معاون نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی میزبان هر هشت گونه شناخته شده گربه سانان در ایران است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد عرفانی افزود: این هشت گونه شامل یوزپلنگ آسیایی، پلنگ، گربه کاراکال، گربه سیاه گوش، گربه شنی، گربه جنگلی، گربه پالاس و گربه وحشی است.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی اظهار داشت : در حوزه مسائل زیست محیطی گربه سانان به عنوان گونه های 'پرچم' و شاخص در جمعیت حیات وحش شناخته می شوند به این معنا که حفاظت از آنان موجب حفاظت از کل گونه های جانوری می شود.

وی گفت: در کشور ایران 10 گونه گربه سان وجود داشت که بیش از چهار دهه قبل دو گونه آن شامل ببر مازندران و شیر ایرانی منقرض شد.

عرفانی افزود: وضع استان خراسان رضوی در زمینه جمعیت گربه سانان مطلوب است و با هدف حمایت از این گونه ها برنامه ریزی ها و سیاست های تدوین شده ای اجرا می شود که از آن جمله حفاظت و تلاش برای افزایش گونه هایی است که طعمه گربه سانان هستند.

او گفت : وجود طعمه فراوان در منطقه می تواند موجب حفظ و جلوگیری از تلف شدن گربه سانان شود.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با بیان اینکه یوزپلنگ از گونه های مهم گربه سان است گفت: بیشترین شمار یوزپلنگ این استان در منطقه حفاظت شده درونه و پناهگاه حیات وحش دشت لاغری شهرستان بردسکن در جنوب غرب خراسان رضوی مشاهده شده است.

او افزود : خالهای روی بدن یوزپلنگ و پلنگ همانند اثر انگشت انسان برای هر قلاده منحصر است بنا براین با تصویربرداری می توان رقم تقریبا دقیق جمعیت این گونه ها را اعلام کرد.

عرفانی اظهار کرد : پنج گونه از گربه سانان شناخته شده ایرانی شامل گونه های پلنگ ایرانی، گربه جنگلی، گربه دشتی، گربه پالاس و سیاه گوش در بوستان ملی تندوره این استان زیست می کنند.

معاون نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت : همچنین پارک ملی تندوره بهشت پلنگ های ایرانی محسوب می شود.

خراسان رضوی دارای 42 منطقه تحت حفاظت با دو و نیم میلیون هکتار وسعت است که 20 درصد مساحت این استان را تشکیل می دهد.

80 گونه پستاندار، 286 گونه پرنده، دو گونه دو زیست، 68 گونه خزنده و 24 گونه ماهی در حیات وحش خراسان رضوی زیست می کنند.

انتهای پیام//ف.ض

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار