معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: باغ‌داران نگران گسترش بیماری شانکر ( به سکون ن و ک) باکتریایی نباشند.


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، خسرو عمرانی افزود: بیماری شانکر باکتریایی معمولا در باغ های مرکبات دیده می‌شود و عامل انتقال دهنده آن باکتری است که به ساقه ، برگ و محصول درخت آسیب می‌زند.

 وی تصریح کرد: بیماری شانکرباکتریایی در دو باغ لیمو ترش در منطقه دشت پلنگ شهرستان دشتی دیده شده و صد اصله درخت این دو باغ را آلوده کرده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: این بیماری پیش از این در باغ‌های مرکبات استان‌های هرمزگان ، فارس و کرمان دیده شده بود و علت ورود آن به استان ما نیز استفاده از نهال‌های آلوده این استان‌ها بوده است.

 عمرانی با اشاره به این‌که رطوبت بالا باعث گسترش بیماری شانکر می‌شود، گفت: باغ‌های استان بوشهر بیشتر در شهرستان‌های دشتی، جم و دشتستان قرار دارند که میزان رطوبت در آنها کم است و امکان توسعه بیماری به عنوان یک عامل خطر ساز وجود ندارد.

 وی مهمترین راه مقابله با بیماری را قطع کردن درختان عنوان کرد و افزود: برای جبران خسارت شاید بتوانیم از محل اعتبارات سازمانی هزینه ای به باغ داران بدهیم بدهیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای آشنایی باغ‌داران با راه‌های مبارزه با بیماری شانکر باکتریایی، یادآور شد: استفاده از لیموهای منطقه ‌ای که این بیماری در آنها دیده شده، مشکلی ندارد و خوردن آن عوارضی به دنبال نخواهد داشت.

 منطقه دشت پلنگ شهرستان دشتی با هزار هکتار باغ لیمو ترش و تولید سالانه پنج هزار تن محصول بازار خوبی در استان‌های دیگر دارد.

انتهای پیام/ ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.