یک رسانه عرب زبان به واکاوی خروج روس‌ها از پایگاه همدان پرداخته و در این زمینه ادعاهایی مطرح کرده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ القدس العربی در مطلبی به قلم فالح الحمرانی با اشاره به خروج روس‌ها از پایگاه همدان آورده است: افکار عمومی با اعلام این خبر از سوی تهران مبنی بر پایان استفاده نیروی هوایی روسیه از پایگاه همدان و نبود پایگاه نظامی در ایران شوکه شد.

این رسانه در ادامه مدعی شد: به این شکل تهران محال بودن شراکت طولانی مدت میان این کشور و روسیه را تایید کرد و همچنین به احتمالات دراز مدت که عامل نگرانی غرب از تبعات به کارگیری یک پایگاه ایرانی از سوی نیروی هوایی روسیه بود پایان داد.

القدس العربی در ادامه نوشت: برخی اطلاعات حاکی از آن است که روسیه در پی به کارگیری پایگاه همدان به عنوان یک مرکز نظامی برای استقرار مهمات و دیگر زیرساخت‌ها بود.

این رسانه در ادامه نوشت: روزنامه روسی کامرسانت چاپ مسکو از نبودِ توافق میان ایران و روسیه خبر داده است و اینکه ژنرال‌های روس خواستار بکارگیری پایگاه همدان به عنوان یک مرکز استقرار نیروی نظامی بودند که ایران با این طرح موافقت نکرد و تنها اجازه استفاده موقت به منظور سوخت رسانی یا اقدامات تعمیر و نگهداری را صادر کرد.

ولادیمیر ساگین، کارشناس ویژه امور ایران در موسسه شرق شناسی روسیه مدعی شده است: این نتیجه درگیری سیاسی در داخل ایران است. برخی گروه‌ها خواستار تقویت نقش نظامی روسیه در سوریه و برخی دیگر مخالف آن هستند و بر این باورند که مسکو بیش از حد در بحران سوریه دخالت کرده و نقش ایران را کمرنگ کرده است.

ساگین مدعی است ایران در این حالت به وجهه روسیه لطمه زده است. به گفته وی بهتر بود که ایران از ابتدا این پایگاه را به روی جنگنده‌های روسی نمی‌گشود. این کارشناس ویژه امور ایران در مرکز شرق شناسی روسیه بر این باور است که این حرکت ایران به نفع روابط دو کشور نیست.

القدس العربی در ادامه آورده است: همه کارشناسان بر این باورند که اختلافات، تأثیرات منفی بر روابط تهران و مسکو نمی گذارد و اذهان عمومی متوجه تحویل اس 300 به ایران در دوره قبل و اهتمام وزارت دفاع ایران برای وارد کردن جنگنده های سوخو 30 شده است.

به نوشته این رسانه، تصمیم مسئولان ایران برای گشودن پایگاه همدان به روی روس‌ها در شرایط خاص صورت گرفت و با پایان یافتن ضرورت، این پایگاه به روی روس‌ها بسته شد؛ اما اینکه با این سرعت بسته شود برای کسی قابل پیش بینی نبود.

رسانه مذکور؛ در ادامه به نقل از الکسی مالاشنکو، کارشناس مرکز کارنگی آورده است: مسئولان ایران موافق این نیستند که مسکو به عنوان یک بازیگر بین المللی به تهران به عنوان عرصه ای برای تحقق اهداف خود بنگرد. ایران نمی‌خواهد که شریک کوچک و خردی برای مسکو باشد بلکه خواستار برابری با این کشور است.

این رسانه در ادامه تلاش می‌کند موضوع را از زاویه دیگری نیز مورد توجه قرار دهد و از زبان برخی تحلیلگران مدعی می‌شود که بستن سریع پایگاه همدان از سوی ایران به روی روس‌ها ناشی از تاثیرات غرب است.

