پیر ریاحی گفت:‌ تولید علم در حوزه سلول‌های بنیادی و طب بازساختی نسبت به گذشته از رشد چشمگیری برخوردار بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، پیر ریاحی مسئول کمیته آموزش حوزه‌های طب بازساختی و سلول‌های بنیادی صبح امروز در مراسم افتتاح اولین مدرسه تابستانی سلول‌های بنیادی و طب بازساختی که صبح امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به برنامه‌های آموزشی و پژوهشی این مدرسه اظهار داشت: در این مدرسه تابستانی به مدت 5 روز مجموعه‌ای از سخنرانی‌ها و 4 کارگاه برگزار می‌شود و مسائل بنیادی به دانشجویان آموزش داده می‌شود.

وی یادآور شد: درسال‌های آینده این مدرسه مطالب تخصصی‌تر را در حوزه‌های طب بازساختی و سلول‌های بنیادی به دانشجویان ارائه می‌دهد. 

پیرریاحی گفت: در مدرسه تابستانی امسال در هر جلسه یک مسابقه علمی برپا می‌شود و به نفرات برتر جایزه نفیسی اهدا می‌کنیم.

تشکیل جلسه شورای راهبردی برای حوزه سلول‌های بنیادی
در ادامه مراسم خجسته دبیر شبکه طب بازساختی گفت: طب بازساختی از دی ماه سال 93 فعالیت خود را آغاز کرده و این شبکه از 6 منظر پژوهشی و تبلیغاتی برخوردار است و فعالیت‌های خوبی در زمینه سلول‌های بنیادی انجام می‌دهد.

وی بیان کرد: استادان دانشگاه شهید بهشتی با عنوان اعضای شورای راهبردی طب بازساختی جلسات مختلفی تشکیل داده و در این شورا کمیته‌های پژوهشی و آموزشی و ارتباط بخشی معین شد.

دبیر شبکه طب بازساختی یادآور شد:طی 10 سال گذشته میزان رشد علمی در این حوزه دو و نیم برابر دیگر حوزه‌ها بوده و این رشته به قدری در دنیا مهم شده که برای آن جایزه نوبل را در نظر گرفته‌اند.

وی یادآور شد: 10 تریلیون دلار سرمایه گذاری شرکت‌های مرتبط با علوم پزشکی است. 

خجسته عنوان کرد: استفاده از داروها امروزه به سمت سلول درمانی سوق داده شده و دانشگاه شهید بهشتی همگام با سایر دانشگاه‌های برتر دنیا مشغول فعالیت در حوزه سلول‌های بنیادی و طب بازساختی است. 

وی تاکید کرد: بسته تشویقی به میزان 4 میلیارددر اختیار محققان و پژوهشگران حوزه سلول‌های بنیادی قرار می‌گیرد تاکشور ما در این حوزه مقالات بیشتری را در سطح بین‌المللی به چاپ برساند.

خجسته ابراز داشت: سومین نظریه علمی در حوزه سلول‌های بنیادی به زودی به چاپ می‌رسد و قرار است در دانشگاه‌های پزشکی امکان انتخاب واحد دروس طب باز‌‍ساختی و سلول‌های بنیادی دراختیار دانشجویان به صورت آزادانه قرار می‌گیرد.

وی گفت: با همکاری وزارت بهداشت مرکز رشد طب باز‌ساختی شهید بهشتی راه‌اندازی شده تا دانشجویان زیادی را در این حوزه تربیت کنند.

افزایش اعضای هیئت علمی روی حوزه سلول‌های بنیادی و طب باز‌ساختی
در ادامه مراسم حمیدیه دبیر ستاد سلول‌های بنیادی معاون علمی گفت: در بحث سلول‌های بنیادی برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته و دانشگاه شهید بهشتی در علم نوین همیشه پیشرو و پیشگام بوده است.

وی بیان کرد: دوره‌ای تحت‌ سلول‌های بنیادی باید در دانشگاه‌های علوم پزشکی گذاشته شود تا مسئولان بحث آموزشی در مؤسسه رویان که کارهای خوبی انجام داده بتوانند نیروی انسانی خوبی را آموزش بدهد و شاید موجب تحول در کشور شود.

