این قرارداد در هفته دولت بین سازمان قطار شهری تبریز و کنسرسیوم چینی - ایرانی AVIC & POMS به امضا رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان قطار شهری تبریز و حومه گفت: اقدامات اجرائی استفاده از این تسهیلات از دو سال قبل آغاز شده بود و تاکنون 17 مرحله از این فرآیند پیچیده طی شده است.

کوروش شفیعی ایرانی نژاد ، مبلغ این تسهیلات را بیش از 517 میلیون دلار اعلام کرد که در صورت نهایی شدن، در فاز اول خط 2 قطار شهری تبریز شامل 10 کیلومتر از 22 کیلومتر، هشت ایستگاه، یک پایانه و 20 رام قطار هزینه خواهد شد.

شفیعی ایرانی نژاد ادامه داد: برای استفاده از این تسهیلات مصوبه شورای اقتصاد در تاریخ 27 اسفند 1393 اخذ و هماهنگی های لازم با بانک رفاه در جهت عاملیت این فاینانس انجام پذیرفته و هم اکنون در مرحله اخذ مصوبه ماده 62 قانون محاسبات عمومی کشور از دولت می باشیم.

وی گفت: با توجه به محدودیت اعتبارات عمرانی قابل تخصیص از طرف دولت و شهرداری در سال جاری و با عنایت به اینکه اولویت اول این سازمان، اتمام و بهره برداری از فاز دوم خط یک تا میدان ساعت در سال 95 و اتمام و بهره برداری از کل خط یک در سال 96 می باشد، بدیهی است ادامه حیات پروژه خط 2 به شدت وابسته به نهایی شدن تسهیلات فاینانس خارجی است.

شفیعی ایرانی نژاد افزود: بر همین اساس مقامات ارشد استان و شخص آقای استاندار و شهردار تبریز پیگیر حل مسائل مبتلا به آن می باشند.

وی از طی مراحل انتشار اوراق مشارکت به میزان دو هزار میلیارد ریال برای پروژه خط دو قطار شهری تبریز خبر داد و اعلام کرد: این مبلغ در آینده ای نزدیک به پروژه تزریق خواهد شد.

خط دو قطار شهری تبریز به طول 22.4 کیلومتر در امتداد شرق به غرب این شهر قرار گرفته و قرارداد اجرایی آن در سال 1390 منعقد و شامل 20 ایستگاه می باشد.

این خط از محدوده زمین های قراملک و منطقه واقع در کارخانه کود آلی شروع و از طریق خیابان وحدت و میدان قراملک و پس از عبور از زیر خیابان های آخونی، قدس، بازار و میدان دانشسرا، وارد خیابان عباسی شده و تا میدان شهید فهمیده امتداد و در ادامه مسیر به سمت سه راهی ولیعصر، میدان استاد معین و در نهایت در میدان بسیج خاتمه می یابد.

پروژه قطار شهری تبریز دارای چهار خط است که عملیات حفاری تونل خط یک به طول 18 کیلومتر به طور کامل پایان یافته و شش کیلومتر اول آن نیز در حال خدمات رسانی به مردم است.

خط یک این پروژه به طول 17/2 کیلومتر با 18 ایستگاه از میدان ائل گلی آغاز و از طریق بلوار شهید باکری و 29بهمن، خیابان امام خمینی (ره)، چهارراه محققی، باغ گلستان و خیابان خیام به کوی لاله ختم می شود و حدود هشت کیلومتر از مسیر به صورت تونل عمیق طراحی و با دو دستگاه حفار TBM در عمق حدود 16ـ 25 متری در حال حفاری می باشد.

خط سوم به طول حدود 15 کیلومتر و شامل 14 ایستگاه از فرودگاه بین المللی تبریز آغاز و با عبور از میدان بزرگ آذربایجان و خیابان انقلاب، از طریق میدان دانشسرا و خیابان ارتش به پایانه بزرگ اتوبوس های بین شهری تبریز جنب بزرگراه شهید کسائی ختم می شود.

خط چهارم این پروژه نیز به طول 10 کیلومتر شامل 10 ایستگاه به شکل حلقوی در مرکز شهر سه مسیر فوق الذکر را به هم ارتباط می دهد.

گفتنی است:با حسن تدبیر، مدیریت و پشتیبانی استاندار آذربایجان شرقی ،قرارداد تجاری تامین مالی (فاینانس) خارجی خط دو قطار شهری (مترو) تبریز به ارزش 517 میلیون و 85 هزار دلار با طرف های چینی منعقد شد.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.