ردیف سوم شیرین سازی گاز پالایشگاه طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبی راه اندازی و آماده دریافت گاز ترش شد.


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، مجری طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبی گفت: پیش بینی می‌شود در پنج روز آینده گاز شیرین تولیدی این ردیف با ظرفیت روزانه 12 و نیم میلیون مترمکعب، پس از انتقال به واحد ارسال گاز به شبکه سراسری تزریق شود.

حمیدرضا مسعودی افزود: با افزوده شدن این واحد پالایشی به پالایشگاه فاز 19 پارس جنوبی سه ردیف شیرین سازی این فاز راه اندازی و امکان شیرین سازی روزانه 40 میلیون مترمکعب گاز فراهم شده است.

 وی در شرکت نفت و گاز پارس ادامه داد: با راه اندازی سکوی 19A در آبان امسال، گاز تولیدی این سکو پس از انتقال به پالایشگاه خشکی، وارد این ردیف شیرین سازی می‌سود و پس از طی مراحل پالایشی به شبکه سراسری تزریق خواهد شد.

ظرفیت فاز 19 پارس جنوبی معادل دو فاز متعارف طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی است و توان تولید روزانه 50 میلیون متر مکعب، 77 هزار بشکه میعانات گازی و 400 تن گوگرد و سالانه بیش از یک میلیون تن گاز مایع و یک میلیون تن گاز اتان را دارد.

 این فاز در در منطقه تمبک شهرستان کنگان (حدود 210 کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر) در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس واقع شده است.

اردیبهشت و تیر امسال ردیف‌های چهار و یک شیرین سازی این فاز با ظرفیت روزانه یک میلیارد فوت مکعب به بهره برداری رسید.

 طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی 24 فاز دارد که تا کنون 13 فاز آن در مدار تولید قرار گرفته است. پیش از این مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفته بود، امسال پنج فاز شامل فاز 19 (معادل دو فاز استاندارد)، 20 و 21 و یک فاز از 17 و18 در اولویت بهره برداری قرار دارند که با راه اندازی آنها روزانه پنج میلیارد فوت مکعب به میزان برداشت از میدان مشترک پارس جنوبی افزوده می‌شود.

به گفته علی اکبر شعبان پور، قطر در سه سال گذشته 177میلیارد مترمکعب و ایران 132 میلیارد مترمکعب از میدان گازی پارس جنوبی برداشت کرده است که با بهره برداری از این پنج فاز، کشورمان در برداشت گاز از قطر پیشی می‌گیرد.

انتهای پیام/ ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.