آیتالله سیدباقر آیت میردامادی، کارشناس مسائل مذهبی و نماینده تامالاختیار آیتالله نوری همدانی در تهران در گفتگو با خبرنگار
حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه نبش قبر در روایات حرام شمرده شده است، اظهار داشت: منظور از نبش قبر نمایان شدن جسد میتی است که در خاک دفن شده، بنابراين اگر قبري را بكنند و خاك آنرا بيرون بريزند، بدون آنكه جسد ميّت آشكار شود، نبش قبر حرام نيست.
وی ادامه داد: همچنين اگر ميّت را روي زمين قرار دهند و بر او بنایي ساخته باشند و يا درون تابوتي از سنگ و مانند آن باشد، سپس او را بيرون آورند، نبش قبر حرام نيست.
آیت میردامادی در خصوص وجوب نبش قبر در برخی شرایط گفت:
اسلام در 9 موقعیت نبش قبر را واجب کرده است، اول اینکه اگر ميت در زميني كه غصبي است دفن شده باشد و یا کفنش غصبي باشد. همچنین اگر اشیاء قيمتی در قبر افتاده باشد.
این کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: مورد دیگر آنکه قسمتی از جسد بیرون از قبر مانده باشد، همچنین برای غسل، کفن يا حنوط كردن جسدی که این کارها بر رویش انجام نشده باشد. حنوط یعنى به پیشانى و کف دست ها و سر زانوها و سر دو انگشت بزرگ پاهاى میّت کافور بمالند؛ حنوط میّت واجب است.
وی افزود: مورد دیگر زمانی است که نبش قبر براي معاينه جسد، موضوعات حقوقي يا تعيين تاريخ فوت لازم باشد، مانند آنکه میخواهند بفهمند فرد به مرگ طبیعی فوت شده یا به قتل رسیده است.
آیت میردامادی خاطرنشان کرد: همچنین در صورتي كه ترس از درنده، سيل يا دشمن و مانند اينها بر ميّت باشد و هرگاه بخواهند جسد را به جایی که خود میت وصیت کرده است، منتقل کنند می توان نبش قبر را انجام داد.
وی در خصوص علت حرام بودن نبش قبر گفت: به دلیل اینکه اسلام ارزش بسیاری برای مردگان قائل است، نبش قبر را حرام میداند.
انتهای پیام/