معاون سازمان میراث فرهنگی کشور گفت:قنات های 11گانه ایران ارزشی جهانی داشته وفرای مرزها مورد تکریم هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، حسن طالبیان ،معاون سازمان میراث فرهنگی کشور  با اشاره به قنات های ثبت جهانی شده کرمان گفت:باید از مردم شهداد،جوپار وبم که برای به سرانجام رساندن پرونده های ثبتی کرمان همراهی کردند، قدردانی کرد.

وی افزود:کرمان همواره سهم بزرگی در تمدن ایران داشته است و وجود آثارثبتی جهانی در این استان نشان می دهد نیاکان ما سهم بزرگی درتمدن جهانی داشته اند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث کشور اظهار کرد: قنات یا کاریز ایرانی درچهل امین اجلاس جهانی یونسکو در ترکیه به ثبت رسید و11قنات در گناباد، بلدیه فردوس، یزد ومهریز، مرکزی، بزمان ومیمه ونیز سه قنات اکبرآبادو قاسم آباد بم وبروات وقنات گوهرریزجوپاردر این لیست ثبت شده جای دارند.

طالبیان افزود:یونسکو در نامه اش اعلام کرده است که پدیده قنات ایران فراتر از مرزهای این کشور و دارای ارزشی جهانی ویادگاری از نیاکان ما است.

وی تصریح کرد: از بین 120هزار قنات ایرانی 37هزار قنات هنوز آبدهی دارند.

وی در خصوص پرونده جهانی شدن بیابان لوت نیز گفت:2میلیون و278هزار متر حریم کویر ثبت شده ما است که در سه استان کرمان،سیستان وبلوچستان وخراسان جنوبی واقع شده است.

وی تاکید کرد:این بیابان تاکنون بیش از 3هزار اثر باستانی و درفش 5هزار ساله شهداد را از خود بیرون رانده است ویکی از بی نظیر ترین عارضه های طبیعی وگلدان های بیابانی یا نبکاها ونیز گرم ترین نقطه زمین را درخود جای داده است.

طالبیان تصریح کرد:این دو پرونده از پیچیده ترین ومهم ترین پرونده های سالیان اخیر میراث فرهنگی ما بود که بالاخره به ثبت رسید.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار