آمریکا از رئیس جمهور و رئیس اجرائیه افغانستان خواسته تا در رسیدگی به مشکلات بایکدیگر همکاری کنند.

دست‌آوردهای امنیتی افغانستان نباید فدای سیاست شودبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، وزارت خارجه ایالات متحده در رابطه با اختلافات اخیر میان رئیس جمهور و رئیس اجرائیه حکومت افغانستان گفته که واشنگتن حامی حکومت وحدت ملی باقی خواهد ماند.

مارک تونر، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ آمریکا گفت که آنان رئیس جمهور غنی و آقای عبدالله را تشویق میکنند تا در کنار هم کار کرده و سعی کنند به اهداف مشترک نایل آیند.

آقای تونر که در بین خبرنگاران در واشنگتن صحبت می کرد افزود که "ایالات متحده در قبال افغانستان تعهد دراز مدتی دارد، و ما با افغانستان در راه ساختن یک آیندۀ بیشتر باثبات، صلح آمیز، دموکراتیک، و مرفه کمک خواهیم کرد. ما در این راه، قربانی مالی و جانی داده ایم، و به تحقق تعهدات خویش پابند خواهیم ماند."

معاون سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده تاکید کرد که کشورش خواهان افزایش قابلیت های نیروهای افغان به خاطر تامین امنیت افغان ها است و افغانستان را تنها نخواهد گذاشت.

از سوی هم جنرال جان نکلسن، فرمامنده عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان از رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ افغانستان خواسته است تا اجازه ندهند که کشیدگی های سیاسی، دست آورد های امنیتی در آن کشور را نابود سازد.

مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان با فرستادن نامۀ، از جنرال جان نکلسن چنین نقل قول کرده است: "مأموریت حمایت قاطع به پروسۀ سیاسی افغان ها احترام قایل بوده اما در آن دخیل نیست. پیام یگانۀ ما این است که پروسۀ سیاسی نباید دست آورد های شش تا نُه ماه اخیر در بین نیروهای امنیتی را متضرر سازد".

کشیدگی های سیاسی زمانی بین دو رهبر حکومت وحدت ملی بیشتر از هرزمان دیگر سر زبان ها شد که، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ افغانستان با شدت از عملکرد رئیس جمهور غنی در برابر تعهدات موافقتنامۀ ایجاد حکومت وحدت ملی انتقاد کرد.

ریاست جمهوری افغانستان در واکنش، اظهارات تُند رئیس اجراییۀ حکومت وحدت ملی را برخلاف "موازین و روحیۀ دولت ‌داری" عنوان کرده اعلان کرد که اساس حکومت ‌داری "بر اصول و ضوابط قانونی استوار بوده و برمبنای آن اجرأت صورت می ‌گیرد".

در نهایت رئیس جمهور محمد اشرف غنی و رئیس اجرائیه عبدالله عبدالله برای پایان تنش‌ ها و حل مسایل اختلافی روز چهارشنبه در ارگ ریاست جمهوری با هم در "فضای صمیمی دیدار کردند.

بر اساس گفته های مقامات، روسای حکومت وحدت ملی افغانستان بار دیگر برای حل اختلاف نظرهایشان در بارۀ تقسیم قدرت و چگونگی سیاست های حکومت، در هفتۀ آینده با هم گفتگو می کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار