سپیده سیروس نیا معاون میراث فرهنگی استان تهران به اعتراض مغازه‌داران بازار عودلاجان و علت بسته بودن مغازه‌ها توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عودلاجان یکی از محلات قدیم تهران است که از غرب به خیابان ناصرخسرو، از شرق به ری، از شمال به امیر کبیر و از جنوب به ۱۵ خرداد محدود است و سه محله اصلی امامزاده یحیی، پامنار و ناصرخسرو را در بر می‌گیرد که از نظر تاریخی، به دلیل وجود بناهای تاریخی متعدد، بسیار غنی است.

سال 92 بودکه بازسازی کل بازار عودلاجان آغاز شد و دراواخر سال 94بخش مرمت فاز اول آن به اتمام رسید. این کار با مشارکت میراث فرهنگی، شهرداری و کسبه انجام شد، که تا زمان اتمام مرمت آن موضوع تامین اعبارات مشکل اصلی این سه گروه بود.

پس از اتمام کار، بحث تغییر کاربری بازار و تبدیل آن به بازار صنایع دستی و ارسال نامه اخطار برای تعطیلی مغازه‌هایی که کارشان برش ورق‌های آهنی، دو مشکلی بود که تا به الان ادامه پیدا کرد. در آن زمان مسئولان میراث فرهنگی این تغییر کاربری را در حد یک پیشنهاد می‌دانستند و موضوع ارسال نامه اخطار به کسبه را از سمت شهرداری اعلام کردند. اما چیزی که قابل تامل بود گله و شکایت‌های کسبه که با تغییر کاربری مخالف بودند و این کار را عامل بیکار شدن خود می‌دانستند.

وضعیت فعلی عودلاجان
حال پس از چند ماه که وارد بازار عودلاجان می‌شویم با تغییر نام بازار (بازار صنایع دستی عودلاجان) بر سردر ورودی  آن رو به رو می‌شویم، بسیاری از کسبه مغازه‌های خود را بسته و عده‌ای هم به بهانه اجاره دادن، مغازه‌های خود را رها کردند و تنها 2 تا 3 مغازه، محصولات متناسب با کاربری جدید به فروش می‌رسید.

این اتفاق در حالی رخ داد که مسئولان میراث فرهنگی تغییر این کاربری را ایجاد فضایی مناسب برای جذب گردشگر می‌دانستند اما رها کردن مغازه‌ها باعث افت گردشگر و حضور کمتر مردم به بازار شد و از طرفی هم افرادی که دربازار عودلاجان غذا خوری داشتند اعتراض‌های خود را نسبت به کاهش فروش خود به علت این بسته بودن بیان کردند.

فاز دوم بازار عودلاجان که معروف به بازار کیف فروش‌ها است، طرح آن توسط شورای راهبردی بازار تصویب شد ولی به میراث فرهنگی استان تهران ارسال نشده است. 

با توجه به اتفاقی که در فاز اول بازار عودلاجان رخ داد، باید منتظر ماند که شروع فاز دوم چه اتفاقاتی را در بر خواهد داشت. چراکه فروشندگان بخش فاز دوم به صورت جدی مخالف این کار شدند چرا که حاضر به تغییر شغل خود نیستند و دوست ندارند سرنوشتی مثل کسبه فاز اول داشته باشند.

سپیده سیروس نیا معاون میراث فرهنگی استان تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص بسته شدن مغازه‌ها گفت: ابتدای پروژه عودلاجان قرار شد میراث فرهنگی، شهرداری و کسبه به صورت مشترک این کار را به سرانجام برسانند.

وی ادامه داد: متاسفانه در آن زمان به مسئله زیر ساخت اثر و اینکه مغازه‌ها را از کاربری فعلی خود خارج کرده و متناسب با تغییر کاربری بازار عودلاجان، عوض شود حرف و صحبتی نشده بود. وقتی فاز اول کار اتمام پیدا کرد یک سری حرف‌ها زدند که این مکان را به بازارچه سنتی تبدیل کنند.

معاون میراث فرهنگی استان تهران در ادامه افزود: اگر بخواهند فاز دوم بازارچه را آغاز کنند، باید به گونه‌ای باشد که تعیین شود چه اتفاقاتی قرار است رخ دهد تا مالکان با رغبت، مغازه‌های خود را متناسب با کاربری بازار تغییر دهند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار