنده ای بود که خطری کهن آنها را تهدید می کند خطری که راه حل ساده و تصمیمی قاطع نیاز دارد تا جان صدها کودک و زن و مرد را از ورطه سقوط آوار نجات دهد .

گزارش از حمیده یزدی نژاد

انتهای پیام/ی

برچسب ها: ویرانه ، بافت قدیم ، شهر ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار