جلسه شورای عالي عشاير عصر امروز (شنبه) به رياست معاون اول رئيس جمهور برگزار شد.

كارگروه توسعه گردشگری و صنايع دستی عشايری تشكيل می‌شودبه گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، جلسه شورای عالی عشاير عصر امروز (شنبه) به رياست معاون اول رئيس جمهور برگزار شد.

اسحاق جهانگيری در اين جلسه از جامعه عشاير كشور به عنوان طبقه اي محروم و در عين حال پربازده ياد كرد و گفت: جامعه عشايري در حقيقت از حداقل هاي زندگي برخوردار هستند اما  سهم عمده اي در توليد محصولات كشاورزي و صنايع دستي  ايفا مي كنند. 

معاون اول رئيس جمهور با تأكيد بر اينكه حق خانوارهاي عشايري است كه از امكانات اوليه زندگي و رفاه نسبي برخوردار باشند، افزود: جامعه عشايري بيش از 1 ميليون و 200 هزار نفر جمعيت دارد و اگر رفاه نسبي و حداقل هاي زندگي براي آنها فراهم نشود، شاهد مهاجرت آنها به حاشيه شهرها خواهيم بود كه اين مهاجرت مي تواند به بروز مشكلات متعدد از جمله آسيب‌هاي اجتماعي منجر شود.

جهانگيري همچنين تأمين امكانات آموزشي و فرهنگي براي جامعه عشايري را از سياست هاي جدي دولت برشمرد و خاطرنشان كرد: بايد شرايطي فراهم شود تا فرزندان عشاير كشور به دليل عدم امكانات از تحصيل بازنمانند و اين موضوع بايد به طور جدي از سوي دولت و وزارت آموزش و پرورش دنبال شود.

وی با تأكيد بر ضرورت فراهم شدن زندگي مناسب و آبرومند در مناطق روستايي و عشايري تصريح كرد: دامپروري و صنايع دستي از مهمترين زمينه هاي اشتغال جامعه عشاير كشور است و اگر برنامه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري براي توسعه گردشگري و صنايع دستي عشاير اجرا شود، خدمتي ماندگار و مهم براي جامعه عشاير خواهد بود.

معاون اول رئيس جمهور از وزير جهاد كشاورزي و رييس سازمان امور عشاير بخاطر پيگيري هاي مستمر در جهت تأمين نيازهاي جامعه عشايري كشور قدرداني و خاطرنشان كرد: گزارش هاي ارايه شده نشان مي دهد كه برنامه ها و طرح هاي مناسبي براي حل مشكلات عشاير كشور و تامين نيازهاي آنان تدوين شده است.

جهانگيري همچنين با اشاره به برنامه ريزي انجام شده براي برخورداري جامعه عشاير از برق و خدمات انرژي گفت: لازم است كارگروهي متشكل از وزارتخانه هاي نفت، نيرو و ساير دستگاه هاي ذيربط تشكيل شود و همه مسائل مرتبط با نيازهاي عشاير به خدمات انرژي نظير گاز و برق را مورد بررسي و تصميم گيري قرار دهند.

در اين جلسه كه وزراي نيرو، جهاد كشاورزي، فرهنگ و ارشاد اسلامي، رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و معاون توسعه روستايي معاون اول رئيس جمهور نيز حضور داشتند، رئيس سازمان امور عشاير گزارشي از روند اجراي مصوبات جلسه گذشته شورا ارايه و توضيحاتي درباره نمودار تحولات جمعيتي عشاير و توانمندي هاي جامعه عشايري در حوزه هاي اجتماعي، سياسي و زيست محيطي بيان كرد.

 رييس سازمان امور عشاير همچنين به معرفي طرح ها و برنامه هاي سه گانه تدوين شده براي ارتقاء كيفيت زندگي جامعه عشاير و تامين نيازهاي آنان پرداخت و گفت: برنامه جامع ارتقاء سطح سواد، دانش و مهارت در مناطق عشايري، طرح ويژه ارايه خدمات فرهنگي و مذهبي به جامعه عشايري كشور و برنامه ويژه ارتقا سطح برخورداري عشاير از بهداشت، درمان، بيمه ها و خدمات حمايتي از جمله طرح هايي است كه براي جامعه عشاير كشور تدوين شده است. 

وي به تشريح جزئيات اين برنامه ها، اهداف تعيين شده و اعتبارات مورد نياز براي اجراي طرح ها پرداخت و پس از بحث و تبادل نظر، اين طرح ها به تصويب رسيد.

رئيس سازمان امور عشايري همچنين يكي از دستاوردهاي دولت را تعيين كد شناسه براي كانون هاي قشلاق استقرار عشاير عنوان كرد و گفت: تا پيش از سال 92 حدود 30 درصد از كانون هاي استقرار عشاير فاقد كد شناسه بوده اند كه اين ميزان تا پايان سال 94 به 9 درصد كاهش يافته است.

وي افزود: از سال 92 تا سال 95 بيش از 400 كانون استقرار عشاير داراي كد شناسه شده اند كه موجب برخورداري بيشتر عشاير از خدمات زيربنايي در كانون هاي استقرار قشلاقي شده است

رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري هم در اين جلسه، به تشريح پيشنهاد تشكيل «كارگروه توسعه گردشگري و صنايع دستي عشايري» پرداخت و گفت: توسعه گردشگري طبيعي و مناسب سازي خانه هاي عشايري و روستايي براي اسكان و اقامت گردشگران داخلي و خارجي، علاوه بر اشتغالزايي، مي تواند منجر به توسعه روستاهاي كشور شود. پس از توضيحات سلطاني فر، با پيشنهاد تشكيل اين كارگروه موافقت گرديد.

طرح ويژه ارائه خدمات فرهنگي و مذهبي به جامعه عشاير كشور نيز از ديگر موضوعاتي بود كه در اين جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به تشريح برنامه هاي اين وزارتخانه براي توسعه اين خدمات به جامعه عشايري پرداخت.

نمايندگان وزارتخانه هاي نيرو و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز در اين نشست، برنامه هاي اين دو دستگاه اجرايي را براي ارتقاء و بهبود خدمات به جامعه عشايري تشريح كردند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار