انتقاد شهردار بندر کاله از توافقنامه مرزی فرانسه با انگلیس

اردوگاه مهاجران در بندر کاله به یک بحران پناهندگی جدید در فرانسه تبدیل شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بی‌بی‌سی، خاویر برتراند – سیاستمدار راستگرای فرانسوی و شهردار بندر کاله – روز گذشته در اعتراض به توافقنامه مرزی انگلیس و فرانسه اظهار داشت مهاجرانی که در بندر کاله فرانسه به دنبال پناهندگی در انگلیس هستند باید به انگلیس و یا به کشور خود فرستاده شوند. اما مقامات دولتی انگلیس معتقدند به موجب قانون دوبلین، مهاجرانی که در اردوگاه معروف به "جنگل" در بندر کاله فرانسه زندگی می‌کنند، در صورت نیاز به حمایت باید درخواست پناهندگی خود را به مقامات فرانسوی تحویل دهند.

وزارت کشور انگلیس نیز چندی پیش طی بیانیه‌ای اعلام کرد افرادی که نیازمند حمایت هستند باید طبق قانون دوبلین، در اولین کشور امنی که به آن وارد می‌شوند، درخواست پناهندگی دهند. اما مهاجران با انتقاد از شرایط زندگی در فرانسه به دنبال ورود به خاک انگلیس هستند. 

به نوشته بی‌بی‌سی، اردوگاه جنگل در بندر کاله با 9000 مهاجر به یک بحران پناهندگی جدید در فرانسه تبدیل شده است. تقریباً هر شب بسیاری از مهاجرانی که به امید عبور از آخرین مرز و رسیدن به خاک انگلیس در این اردوگاه زندگی می‌کنند از دست ماموران گذرنامه فرار کرده و برای رفتن به انگلیس خود را در خودروهایی که از این بندر وارد کانال مانش می‌شوند، پنهان می‌کنند. 

برتراند امیدوار است بهبود مفاد توافق دوجانبه میان انگلیس و فرانسه که به پیمان توکه معروف است، به بهبود مشکلات و اصلاح این وضع کمک کند. 

پیمان توکه به ماموران اداره مهاجرت انگلیس اجازه می‌دهد برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی به این کشور، گذرنامه‌های آنها را در بندر کاله فرانسه چک کنند و در مقابل، مقامات اداره مهاجرت فرانسه نیز گذرنامه افرادی که از انگلیس به دنبال ورود به کشورشان هستند را در بندر دوور در جنوب شرقی انگلیس بررسی می‌کنند. انگلیس پیش از انعقاد این توافقنامه مجبور بود برای چک کردن گذرنامه‌ها و جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی منتظر ورود آنها به خاک خود باشد.

دولت انگلیس در حال حاضر از اینکه مرز مشترک انگلیس و فرانسه را برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی به این کشور در بندر کاله فرانسه قرار داده است، بسیار خرسند است و آن را نمادی از همکاری عالی خود با دولت فرانسه برای پرداختن به مشکل مهاجرت غیرقانونی به اروپا می‌داند.

برتراند به تنهایی از قدرت لازم برای تغییر پیمان توکه برخوردار نیست؛ اما در صورت پیروزی نامزدهای راستگرا در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده فرانسه از جمله نیکولاس سارکوزی، رئیس جمهور سابق این کشور، شاید مفاد این پیمان تغییر کرده یا به کلی لغو شود. 

شهر کاله در شمال فرانسه یکی از شلوغ‌ترین بنادر کانال مانش و نزدیک‌ترین بندری است که اروپا را به انگلیس متصل می‌کند.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار