رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اکنون پنج هزار هکتار از زمینهای این استان در حال انجام عملیات اجرایی تجهیز به آبیاری تحت فشار است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ به اعتقاد کارشناسان توسعه سیستم های نوین آبیاری از مهمترین راه های مقابله با بحران کم آبی، پیشگیری از کاهش ذخیره منابع آب های زیرزمینی و افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی است.

به گفته کارشناسان با اجرای هر هکتار آبیاری تحت فشار نزدیک به 6 هزار مترمکعب آب صرفه جویی می شود.

یک کشاورز باشتی گفت: اجرای روش های نوین آبیاری درزمین های کشاورزی سبب کاهش هزینه تمام شده محصول شده است.

مرتضی حسینی اظهار داشت: تا قبل از اجرای روش آبیاری نوین برای هر هکتار زمین کشاورزی بیش از چهار نفر کارگر نیاز بود اما در حال حاضر یک نفر با کمترین زحمت می تواند چندین هکتار زمین را آبیاری کند.

وی کمبود منابع مالی، نا آشنایی کشاورزان با مزایای استفاده از این سامانه و کمبود تجهیزات آبیاری نوین را علت اصلی توسعه نیافتن اجرای این طرح در مزارع کشاورزی در سال های گذشته ذکر کرد.

یک کشاورز دیگر باشتی گفت: اجرای طرح های آبیاری نوین سبب تولید محصول با کیفیت و کمیت بهتر می شود.

محمد کریمی اظهار داشت: محصول تولیدی در زمین های کشاورزی مجهز به سیستم های آبیاری نوین هم از نظر ظاهری و میزان تولید بهتر است.

کارشناس اداره جهاد کشاورزی گچساران گفت: صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی، کاهش علف های هرز و بهبود کمی و کیفی تولید از مهمترین مزایای آبیاری با روش های بارانی و قطره ای است.

علی حسن انصاری افزایش تولید، صرفه جویی در استفاده از نهاده های کشاورزی و آبیاری یکنواخت را از دیگر مزایای استفاده از این نوع آبیاری بیان کرد.

به گفته وی زیباتر شدن رنگ و طعم محصول، امکان کشت و بهره وری بهتر در هر شرایط آب و هوایی از دیگر مزایای آبیاری با روش های نوین است.

وی تصریح کرد: سامانه های آبیاری تحت فشار به روش هایی گفته می شود که آب را توسط لوله بیش از فشار اتمسفر در سطح مزرعه توزیع می کنند.

کارشناس آب و خاک اداره جهاد کشاورزی باشت گفت: 6 هزار و 353هکتار از زمین های زراعی و باغی این شهرستان تاکنون به آبیاری نوین مجهز شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیزگفت: پنج هزار هکتار زمین کشاورزی این استان در دولت یازدهم به آبیاری بارانی و قطره ای تجهیز شد.

جعفر گوهر گانی با اشاره به تجهیز پنج هزار هکتار زمین کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به آبیاری نوین، افزود: برای هر هکتار از این زمین های کشاورزی 85 میلیون ریال از سوی دولت و 15 میلیون ریال از سوی بهره بردار هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه میانگین تجهیز زمین های کشاورزی به آبیاری های نوین 500 هکتار در سال بوده است، تصریح کرد: روند اجرای طرح های آبیاری تحت فشار در کهگیلویه و بویراحمد در سه سال اخیر بیش از سه برابر افزایش یافت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: تاکنون در 27 هزار هکتار زمین کشاورزی این استان طرح های آبیاری تحت فشار انجام شده است.

گوهر گانی ابراز داشت: هم اکنون پنج هزار هکتار از زمینهای این استان در حال انجام عملیات اجرایی تجهیز به آبیاری تحت فشار است.

وی بیان کرد: سال گذشته 110 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح های آبیاری نوین در کهگیلویه و بویراحمد تصویب شد که 40 میلیارد ریال آن جذب و هزینه شد.

وی افزایش بهره وری، سهولت آبیاری، امکان آبیاری زمین های شیب دار و جلوگیری از شستشوی بی رویه خاک، صرفه جویی در نیروی کار و پیشگیری از کارهای سخت در روش های سنتی که منجر به بیماری هایی مانند دیسک، کمردرد و درد مفاصل در کشاورزان می شود را از جمله مزایای استفاده از روش های نوین آبیاری ذکر کرد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه میانگین سرانه درآمد مردم کهگیلویه و بویراحمد 60 درصد میانگن کشوری است، گفت: بهبود درآمد مردم استان نیازمند 18 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری است.

غلامرضا تاجگردون افزود: شاخص بیکاری در این استان بیش از 17 درصد است در حالی که این آمار در کشور 11 درصد است.

وی با اشاره به اینکه میزان آبیاری تحت فشار در کهگیلویه و بویراحمد بسیار کمتر از میانگین کشوری است، تصریح کرد: اجرای آبیاری های نوین در 40 هزار هکتار زمین کشاورزی این استان به سه هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

تاجگردون با یادآوری این نکته که سالجاری500 میلیون دلار برای اجرای طرح های آبیاری تحت فشار در کشور اختصاص یافته افزود: آبیاری کردن زمین های دیم در کهگیلویه و بویراحمد ضرورتی برای ایجاد فرصت های شغلی است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکهزار و 330 میلیارد ریال برای اجرای 6 طرح بزرگ کشاورزی این استان در سفر هیات دولت تصویب شد.

حسن نوروزی افزود: 780 میلیارد ریال از این میزان برای توسعه آبیاری نوین در زمین های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه این بودجه برای سال های 95 و 96 مصوب شده است، ابرازامیدواری کرد: با جذب این اعتبار بتوان شاهد افزایش چشمگیر میزان آبیاری های نوین در کهگیلویه و بویراحمد بود.

کهگیلویه وبویراحمد دارای 270 هزار هکتار زمین های زراعی و باغی است که 200 هزار هکتار آن به صورت دیم است.

بهره برداران این استان سالیانه 800 هزار تن محصول تولید می کنند.


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.