شاهرود با داشتن آب و هوای مناسب تا پنج سال آینده به یکی از قطب های تولید گل محمدی در کشور تبدیل میشود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شاهرود ، مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری شاهرود گفت: شاهرود با توجه به آب و هوای خاص خود می تواند به یکی از قطب های تولید گل محمدی در کشور تبدیل شود.
سید سجاد حسینی به کاشت گل محمدی در فضایی به وسعت 30 هکتار در باغ شهرداری اشاره کرد و افزود: این گل ها که از مهرماه سال پیش کاشته شده اند، رشد بسیار خوبی داشته اند.
وی با بیان اینکه این مجموعه با سیستم آب خام آبیاری می شود، گفت: سیستم آبیاری قطره ای با استفاده از اعتبارات جهاد کشاورزی اجرا شده و در تمامی مراحل انتخاب و کاشت گل ها از راهنمایی و مشاوره کارشناسان این اداره بهره گرفته شده است.
حسینی با بیان اینکه گل محمدی گونه ای مقاوم و کم آب و بومی ایران است، یادآور شد: سابقه ایجاد باغ های گل محمدی در دنیا نیز به ایران باز می گردد.
وی ادامه داد: گل های نسترن دامنه های شمالی و جنوبی رشته کوه البرز پایه های وحشی گل محمدی هستند.
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری شاهرود همچنین به جنبه های اقتصادی کاشت این گل اشاره و تصریح کرد: با وجودی که ایران در تولید گلاب رتبه نخست دنیا را دارد اما به تازگی تولید اسانس از این گل ارزش و اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
حسینی افزود: کشورهایی چون ترکیه و بلغارستان چند سالی است به تولید اسانس این گل روی آورده و در ایران نیز شهر کاشان در حال تغییر رویکرد خود به سوی این صنعت است.
وی بر توسعه و ترویج کاشت گل محمدی در شاهرود تأکید کرد و گفت: مناطقی مانند بسطام، نگارمن، کلاته خیج و ابر فرصت خوبی برای ایجاد باغ های گل محمدی دارند و با برنامه ریزی مناسب می توان شاهرود را تا پنج سال آینده به یکی از قطب های تولید گل محمدی در کشور تبدیل کرد.
وی ادامه داد: ساخت کارخانه گلاب گیری یکی از صنایع ارزان قیمت است و می توان در کنار این باغ ها به تولید گلاب نیز پرداخت.
مدیر عامل سازمان پارک ها وفضای سبز شهرداری شاهرود اضافه کرد: در استان سمنان مناطقی چون کلاته رودبار، امیریه و گرمسار به این فعالیت روی آورده اند اما آب و هوای منحصر به فرد شاهرود در تولید اسانس با کیفیت بسیار تأثیرگذار است.
حسینی همچنین به خودکفایی این سازمان در تولید گل های مورد نیاز سطح شهر اشاره و تأکید کرد: با ایجاد گلخانه سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری شاهرود، از سال پیش تاکنون نیاز به خرید گل از خارج از شهرستان به طور کامل برطرف شده، این سازمان تمام گل های مورد نیاز خود را با کم ترین قیمت تولید می کند و حتی آماده فروش به دیگر نهادهای سطح شهر است.
وی گفت: گل های تولید شده با شرایط آب و هوایی شهر سازگار بوده و مقاوم تر هستند.
انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.