نتایج ضعیف کاروان ایران در المپیک ریو، مهم‌ترین نکته‌ای است که مسئولان ورزش کشور باید پاسخگوی آن باشند.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ماجرای جنجال بر سر طراحی لباس المپیکی‌ها تمام نشده، قصه ناکامی ورزشکاران ایرانی در کسب مدال، روایتی تازه می‌شود. در حالی کاروان 64 نفره ورزشکاران ایرانی با هشت مدال ریو را ترک کردند که رتبه ایران، هشت پله در المپیک به عقب خیز برمی‌دارد. 

المپیک در مثلث سبز/ بهارستان آماده سوال از وزیر ورزش می شود

المپیک 2016 ریو با کسب 3 مدال طلا، یک نقره و 4 برنز توسط ورزشکاران کشورمان به پایان رسید تا تیم ایران با اُفت فاحشی نسبت به دوره گذشته نتواند افتخارات المپیک 2012 لندن را تکرار کند. 

این درحالی است که کاروان ایران نسبت به دوره قبلی، عملکرد خوبی ارائه نکرد و در این میان، رشته‌های تکواندو و کشتی فرنگی نتوانستند انتظارات را برآورده کنند.

با این وجود، کاروان ایران در دوره‌های قبلی المپیک، به‌ طور میانگین، چهار مدال کسب کرده بود. البته در المپیک لندن، اوضاع دیگری رقم خورد و 12 مدال به دست آمد که مسئولان بلندپایه ورزش کشور، آن را تصادفی خواندند.

واقعیت این است که نتایج کاروان المپیک ایران در ریو ضعیف بود و مسئولان وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و فدراسیون‌های ناکام باید حالا پاسخگو باشند که چرا رشته‌هایی همچون تکواندو و کشتی فرنگی، نتایج خوبی نگرفتند و وزنه‌برداری و کشتی آزاد جور کاروان را کشیدند؟ 

در ادامه این گزارش، به بررسی دیدگاه برخی از نمایندگان درباره نتیاج ضعیف کاروان ورزشی کشورمان می‌پردازیم که در ادامه می‌خوانید:
 
**برخی مدیران ورزشی در المپیک، کم‌کاری کردند
 
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌‌شهر در مجلس، در همین زمینه، به خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید؛ وزیر ورزش باید درباره نتایج ضعیف المپیک پاسخگو باشد.

وی افزود: بنده نمی‌گویم که ما بودجه کافی در اختیار وزارت ورزش و جوانان قرار داده‌ایم و طبیعتاً این وزارتخانه باید بودجه خوبی داشته باشد، اما باید گفت اعتباراتی که مجلس برای ورزش قهرمانی اختصاص داده است، اعتبارات کمی نبود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: نتایج کاروان ورزشی ایران در المپیک ریو به هیچ وجه با بودجه این وزارتخانه در زمینه ورزش قهرمانی همخوانی ندارد و نتایج ضعیف بوده است.  

این نماینده مجلس تأکید کرد: معتقدم وزیر ورزش و جوانان باید در زمینه نتایج ضعیف المپیک ریو به مجلس پاسخگو باشد چراکه باید مشخص شود به چه دلیلی این وزارتخانه با وجود منابع در اختیار داشته، نتایج مطلوبی در المپیک کسب نکرده است؟  

حاجی دلیگانی در ادامه، با اشاره به برخی مسائل مدیریتی در وزارت ورزش و جوانان اظهار داشت: برخی مشکلات در کسب نتایج المپیک ریو به مسائل مدیریتی در وزارت روزش و جوانان منتهی می‌شود، لذا ضرورت دارد از افرادی که در این زمین کم‌کاری کرده‌اند بازخواست شود. 

نماینده مردم شاهین‌شهر در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نتایج ضعیف المپیک ریو وزیر ورزش و جوانان را به مجلس می‌کشاند و یا خیر، گفت: قطعاً کمیسیون فرهنگی باید به این موضوع ورود و از وزیر درباره نتایج ضعیف سوال کند. 

المپیک در مثلث سبز/ بهارستان آماده سوال از وزیر ورزش می شود

**رضایت افکار عمومی

این در حالی است که یکی دیگر از نمایندگان، از نارضایتی افکار عمومی در قبال حضور ایران در المپیک ریو می‌گوید.

«افکار عمومی اقناع نشود، مجلس نظارت می‌کند» این بخشی از اظهارات احمد مازنی نماینده مردم تهران در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان است.