 لانا راواندا، کارشناس مرکز خاورمیانه وابسته به موسسه شرق شناسی روسیه مدعی است: آمریکا نقش زیادی در تصمیم تهران ایفا کرده است. دولت باراک اوباما تلاش زیادی را برای بهبود روابط با ایران کرده و موفقیت هایی هم در این زمینه به دست آورده است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۱۲ شهريور ۱۳۹۵
به نظرم باید ایران روابطشو با روسیه قویتر کنه و سلاح های اساسی روخریراری کنه ..اما....یادمون نره کهتا چند سال پیش که امریکا داشت میگفت موشکای ایران خطرناکن باید کاری کرد و قطعنامه نوشتن روسیه پای همشونو امضا کرد . امریکا توکشورای مختلف سلاح های ضد موشک کار گذاشت و جایی رسید که یه سال پیش روسیه اعلام کرد ایران بدنبال موشک بالستیک نیس و کشور خطرناکی نیست..میدونید چرا ..؟؟؟! چون روسیه تو دام آمریکا افتاد وقتی روسیه به خودش اومد دید ..تمامی سلاح های ضد موشک آمریکا اکثرا تو کشورای حاشیه روسیه قرار گرفتن و این حرفشون به خاطر منفعتشون بود...ولی ....باید تاریخ یادمون داده که کشورای قدرتمند مثل روسیه و آمریکا هرچندهم مخالف هم باشن دستای همو پشت پرده بوس میکنن ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۰۸ شهريور ۱۳۹۵
نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی
درود خداوند بر امام ما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۰۸ شهريور ۱۳۹۵
ایران و روسیه باید با هم همکاری نظامی کنند ولی هیچ کشوری حق نداره حتی یک سربازشو در ایران مستقر کنه چه روسیه چه عراق چه سوریه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۰۸ شهريور ۱۳۹۵
در دویست سال گذشته هر چه ضربه خوردیم و هرچه خاک از دست دادیم بخاطر روسیه بوده. در دوران جنگ هم هر چه هواپیما اومد بمبارانمون کرد روسی بود. هر چه موشک خوردیم ساخت روسیه بود.تانک هایی که به خاکمون تجاوز کردند همه روسی بودند. دریای خزر رو روسها ازمون گرفتند. تو مذارکرات هسته ای هم روس ها همگام با گروه فشار داخلی بودند و کارشکنی میکردند. و در حقیقت روسها از اولین دلواپسان برجام بودند. خیلی کارشکنی کردند. بعد از توافق وزیر خارجشون از عصبانیت نتونست بیاد عکس یادگاری بندازه. روس ها فقط دارن ازمون سوئ استفاده میکنن. هشت سال پول اس 300 رو گرفتن و ندادند. نیروگاه بوشهر 30 سال طولش دادند و هی بهونه آوردن و باج گرفتن. ... پ ن پ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۰۸ شهريور ۱۳۹۵
روسيه در آستانه ظهور شيعه خواهد شد. ما با روسيه ايم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۰۸ شهريور ۱۳۹۵
اگر روسیه از اولین روز درگیری در سوریه نبود شما هم حرفی برای گفتن نداشتیدآخه چرا نقش روسیه در سوریه دستکم می گیرید اگر روسیه نبود معلوم نبودشما هم الان حال روزتان بهتر از عراق وسوریه باشد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۰۸ شهريور ۱۳۹۵
نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۰۸ شهريور ۱۳۹۵
دنیای فعلی محل تقابل سیاست هایی است که به سود هرکشوری باشد پس حتما ایران عاقل بافهم وشعور عمل خواهد کرد ومنافع ایران وملت را درنظر خواهد داشت .این هم بخش مهمی از همکاری نظامی بین ایران وروسیه هست وایران هم برای رسیدن به حد بالای تکنولوژی نظامی با روسها رابطه تنگاتنگ داشته باشد .والان وقت این نیست که از اول بنشینیم خودمان تفنگ ام یک درست کنیم بلکه عاقلانه این است فن آوری نسل آخر نظامی را بگیریم وازروی آنها خودمان هم کاری بکنیم .همان کاری که همین الان میکنیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۵ ۰۸ شهريور ۱۳۹۵
مرگ بر هر استکباری که وجود داره.تنها نجات وپناه ما ظهور و وجود مقدس پدر همه ما آقا امام زمان حضرت مهدی علیه السلام هستند.اینشالله با تشریف فرمایی این والا مقام همه نجات پیدا می کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۶ ۰۸ شهريور ۱۳۹۵
دشمن دشمن ما، دوست ماست
مرگ بر امریکا
درود بر روسیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۴ ۰۸ شهريور ۱۳۹۵
بانک هایی که در اختیار داعش هست ،با موشک بالستیک بزنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۰۷ شهريور ۱۳۹۵
مرگ بر روسیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۰۷ شهريور ۱۳۹۵
قانون اساسی ما در این مورد صراحتا اعلام کرده که هیچ کشوری در دنیا حق ندارد در ایران پایگاه نظامی داشته باشد . در مورد پایگاه هوایی همدان هم فقط همکاری موقت به منظور سوخت رسانی و حمایت لجستیکی برای مدت کوتاهی بوده و بعد از اتمام این مدت روس ها خودشون رفتن و نیازی هم نبود که در پایگاه رو به روی کسی ببندند . روسها خودشون اعلام کردند که به قانون اساسی ایران احترام می گذارند و قصد نداشته و نخواهند داشت که در ایران پایگاه نظامی داشته باشند
ما اینقدر قدرت مند هستیم که توانایی دفاع از خود و تامین نیازهای دفاعی خود را داریم و نیازی به حضور نظامی هیچ کشوری در ایران نداشته و نخواهیم داشت
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۲:۵۵ ۰۷ شهريور ۱۳۹۵
گوشه ای از پیام برجام به غرب بود که باید خوش قول باشه .ما هم صبرمون اندازه داره .بعدش مردم را کی جواب بده.بد قولی کنن این یک نمونشه.البته این کوچیکشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۵ ۰۷ شهريور ۱۳۹۵
انقدر ها هم روس ها برای ایران در این دوران تحریم ، گل و بلبل نیستن
بدعهدی هایی مثل تحویل ندادن اس-300 ، نیمه رها کردن ساخت راکتور
سکوت کردن در قبال قطعنامه های ظالمانه سازمان شورای امنیت علیه ایران
همین چند وقت پیش هم گفتن نه تانک نه سوخو نه هیچ سلاح تهاجمی به ایران
نخواهند داد که واقعا جای تامل ه ، همکاری نزدیک با دشمن اصلی ایران یعنی اسراییل.
بهتره گربه رو دم حجله کشت تا مسائل بعدی ناخوشایند پیش نیاد و... .،زنده باد ایران عزیز
Latvia
ناشناس
۲۳:۱۱ ۰۷ شهريور ۱۳۹۵
خوب پس برویم غرب را بغل کنیم.... چون شرق ، در ذهن جنابعالی ، بدعهد است و جنایات غرب را به دلیل توهم جنابعالی ؛ باید ببخشیم....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۰۸ شهريور ۱۳۹۵
بحث غرب وشرق نیست ما باید خودمون قوی بشیم وگرنه از ترکیه به آمریکا واسراییل کی نزدیکتره؟؟؟ چه بلایی داره سرش میاد؟


