رشد خطاهای پزشکی در کشور/ 50 درصد پرونده‌های شکایت پزشکی بی‌مورد است

متخصص پزشکی قانونی اظهار کرد: 50 درصد شکایت‌های پزشکی بی مورد بوده چراکه برخی بیماری‌ها فی نفسه پرخطر هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛کامران آقاخانی استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران و متخصص پزشکی قانونی در حاشیه کنفرانس علمی پزشکان که صبح امروز در برج میلاد برگزار شد، با اشاره به اهمیت مسائل قانونی قشر پزشکی در جامعه کنونی،گفت: در دهه اخیر شاهد رشد چشمگیر میزان شکایات پزشکی بودیم.

وی با اشاره به اهمیت مستندسازی کادر پزشکی درباره مسیر درمانی بیمار، تصریح کرد: اغلب شکایات از پزشکان ناشی از عدم تفهیم دقیق بیمار و همراهان وی نسبت به سیر درمانی و عوارض آن است. 

آقاخانی اظهار داشت: در صورت توضیح کامل پزشک و کادر درمانی به بیمار و همراهان وی درباره مسیر درمان،خطرات و عوارض درمانی،  اخذ رضایت و برائت از بیمار و شروع درمان با آگاهی کامل بیمار، قطعا بیش از 70 درصد این شکایات مطرح نمی شود. 

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه نبود بیمه مسئولیت حرفه ای برای کادر درمانی و همچنین عدم حمایت قوی از جامعه پزشکی را، از مشکلات قشر پزشکی برشمرد و افزود: حدود 65 درصد شکایات به تبرئه شدن پزشک ختم می شوند.

وی بیشترین میزان شکایات را متوجه رشته های جراحی بخصوص جراحی زنان، ارتوپدی و سایر رشته های جراحی دانست و بیان داشت: بالغ بر 50 درصد شکایات بی مورد بوده چراکه برخی از جراحی ها و بیماری ها فی نفسه پر خطر بوده و دلیلی بر قصور پزشک و کادر درمانی نیست. 

متخصص پزشکی قانونی شکایت را حق مسلم مردم خواند و افزود: حق ضرر و زیان و اعاده حیثیت در صورت تبرئه پزشک و کادر درمانی برای پزشک بر اساس قوانین فعلی موجود است هرچند که در روال قضایی خیلی پذیرفته شده نیست.

وی با بیان اینکه پزشکان و کادر درمانی در بسیاری از موارد از اعاده حیثیت گذشت می کنند، اضافه کرد: حداقل خواسته جامعه پزشکی در صورت تبرئه، عذرخواهی فرد شاکی از پزشک و یا کادر درمانی مورد نظر در یک روزنامه کثیر الانتشار و یا پلاکارد در محل کار این افراد بوده و قشر پزشکی به دنبال غرامت مادی نیست.

آقاخانی با اشاره به خطاهای پزشکی که موجب آسیب رسانی به بیمار شده، اضافه کرد: برخی خطاهای پزشکی که غیر عمدی بوده باید با پرداخت غرامت درصدد جبران آن برآمده و رضایت خانواده متضرر را جلب شود ولی در موارد اندکی که تقصیر به واقع متوجه پزشک بوده و عمداً دچار خطا می شود جامعه پزشکی نیز خواستار برخورد جدی با فرد خاطی است.

وی یادآور شد: توقع جامعه پزشکی از سیستم قضایی در صورت بروز خطاهای غیر عمدی و ناخواسته پرداخت ضرر و زیان بوده و در صورت خطای عمدی و تقصیر بزرگ پزشکی تعیین مجازات سخت و برخورد جدی با پزشک خاطی است تا بدین نحو امنیت شغلی پزشکان نیز تضمین شود.

گفتنی است؛ این کنفرانس علمی از 27 تا 29 مرداد با محوریت مسائل قانونی پزشکان، بیماری های گوش و حلق و بینی با 17 امتیاز بازآموزی در سالن سعدی برج میلاد برگزار می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار