یک کارشناس مسائل افغانستان گفت: دولت ریاض از سویی به تجهیز تروریست‌های طالبان می‌پردازد و از طرفی دیگر منافع دولت کابل را تایید می‌کند که این رفتارهای دوگانه قطعا به صلح در افغانستان منتهی نخواهد شد.

تداوم جواد منصوری کارشناس سیاست‌خارجی و سفیر سابق ایران در چین در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نشستی که قرار است هشتم اکتبر به دعوت سازمان همکار‎ی‌های اسلامی با موضوع صلح افغانستان در عربستان برگزار شود، اظهار داشت: به‌یقین هدف مقامات سعودی از میزبانی چنین کنفرانسی برقراری صلح در افغانستان نیست. بلکه هدف آنان حذف بخشی از نیروهای مخالف خود در چارچوب مذاکرات، ایجاد پوششی به‌منظور تداوم جنگ فرسایشی در این کشور و گرفتن زمان برای اجرای برنامه‌هایشان می‌باشد.

وی با بیان اینکه آنچه در افغانستان اتفاق می‌افتد مجزا از تحولات منطقه نیست، اظهارداشت: سیاست‌های جاری در افغانستان، جزئی از سیاست‌هایی است که غرب با همکاری متحدان منطقه‌ای خود به‌اجرا در‌ می‌آورند؛ آن‌گونه که از دو دهه قبل و با ظهور طالبان و القاعده شاهد شکل‌گیری چنین سیاست‌هایی از سوی غرب بوده‌ایم.

این کارشناس مسائل افغانستان با اشاره به اینکه سیاست‌غرب در منطقه در نهایت موجب بی‌ثباتی، ویرانی و ناامنی بیشتر خواهد شد، افزود: مجموعه‌ طرح‌های آمریکا و متحدانش در منطقه، با هدف ارائه چهره‌ای منفی از اسلام و مسلمانان در جهان، نفوذ در کشورهای آسیایی و جلوگیری از رشدوتوسعه این حوزه جغرافیایی می‌باشد.

وی در ادامه ضمن بیان اینکه افغانستان در سه دهه گذشته به‌دلایلی نتوانسته آن‌چنان که باید و شاید در تصمیم‌گیری‌های خود مستقل عمل کند، خاطرنشان کرد: دولت ریاض از سویی به تجهیز تروریست‌های طالبان می‌پردازد و از طرفی دیگر منافع دولت کابل را تایید می‌کند، و این رفتارها نه تنها به صلح منجر نخواهد شد، بلکه موجب تداوم تنش و درگیری در افغانستان خواهد شد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.