نه شرقی نه غربی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۹ ۰۷ شهريور ۱۳۹۵
به نظر من،
روسیه تنها حامی نظامی ایران در جهان است و هیچ کشوری به اندازه روسیه به ایران بها نداده.....
باید ایران همکاری های نظامی خود را چندین برابر کند و برای نابودی داعش دست به اتحاد بین المللی بزند.
روسیه از همه لحاظ ،
حامی ایران بوده و
اخراج روسی ها از پایگاه همدان،
به معنای سردشدن روابط دوکشور میباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۰۸ شهريور ۱۳۹۵
این یادتون باشه تو دنیا هیچ کشوری بدون منفعت به بقیه کمک نمیکنه مخصوصا قدرتهایی که به دنبال برتری در دنیا هستن فرقی نمیکنه روسیه یا آمریکا ایران اگه میخواد مستقل باشه باید از درون قوی بشه وگرنه مثل قضایای هسته ای که تابلوترین نشونه ست تا وقتی امتیاز ندادیم یه کاغذ امضا نشد وتا عمل به اون تکه کاغذ سنگ اندازیهای زیادی صورت دادن و ما موندیم با یه تیکه کاغذ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۰۷ شهريور ۱۳۹۵
القدس العربی و چه به تحلیل سیاسی نظامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۰۷ شهريور ۱۳۹۵
این سیاست درسته نباید به هیچ کشوری اینقدر بها داد که از ما فقط استفاده کند و سودی واسمون نداشته باشه
Latvia
ناشناس
۲۳:۱۲ ۰۷ شهريور ۱۳۹۵
واقعا سودی برای ما نداشته است؟!!!!! یا عذری بد تر از گناه است؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۰۷ شهريور ۱۳۹۵
امریکا به گور پدرش انگلیس خندیده! مرگ بر صهیونیسم . فضولیش به شما نیومده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۰۸ شهريور ۱۳۹۵
داغونم کردی با این ادبیاتت!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۰۷ شهريور ۱۳۹۵
مرگ بر امریکا
Germany
حمید
۱۰:۰۳ ۰۸ شهريور ۱۳۹۵
خروج روسیه از ایران و خالی شدن پشت نیروهای رزمنده زمینی در سوریه نتیجه کشمکش سیاسی در ایران بود.
حرف حسابه..
آخرین اخبار