وی می‌افزاید: عملکرد وزارت ورزش و جوانان در کسب نتایج کاروان ایرانی در المپیک، رضایت‌بخش نبود.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه این نتایج به هیچ وجه نمی‌تواند افکار عمومی را اقناع کند، تأکید کرد: مشکلات وزارت ورزش و جوانان هرچه باشد، نمی‌تواند توجیه کننده نتایج ضعیف کاروان ایرانی در المپیک شود.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه وزیر ورزش باید درباره نتایج المپیک به مجلس گزارش دهد، گفت: اگر افکار عمومی در زمینه نتایج ضعیف المپیک اقناع نشوند، مجلس اقدامات نظارتی خود را اعمال خواهد کرد.


المپیک در مثلث سبز/ بهارستان آماده سوال از وزیر ورزش می شود

**المپیک در مجلس

با این حال، در حالی نتایج ضعیف المپیک ریو باعث عقب‌گرد ایران در رتبه ورزشی خود می‌شود که برخی از نمایندگان مسبب ناکامی در این آوردگاه ورزشی را کمیته ملی المپیک می‌دانند.

در همین زمینه، "محمدعلی وکیلی" نماینده مردم تهران، خواستار توضیحات کمیته ملی المپیک و وزیر ورزش به کمیسیون فرهنگی مجلس درباره نتایج ضعیف ورزشکاران ایرانی در این عرصه ورزشی شد.

وی افزود: علیرغم اینکه ایران در این دوره از المپیک تعداد زیادی ورزشکار راهی این عرصه کرده بود، عملکرد ضعیفی داشت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه نتایج ضعیف در برخی از رشته‌ها غافلگیرکننده بود، تأکید کرد: کارنامه ورزشکاران در المپیک قابل تأمل است که قطعاً وزیر ورزش و کمیته ملی المپیک باید در این رابطه پاسخگو باشند.

عضو فراکسیون امید مجلس تأکید کرد: بنده به عنوان عضو کمیسیون فرهنگی، خواهان توضیحات دست اندرکاران در این رابطه هستم و این مسئله را در کمیسیون فرهنگی مطرح خواهم کرد.

وکیلی در پایان، با اشاره به مجموعه اتفاقات از ابتدا تا انتهای حضور کاروان ورزشکاران ایران در المپیک خاطرنشان کرد: مجموعه اتفاقات، از فضاحت در انتخاب لباس ورزشکاران ایرانی آغاز و در ادامه به مشکلات محل اسکان آن‌ها کشیده شد تا اینکه نهایتاً نتایج ضعیف نشان داد تدارکات در این زمینه تنها در جهت بازی با حیثیت ایران بوده است که دستگاه‌های مربوطه باید در این زمینه پاسخگو باشند.


المپیک در مثلث سبز/ بهارستان آماده سوال از وزیر ورزش می شود

**جلسه با المپیکی‌ها

اما برخی مجلسی‌ها درحالی از نتایج ریو ناخوشنودند که سخنگوی فراکسیون ورزش مجلس، از برگزاری جلسه‌ای با حضور ورزشکاران و مسئولان وزارت ورزش برای بررسی عملکرد کاروان ورزشی در المپیک خبر می‌دهد.

"سید فرید موسوی" در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، می‌گوید: هیئت رئیسه فراکسیون ورزش قرار است جلسه‌ای را به منظور بررسی وضعیت ورزشکاران ایرانی در المپیک ریو برگزار کند.

وی ادامه داد: از ورزشکاران، مربیان، مسئولان وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک برای حضور در این جلسه دعوت خواهد شد.

موسوی با اشاره به مباحثی که قرار است در این جلسه مطرح شود، بیان داشت: تعداد مدال‌های دریافت شده در جریان مسابقات المپیک، تفاوت چشمگیری نسبت به دوره‌های قبلی داشت لذا در این جلسه، میزان امکانات ارائه شده به شخص مربیان و ورزشکاران بررسی خواهد شد

سخنگوی فراکسیون ورزش اظهار داشت: گزارش‌های ارائه شده نشان می‌دهد دولت امکانات محدودی برای آماده‌سازی در اختیار تیم‌ها و ورزشکاران قرار داده بود تا حدی که برخی از ورزشکاران نتوانستند مربیان خود را در زمان مسابقات و در المپیک به همراه داشته باشند.

موسوی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مجلس از ابزار استیضاح برای وزیر ورزش و جوانان استفاده خواهد کرد، گفت: استیضاح، یکی از ابزارهای نظارتی مجلس است اما اینکه ابتدا بدون بررسی راه‌های دیگری مانند سوال و برگزاری جلسات بخواهیم وارد بحث استیضاح شویم آن هم در سال آخر دولت، مناسب نخواهد بود.

المپیک در مثلث سبز/ بهارستان آماده سوال از وزیر ورزش می شود

در هر صورت المپیک ریو به سرعت برای ورزشکاران ایرانی تمام می‌شود و همه چیز به المپیک بعدی موکول خواهد شد، المپیکی که باید منتظر ماند و دید مسئولین برای کسب نتایج بهتر در آن، چه اقداماتی انجام خواهند داد؟

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار