مهاباد؛

افزایش 55 سانتیمتری سطح آب دریاچه ارومیه

حمید چیت چیان وزیر نیرو ، در سفر یکروزه به استان آذربایجان غربی به مناسبت هفته دولت ، از وضعیت دریاچه ارومیه به صورت هوایی بازدید کرد.

 

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ،در این بازدید که در مسیر بازگشت از افتتاح طرح های عمرانی جنوب آذربایجان غربی به سمت ارومیه صورت گرفت ، قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی آخرین وضعیت این دریاچه و اجرای طرح های احیای این پهنه آبی را برای وزیر نیرو تشریح کرد.

طبق آخرین پایش صورت گرفته ، با اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه ، تراز آبی این دریاچه 1270.66 متر است که این میزان 58 سانتیمتر از تراز ابتدای سال آبی (اول مهرماه پارسال) و 55 سانتیمتر از تراز آبی زمان مشابه پارسال بیشتر است.

افزایش 55 سانتیمتری نسبت به مدت مشابه پارسال این دریاچه ، در حالی است که این رقم در 21 سال گذشته بی سابقه است.

در سه سال اخیر ، مطالعات و اقدامات اولیه برای تثبیت و احیای دریاچه ارومیه آغاز شد و در این مدت ، این روند به خوبی پیش رفته است.

انتقال آب به حوضه ، لایروبی انهار و رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه ، اتصال زرینه رود به سیمینه رود و اتصال همزمان آنها به پهنه آبی دریاچه ، اجرای طرح های صرفه جویی در مصرف آب حوضه آبریز به ویژه در بخش کشاورزی ، طرح بهکاشت ، بارش های خوب حوضه ای در یک سال گذشته و همچنین انتقال پساب تولیدی در شهرهای حاشیه دریاچه ارومیه به این دریاچه از جمله طرح های 27 گانه دولت برای تثبیت و احیای دریاچه بوده است.

طبق برنامه ریزی ها باید سال آینده موفقیت طرح های تثبیتی دولت برای احیای دریاچه ارومیه محقق می شد که این امر ، یک سال زودتر به سرانجام رسید و امسال وضعیت این دریاچه به تثبیت رسید.
اقدامات احیایی هم توسط وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی و دیگر نهادهای مرتبط در دست اجراست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.