حمیدیه‌ ادامه داد: اولین طب باز‌ساختی در کشور ما و در کشور سوخته انجام شده و ایران طی سال‌های گذشته فعالیت‌های بسیار خوبی را در این حوزه انجام داده است.

وی ابراز داشت: کشور ما نباید در حوزه سلول‌های بنیادی چند مرکز آن هم به صورت متمرکز در تهران داشته باشد بلکه باید مراکز آموزشی در حوزه سلول‌های بنیادی و طب باز‌ساختی در سراسر کشور راه‌اندازی شود.

حمیدیه یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی یک مرکز مهم پژوهش و آموزش در علم پزشکی بوده و نیروهای خوبی در این دانشگاه مشغول به تدریس و تربیت پزشکان آینده این کشور هستند.

وی عنوان کرد: تعداد مقالات تولید در کشور در حوزه سلول‌های بنیادی بالا بوده و اگر ما بخواهیم که درجا‌ نزنیم باید علممان‌ را به محصول تبدیل کنیم.

حمیدیه‌ اذعان داشت: دانشگاه شهید بهشتی باید مراکز آموزشی دیگر مناطق کشور را در حوزه پژوهش و آموزش سلول‌های بنیادی همگام کرده تا رشد علمی در این کشور ارتقا یابد.

وی ادامه داد: اعضای هیئت علمی سلول‌های بنیادی همچنین فارغ‌التحصیلان این رشته در حال افزایش بوده و ما باید این افراد را در سطح کشور پخش کنیم.

حمیدیه‌ اظهار کرد: 40 سال پیش مردم به وسیله بیماری اسهال فوت می‌کردند ولی امروزه به دلیل بالا رفتن مطالعات مردم از علم پزشکی بیماری‌های دیگری زندگی‌های مردم را تهدید می‌کند.

وی تأکید کرد: متوسط عمر مردم کشور ما 70 سال است و این نسبت به کشور‌های آلمان و ژاپن بسیار پایین است و مردم در 10 سال آینده مطالبات دیگری از مسئولان حوزه سلامت کشورمان دارند.

حمیدیه‌ اظهار کرد: بعد از مردم متأسفانه برای درمان بیماری‌های خود به کشور های چین و هند رفته و هزینه‌های گزافی را متحمل می‌شدند.

وی گفت: در سال‌های آینده بیماری‌های نازایی و ناشنوایی با پیشرفت علم در حوزه سلول‌های بنیادی از بین می‌رود.

راه‌اندزای مرکز رشد حوزه سلول‌های بنیادی در دانشگاه شهید بهشتی
در ادامه مراسم پیوندی رییس دانشگاه شهید بهشتی گفت: توسعه علوم و فنون در ارائه خدمات درمان و پزشکی بوده و اگر ما در حوزه‌ سلول‌های بنیادی و طب باز‌ساختی پیشرفت داشته باشیم می‌توانیم از درد‌های مردم و هزینه‌های درمانی‌شان کاهش دهیم.

وی بیان کرد: افرادی که در دانشگاه‌های علوم پزشکی مشغول به آموزش بوده نقش اساسی در صدمات مردم ایفا می‌کنند و با درمان بهتر بیماری‌ها هزینه‌های حوزه سلامت کشور کاهش می‌یابد.

رییس دانشگاه شهید بهشتی یادآور شد: طب باز‌ساختی و سلول‌های بنیادی نقش عظیمی در تولید دارو‌ها و مدل‌سازی آن دارد و در کشور در این هزینه تلاش‌های بسیاری انجام می‌شود.

پیوندی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نقش اساسی در حوزه سلول‌های بنیادی دارد و قرار است با ایجاد یک شبکه طب باز‌ساختی استادان و نخبگان این حوزه را گرد هم آورده تا به صورت کاملا متمرکز به تحقیق و پژوهش در این حوزه مهم بپردازند.

وی عنوان کرد: با راه‌اندازی مناطق مرکز رشد طب باز‍‌ساختی جایگاه این دانشگاه تثبیت می‌شود و این مرکز آموزشی تمام سعی خود را می‌کند تا با هم‌فکری متخصصان داخلی و خارجی راه‌حل خوبی برای درمان بیماری های مختلف از طریق سلول‌های بنیادی پیدا کند.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار